اخباراخبار تغییر اقلیم و گرمایش زمینسبک زندگی سبز

قطعنامه‌ مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تعهدات اقلیمی کشورها

مجمع عمومی سازمان ملل متحد چهارشنبه، ۲۹ مارس (۹ فروردین) به تصویب قطعنامه‌ای جدید رای داد. این قطعنامه از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد تعهدات کشورها را برای مبارزه با تغییرات آب‌ و هوایی تعریف کند. این امر از نظر قانونی می‌تواند کشورها را به اقدامات قوی‌تر و روشن‌تر تشویق کند.

مجله گیچ gich.ir به نقل از ایندیپندت: این قطعنامه تاریخی در پی نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری تصویب شد. قطعنامه‌ای که پس از کارزاری چهار ساله به رهبری جمهوری وانواتو به مجمع عمومی سازمان ملل راه یافته بود.

تلاش دانشجویان حقوق برای طرح قطعنامه تعهدات اقلیمی

دانشجویان حقوق می‌خواهند نظام حقوقی بین‌المللی مسئولیت عدالت آب‌ و‌ هوایی را بر عهده بگیرد. آن‌ها تلاش کردند که این قطعنامه جدید مطرح شود. وانواتو جزیره‌ای در اقیانوس آرام است.

اسماعیل کالساکائو، نخست‌وزیر جمهوری وانواتو، گفت که قطعنامه و نظر مشورتی مجمع عمومی «تاثیر نیرومند و مثبتی بر چگونگی رسیدگی ما به تغییرات آب‌و‌هوایی و حفاظت از نسل‌های کنونی و آینده خواهد داشت».

او پیش از جلسه مجمع عمومی گفت: «ما با هم پیام رسا و روشنی را نه‌تنها در سراسر جهان، بلکه به آینده دور ارسال خواهیم کرد. امروز مردم کشورهای عضو سازمان ملل متحد که از طریق دولت‌های خود عمل می‌کنند، تصمیم گرفتند اختلافات را کنار بگذارند و برای مقابله با چالش حیاتی دوران ما، با هم کار کنند.»

این نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری، در هیچ حوزه قضایی الزام‌آور نخواهد بود. اما با روشن کردن تعهدات مالی کشورها در مورد تغییرات محیط‌زیستی، می‌تواند مذاکرات آب‌ و‌ هوایی آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

این تصمیم می‌تواند در تجدیدنظر دولت‌ها و افزایش طرح‌های ملی آب‌‌ و‌ هوایی ارائه‌شده به توافق پاریس موثر واقع شود. همچنین به تقویت سیاست‌ها و قانون‌گذاری داخلی کشورها نیز یاری رساند.

جهان نیازمند اقدامات آب‌ و هوایی جسورانه‌تر و قوی‌تر

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، چهارشنبه، ۲۹ مارس، گفت: «چنین تصمیمی به مجمع عمومی، سازمان ملل متحد و کشورهای عضو کمک خواهد کرد تا اقدامات آب‌ و هوایی جسورانه‌تر و قوی‌تری که جهان ما به شدت به آن‌ها نیاز دارد، انجام دهند.

رایزنی با آمریکا و چین برای همراهی با قطعنامه تعهدات اقلیمی!

فشار برای تصویب این قطعنامه را وانواتو و یک گروه اصلی ۱۸ کشوری، از کاستاریکا تا آلمان، اعمال کردند. در آستانه رای‌گیری، دیپلمات‌های وانواتو هنوز می‌کوشیدند حمایت چین و آمریکا را کسب کنند. یا دست‌کم این دو کشور بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای را متقاعد کنند که به این طرح اعتراض‌ نکنند.

آخرین گزارش هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی

هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی برای کاهش سرعت گرمایش کره زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد هشدار داد. آن‌ها در این گزارش تاکید کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۳۰ تقریبا نصف شود.

قربانیان تغییر اقلیم پیش‌قدم برای بهبود شرایط

وانواتو و دیگر کشورهای آسیب‌پذیر، در حال حاضر با تاثیرات منفی و قدرتمند سیاره‌ای در حال گرمایش دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این جزیره در اقیانوس آرام جنوبی، از طوفان‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی صدمه دیده است.

از جمله دو طوفان شدید در این ماه که ۱۰ درصد از جمعیت این جزیره را همچنان در اقامتگاه‌های موقت آواره کرده است. پیگیری دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد این روند، احتمالا حدود ۱۸ ماه طول خواهد کشید.

پایان خبر

منبع
ایندیپندت
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا