آلودگی هوایادداشت روزیادداشت ها

ما از این باده‌ی دودین مستیم!

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: این روزها برای پیدا کردن چند روز و چند ساعت هوای پاک در تهران و برخی از شهر‌های دیگر باید با ذره‌بین صفحات آسمان ۳۶۵ روز سال را ورق بزنیم.

در گذشته تعداد روزهای با هوای پاک در تهران بیشتر بود!

‌از دوران کودکی یادم می‌آید که اخبار و بحث‌های آلودگی هوای تهران مطرح بود. اما آلودگی هوا بیشتر در زمستان بحران ساز بود نه در بهار و پاییز و تابستان. شوربختانه طی چند سال گذشته آلودگی هوا در تمام فصول لنگر انداخته و ما از این باده‌ی دودین مستیم!

ما در آلودگی هوا هزار و یک کار می‌کنیم، غیر از تلاش برای بهبود وضعیت!

‌حالا همه‌ی ما با چاشنی تند بی‌اعتنایی در دود بی‌خردی و ناکارآمدی، بی مسئولیتی و عدم تعهد عزیزان طاغوتی (قبل انقلاب) و سوپر انقلابی  زندگی می‌کنیم. بحث سیاسی نمی‌کنم، آلودگی هوای تهران از قبل انقلاب هم بوده.

  • ‌‌ما در دود متولد می‌شویم و در دود می‌میریم.
  • ما در دود عاشق می‌شویم و ازدواج می‌کنیم.
  • ما در دود به هم خیانت می‌کنیم و جدا می‌شویم.
  • ما در دود به رستوران و فست‌فود می‌رویم و سرخوشیم، ما در دود برای یک لقمه‌ نان صبح تا شب می‌دویم و…

‌ما در دود هزار و یک کار می‌کنیم. دود نفسمان را تنگ کرده و ما را آزار می‌دهد. اما به آن عادت کردیم و از باده‌‌ی دودین سرمستیم.

پشت پرده‌ی سیاه‌تر از دود پنهان شده‌اند

دود آنقدر غلیظ شده که دیگر به سادگی نمی‌توانیم مسببین انتشار دود را پیدا کنیم. بی‌وجدان‌ها پشت پرده‌ی سیاه‌تر از دود پنهان شده‌اند.

‌نماینده مردم تهران در برنامه تهران ۲۰ (دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲) می‌گوید وزارت نفت مقصر است. اما نمی‌گوید در مجلس چه کارهایی نکرده‌اند تا معضل و بحران آلودگی هوا تهران را برطرف کنند.

این رویه مقصر دانستن دیگران و پاس‌کاری تعهدات و مسئولیت‌ها داستان جدیدی نیست. فقط کمی حافظه‌ می‌خواهد و فرصت برای جست و جو! هیچ مسئولی از اقدامات و عملکرد سازمان و نهاد متبوع خویش و از برنامه‌هایش نمی‌گوید!

۳۸ دستکاه متولی آلودگی هوای تهران!

‌چند سال پیش اعلام کردند ۳۸ دستگاه متولی آلودگی هوای تهران است. اما هیچکس گردن نمی‌گرفت و زیر بار نمی‌رفت.‌ نماینده‌ی هر دستگاهی توپ را به زمین دیگری می‌انداخت و خودش را کنار می‌کشید تا اینکه به امروز رسیدیم.

آیا استمرار آلودگی هوا مصداق بی‌شرفی و خیانت نیست؟!

‌اگر دفاع از وطن و شهروندان در برابر تجاوز بیگانگان مصداق شرافت و تعهد باشد آیا رها کردن دیو سرکشی چون آلودگی هوا در طول سالیان متمادی که جان هزاران شهروند را گرفته مصداق بی‌شرفی و خیانت نیست؟!

داستان آلودگی هوا سر دراز دارد!

‌شاید برخی فکر کنند مسئله‌ی آلودگی هوای تهران طی چند سال اخیر مطرح شده است. اما این قصه سر دراز دارد و درماندگی ده‌ها مدیر، رئیس، وزیر و… در حل مسائل پشت پرده‌ی آلودگی هوا موروثی است.

‌زنده‌یاد دکتر فرور سال ۱۳۹۳ در سمیناری که به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد از تاریخچه‌ی آلودگی هوا و بی کفایتی مدیران وقت گفت:

آلودگی هوای می‌آید و می‌رود و مسئولین خواب هستند!

مسئولین هر ساله بعد از گذشت چند روز از آلودگی شدید هوا از خواب بیدار می‌شوند و کمیته بحران را برای رسیدگی به این وضعیت تشکیل می‌دهند. اعضا از زمان تشکیل کمیته تمام وقتشان را صرفا برای پاس‌کاری اتهامات و تقصیرها تلف می کنند. ‌هنر و تدبیر آن‌ها در وضعیت قرمز آلودگی هوا تعطیل کردن چند پایه تحصیلی است و بس.

باد می‌آید و آلودگی هوای تهران را می‌برد.

‌در نهایت خروجی کمیته‌ به وزش باد یا بارش باران ختم شده و خیلی زود همه چیز فراموش می‌شود. ‌نه برنامه‌ و طرح علمی که اجرایی باشد و نه اراده‌ و همتی که بخواهد معضل را از ریشه حل کند. ‌و ما همچنان از این باده‌ی دودین مستیم…!

‌پایان پیام

سه‌شنبه – ۱۴ – آذر – ۱۴۰۲

تهران ۱۰:۲۵

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا