اخباراخبار حیات وحش

تکذیب شکار همای سعادت طالقان

شکار پرنده هما در طالقان تکذیب شد. معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست البرز در خصوص عکس منتشر شده از هما اظهار داشت که این عکس برای سال ۱۴۰۰ است. پرنده هما در ارتفاعات طارم زنجان آسیب دیده بود و توسط محیط بانان زنده گیری و پس از درمان مجددا در طبیعت رهاسازی شده.

ایسنا

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir به نقل از ایسنا: مطالب منتشر شده در خصوص شکار شدن هما در طالقان صحت ندارد. رضا قاسم‌پور، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست البرز: “طی چند روز گذشته رسانه‌ها اخباری در خصوص مشاهده همای سعادت در ارتفاعات طالقان منتشر کردند. هنوز چند ساعت از انتشار این خبر نگذشته بود که برخی رسانه‌ها خبر از شکار شدن این پرنده دادند که صحت ندارد و کذب است.”

عکس هما برای سال ۱۴۰۰ در طارم زنجان است…

زنده گیری همای آسیب دیده توسط محیط بانان در طارم زنجان سال 1400 - مجله گیچ
زنده گیری همای آسیب دیده توسط محیط بانان در طارم زنجان سال ۱۴۰۰ – مجله گیچ

وی با بیان اینکه عکس منتشر شده در فضای مجازی مربوط به چند سال قبل است، گفت: این پرنده در سال ۱۴۰۰ آسیب دیده بود و در ارتفاعات طارم زنجان توسط محیط بانان زنده گیری و پس از درمان مجددا در طبیعت رهاسازی شد.

هما پرنده‌ی نادر و در معرض خطر انقراض

معاون محیط زیست طبیعی ضمن تاکید بر اینکه هما پرنده‌ای نادر و در معرض خطر انقراض است، گفت: این پرنده در ارتفاعات منطقه حفاظت شده البرز جنوبی  و طالقان وجود دارد و در گشت‌های محیط بانان در منطقه دیده شده است.

هما از خانواده کرکس ها

وی اضافه کرد: هما پرنده‌ای از تیره قوشیان و جنس کرکس‌ها (لاشخورها) است. طول بدن آن بین ۱۰۲ تا حدود ۱۲۵ سانتی‌متر و طول بالش نیز بین ۲۳۵ تا ۲۷۵ سانتی‌متر است.

هما بزرگترین کرکس ایران

قاسمپور با بیان اینکه هما بزرگ‌ترین کرکس ایران است، گفت: کرکس‌ها رفتگران طبیعت هستند که با تغذیه از لاشه‌ها به پاکیزگی طبیعت کمک می‌کنند. این پرنده تک زی است و در کوهستان‌های مرتفع و دور افتاده و غارهای مشرف به دره آشیانه می‌سازد. تعداد این پرنده حمایت شده در ایران به نسبت اندک است و طی چند سال اخیر در منطقه البرز جنوبی و طالقان دیده شده است.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا