سبک زندگی سبز

توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری

گردشگری و سفر مسئولانه

مسافر گرامی

“گردشگری و سفر مسئولانه” یک راهنمای عملی است که به شما کمک می‌کند تا سفر خود را به یک تجربه غنی و پربار تبدیل کنید.

توصیه‌هایی که در این متن می‌خوانید بر اساس کدهای اخلاقی‌ای است که سازمان جهانی گردشگری تنظیم کرده است.

گردشگری و سفر مسئولانه

سفر و گردشگری باید به عنوان یک ابزار شکوفایی فردی و جمعی، برنامه ریزی و مورد تمرین قرار گیرد. هنگامی که مقوله‌ی گردشگری با ذهنی باز انجام شود، عاملی بدون جایگزین، برای آموزش فردی، درک متقابل و یادگیری در باب تفاوت‌های منطقی بین مردم، فرهنگ و تنوع آن‌ها خواهد بود.

هر فرد در اجرای گردشگری و سفر مسئولانه نقشی مهم و اساسی بر عهده دارد. دولت ها، کسب و کارها و جوامع باید هرآنچه در توان دارند در این راستا انجام دهند. اما شما به عنوان یک مهمان و مسافر می‌توانید به روش‌های بسیاری این امر را پشتیبانی کنید تا تغییری ایجاد کنید:

  1. دریچه‌ی ذهن خود را نسبت به دیگر فرهنگ‌ها، سنت‌ها و عقاید جوامع مقصد گردشگری باز کنید؛

با این روش شما احترام جوامع محلی را دریافت خواهید کرد و آن‌ها نیز با آمادگی بیشتری از شما استقبال خواهند کرد. شکیبا باشید و به گوناگونی‌ها احترام بگذارید. نسبت به آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی، شیوه‌های اجرای آن نقش یک مشاهده‌گر را داشته باشید.

  1. به حقوق انسانی افراد احترام بگذارید؛

استثمار کردن به هر شکل آن، با اهداف اولیه گردشگری در تضاد است. شاید انجام برخی رفتارها در جامعه‌ی شما مشکلی نداشته باشد اما همان رفتار در جوامع مقصد گردشگری شما معنی بدی داشته باشد و برخلاف هنجارهای آن‌جا باشد.

  1. به حفاظت از منابع طبیعی، محیط‌زیست و حیات وحش کمک کنید؛

آگاهانه و مسئولانه از زیستگاه آن‌ها محافظت کرده و از خریدن آن دسته از محصولاتی که از گیاهان و جان‌داران در خطر انقراض ساخته شده‌اند، اجتناب کنید.

(شناسایی حد و مرز قلمرو حیات وحش به سادگی ممکن نیست، شاید محل اردوگاه شما هم‌زمان داخل قلمرو حیوانات در معرض انقراض باشد. بنابراین رعایت کد‌های رفتاری برای جلوگیری از مواجهه یا هر تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر زندگی طبیعی حیات‌وحش الزامی است.

مانند دور نریختن باقی‌مانده‌ی غذا به این بهانه که حیوانات می‌خورند… غذا ندادن مستقیم به هیچ حیوانی… عدم ایجاد صداهای ناهنجار و…)

  1. به میراث فرهنگی احترام بگذارید؛

همه‌ی فعالیت ها باید با توجه و احترام نسبت به میراث فرهنگی، هنری و باستانی منطقه، صورت بپذیرند.

  1. سفر شما می‌تواند موجب سودرسانی و بهبود معیشت جامعه محلی شود؛

از صنایع دستی‌، غذای سنتی و… که بومی است خرید کنید تا اقتصاد محلی را با توجه به اصل تجارت منصفانه پشتیبانی کرده باشید. چانه‌زنی برای قیمت محصولات باید با داشتن درک نسبت به دستمزد منصفانه انجام شود.

  1. پیش از سفر به مقصد نسبت به وضعیت فعلی بهداشت و دسترسی به خدمات کنسولی و اضطراری تحقیق و بررسی کنید؛
مطمئن شوید که سلامتی و امنیت فردی شما در مقصد تامین شده باشد. قبل از این‌که تصمیم بگیرید که به مقصد مربوطه سفر کنید، مطئن شوید که نیازمندی‌های خاص شما ( رژیم غذایی، دسترسی به امکانات و کمک‌های پزشکی) تامین خواهد شد.
  1. تا آنجا که می‌توانید درباره مقصد خود بیاموزید و برای دانستن درباره‌ی عرف، هنجارها، آداب و رسوم، سنت‌ها و عقاید جامعه‌ی مقصد، وقت بگذارید. از هرگونه رفتاری که می‌تواند باعث آزردن جامعه محلی شود خود داری کنید.
  1. قوانین محلی (فرودگاه‌) مقصد را به دقت مطالعه کنید تا کارهایی که در قوانین مقصد جرم محسوب می‌شوند را انجام ندهید؛ از قاچاق ناخواسته‌ی هر گونه داروی مجاز، سلاح، اشیاء عتیقه، گونه‌های حفاظت شده و محصولات یا موادی که خطرناک هستند و یا توسط قانون منع شده‌اند، خودداری کنید.

مترجم: هدایت باز افکن – سوسن بهرامیان

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا