اخباراخبار جنگل‌ها و مراتعاخبار فرهنگی و هنری

رونمایی از شخصیت‌های عروسکی بانو بِلیطَک و آقای بِلیطی در شب بلوط

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir سارا حسینی: عروسک بانو بِلیطَک و آقای بلیطی نمادی از میوه‌ی درخت بلوط هستند. این عروسک‌ها ایده‌ای خلاق برای آموزش مباحث محیط‌زیستی به کودکان و تشویق آن‌ها به حفاظت از طبیعت هستند. عروسک‌های بانو بِلیطَک و آقای بِلیطی توسط گروهی از دغدغه‌مندان خوزستانی که در زمینه‌ی حفاظت، آموزش و ترویج تفکر و رفتار محیط‌زیستی فعالیت‌ می‌کنند، خلق شده است.

رونمایی از شخصیت‌های عروسکی بانو بلیطک و آقای بلیطی در شب بلوط
رونمایی از شخصیت‌های عروسکی بانو بلیطک و آقای بلیطی در شب بلوط

رونمایی از عروسک بانو بلیطک

عروسک بلوط در شب بلوط از مجموعه‌ شب‌های بخارا رونمایی شد. رویداد شب بلوط سیزده اسفند ۱۴۰۲ با حضور علی دهباشی سردبیر مجله‌ی بخارا، محمد درویش فعال محیط زیست و جمعی از متخصصین و فعالان حوزه‌ی محیط‌زیست برگزار شد.

علی طهماسبی که یکی از سخنرانان شب بلوط بود حین سخنرانی از عروسک بِلیطَک رونمایی کرد.

آموزش محیط زیست، هدف از خلق عروسک بلیطک

عروسک بلوط  با رویکرد ترویج فرهنگ محیط‌زیستی و آمورزش به کودکان خلق شده است. بلیطک با پارچه‌های دم قیچی (غیر قابل استفاده) طراحی و ساخته شده است. همین امر پیامی نهفته همراه با بلوطک منتقل می‌کند و آن بازگرداندن پسماند پارچه به چرخه‌ی مصرف است.

عروسک بانو بِلیطَک
عروسک بانو بِلیطَک

طراحی لباس بلیطک و بلیطی

 لباس عروسک بلوطک برگرفته از طبیعت، درختان زاگرس و لباس ایرانی و پوشش سنتی بختیاری طراحی شده است.



گروه خالق عروسک بلیطک و بلیطی

با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده در حوزه‌ی آموزش محیط‌‌زیست به کودکان گروهی چهار نفره اقدام به خلق بلیطک و بلیطی کردند. مریم حسینی و فرزاد موسوی، سارا حسینی و علی طهماسبی گروه سازنده‌ی بلیطک و بلیطی هستند.

سخنرانی علی طهماسبی (عروسک بلوطک) در شب بلوط - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - تهران تالار فردوسی سالن اندیشمندان علوم انسانی - مجله گیچ - عکاس احسان میرزائی
رونمایی از عروسک بلیطک و بلیطی توسط علی طهماسبی در شب بلوط – ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ – تهران تالار فردوسی سالن اندیشمندان علوم انسانی – مجله گیچ – عکاس احسان میرزائی

صحبت‌های علی طهماسبی هنگام رونمایی از عروسک بلیطک

علی طهماسبی فعال محیط‌زیست و اهل خوزستانی است که در شب بلوط سخنرانی کرد. وی ضمن تاکید بر فعالیت‌های آموزشی گفت: کودکان ما در مناطق زاگرسی از تئاتر و سینما و هنرهای نمایشی دور و محروم هستند. اما با گرفتن این عروسک متوجه می‌شوند که باید از پهنه‌های رویشی بلوط حفاظت کنند.

طهماسبی در شب بلوط ادامه داد: ما در راستای کنشگری و فعالیت آموزشی خودمان این عروسک را خلق کردیم و حالا خواهش می‌کنم شما برای این عروسک قصه بنویسید. داستان تعریف کنید، انیمیشن بسازید و شعر بگویید.

علی دهباشی - مجله بخارا - شب بلوط - مجله گیچ - تهران - 13 اسفند 1402
علی دهباشی – مجله بخارا – شب بلوط – مجله گیچ – تهران – ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

پیشنهاد علی دهباشی به هوشنگ مرادی کرمانی با موضوع بلیطک

علی دهباشی پس از رونمایی از عروسک بلیطک به تمجید از این اقدام و خلق این شخصیت فرهنگی و محیط‌زیستی پرداخت. وی گفت در اولین فرصت با هوشنگ مرادی کرمانی برای نوشتن داستان بلیطک گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا