اخباراخبار تغییر اقلیم و گرمایش زمین

ساعت زمین تلاشی برای مقابله با گرمایش جهانی

ساعت زمین یکی از بزرگترین رویدادهای محیط زیستی جهان است. مردم از سرتاسر جهان طی اقدامی مشترک به مدت یک ساعت وسایل برقی غیر ضروری را خاموش می‌کنند. ساعت زمین حامل این پیام است که هر اقدام ضد محیط زیستی در هر بخش از کره‌ی زمین می‌تواند سرنوشت کل زمین و ساکنان آن را تحت تاثیر قرار دهد. کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در نوامبر ۲۰۲۳ در دبی برگزار شد. در این کنفرانس نقشه راهی برای محدود کردن گرمایش جهانی، حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و تحقق کربن صفر ارائه گردید. هشدار جدی آن است که بدون کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، باید منتظر افزایش مداوم حوادث طبیعی ناگوار باشیم.

اسما نورانی

ساعت زمین شنبه چهارم فروردین ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir اسما نورانی: اقدامات جهانی بعد از توافق اقلیمی سال ۲۰۱۵ در پاریس، رنگ و بوی جدی‌تری پیدا کرد. هدف اصلی این توافق، نگه‌داشتن افزایش دمای کره زمین در محدوده ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی بود. به همین دلیل، کشورها متعهد به کاهش ۴۳ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۳۰ به نسبت سال ۲۰۱۹ شدند.

تاثیرات گرمایش جهانی

گرمایش جهانی باعث تغییر اقلیم کره زمین شده و الگوهای آب و هوایی را در بلندمدت تغییر خواهد داد. این امر، اقیانوس‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زندگی موجودات مختلف در هر منطقه جغرافیایی را به خطر می‌اندازد.

البته بحران گرمایش زمین اکنون کاملا ملموس است. افزایش دامنه‌ی تابستان در بهار و پاییز، کاهش بارش باران در پاییز و نباریدن برف در زمستان شاهد این ادعا است.

ضرورت اقدام فوری

برخی از دانشمندان معتقدند که هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد دیگر قابل دستیابی نیست. اما از دولت‌ها خواسته‌اند که برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و محدود کردن گرمایش مرگبار، خشکسالی و بالا آمدن دریاها اقدام سریع‌تر کنند.

در طرف دیگر نقش شهروندان است. ساعت زمین رویدادی است که به شهروندان نقش می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد در این نقش جدید رفتاری محیط‌زیستی و سبز ایفا کنند.

چالش‌های پیش رو

در سال ۲۰۲۴، چشم‌انداز چالش‌های محیط‌زیستی در حال تغییر است. نگرانی‌های محیط‌زیستی ما تحت تسلط تغییرات آب‌و‌هوایی و کاهش سرعت تغییرات و سازگاری با آن قرار دارد.

اما آیا جامعه بشری می‌تواند با کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای جلوی گرمایش زمین را بگیرد؟ آیا بشریت می‌تواند خود را با شرایط آب و هوایی ناهنجار و سخت جدید سازگار کند؟

اهمیت ساعت زمین

ساعت زمین یکی از بزرگترین رویدادهای محیط زیستی جهان است. ساعت زمین فرصتی برای خانواده‌ها و کسب و کارها است تا با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری به مدت یک ساعت، آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی را ارتقا بخشند.

این یک مانور جهانی و تمرین شخصی برای فرد فرد شهروندانی است که در مراتب مختلف نگرانی نسبت به زمین هستند.

مشارکت جهانی

مقابله با آثار تغییرات اقلیمی دغدغه‌ی اصلی فعالان محیط زیست در سراسر جهان است. اختصاص ساعتی مشخص در یک روز خاص از سال برای حرکتی جمعی به منظور اطلاع ‌رسانی درباره ی تغییرات اقلیمی، اقدامی کم ‌سابقه‌ است که با اقبال جهانی رو به ‌رو شده است.

پیام جهانی ساعت زمین

تولید گازهای گلخانه‌ ای و کربن دی ‌اکسید بیشتر معطوف به کشورهای صنعتی است. اما مشارکت کشورهای آفریقایی و حتی برخی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه‌ای نیمه صنعتی در حرکت نمادین ساعت زمین نشان می‌دهد که همه‌ی ساکنان کره ی زمین، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی را درک کرده‌اند.

این حرکت، پیامی جهانی را به ارمغان می‌آورد که هر اقدام ضد محیط زیستی در هر بخش از کره‌ی زمین می‌تواند سرنوشت کل زمین و ساکنان آن را تحت تاثیر قرار دهد.

زمان برگزاری ساعت زمین سال ۱۴۰۲

ساعت زمین در سال ۱۴۰۳ در چهارم فروردین از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود. مردم بسیاری در سرتاسر جهان این ساعت را پاس می‌دارند.

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا