سبک زندگی سبزطبیعت‌گردی

سفر و میهمانی به سبک زندگی سبز

سفر و میهمانی سبز

‌مجله گیچ ‌gich.ir احسان میرزائی: سرعت تخریب سیاره‌ی زمین به واسطه‌ی تامین نیازهای بشر آنقدر زیاد است که هرچه زودتر باید به خودمان بیاییم و دست به دست هم بدهیم تا از میزان شرمندگی ملی در قبال آیندگان کم کنیم. هرچند توجه به محیط‌زیست و حیات وحش اولویت خیلی از شهروندان نیست اما اگر هر کدام از ما یک یا چند مورد از موارد زیر را مد نظر داشته باشیم و در مسیر سبک زندگی سبز قدم برداریم کمک بزرگی برای بهبود حال زمین کرده‌ایم.

۱. در سبک زندگی سبز و نه به یک‌بار مصرف‌ها

ظروف و سفره‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی و گیاهی را از سفر‌ها و میهمانی‌های خود حذف کنیم.

ابهام در ردپای اکولوژیک ظروف یک‌بار مصرف گیاهی

۲. لذت سفر به سبک زندگی سبز

هنگامی‌که چمدان یا کوله‌ات را بستی سفر شروع می‌شود، پس از لحظه به لحظه سفرت لذت ببر و برای رسیدن به مقصد عجله نکن.

 توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری به مسافران و گردشگران

۳.  تفکر سبز برای رسیدن به سبک زندگی سبز

از همین لحظه تفکر محیط‌زیستی را در خودت پرورش بده، به جای دور ریختن پوست میوه و آجیل آن را به روش‌های مختلف به کمپوست تبدیل کن.

۴.  هدیه سبز

برای دید و بازدید می‌توانی گلدان گل یا نهال درخت بومی‌منطقه خود را برای بستگان هدیه ببری.

۵. نه به آتش افروزی روی زمین

همانطور که روی گل قالی خانه خود آتش روشن نمی‌کنی، در عرصه‌های طبیعی هم که زیستگاه حیوانات و پرندگان است، آتش روشن نکن؛ اگر ناچار بودی انواع اجاق گازی و هیزمی‌مسافرتی، منقل یا پیکنیک ببرید.

۶.  شهر و طبیعت پاک

در حفظ پاکیزگی شهر و طبیعت کوشا باشیم و هیچ چیزی را روی زمین نینداز.

 آسیب‌شناسی گردش‌گری نقطه‌زنی و هجومی

۷.  مصرف بهینه آب

یادت باشد که در پاییز و زمستان گذشته برف و باران اندکی باریده و تابستان خیلی گرمی‌ در پیش داریم و از الان باید مراقب مصرف آب باشی.

آنچه باید در مورد جنگ جهانی آب بدانیم

۸. گفت‌وگوی سبز

از تعارفات مرسوم در میهمانی‌ها بکاهید و از شرایط آب و هوایی و تاثیر تغییرات اقلیمی‌و گرمایش زمین بر زندگی خودتان صحبت کنید.

۹.  غذا ندادن به حیوانات

غذا دادن به حیوانات و پرندگان وحشی، در نهایت باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

 پیشنهادهایی برای کاهش زباله در طبیعت

۱۰. مقابله با همه‌چیز خواری

سیاره‌ی زمین و زیست‌بوم‌های آن متعلق به تمام نسل‌ها است؛ نگذاریم کسی جنگل، کوه، رود، دریا، صحرا و هوا را به نع خود مصرف و مصادره کند.

کاپیتالیزم و تغییرات اقلیمی

۱۱. حفاظت از گیاهان بومی

اگر در طبیعت گیاه دارویی کشف کردید، برای چیدن آن زمین‌ها را به ابعاد چند زمین فوتبال شخم نزنید؛ درسته که مفت است، اما گیاه را جوری بچین که سال‌های بعد هم بتوانی از این نعمت بهره ببری.

 ایده‌هایی برای سبزیکاری و پرورش گیاهان در خانه

۱۲. مراقبت از جانداران

انواع گیاهان مرتعی و بوته‌ها مانند گون که محافظ آب و خاک هستند را به هیچ عنوان آتش نزنیم، شاید زیر آن ماری سمی ‌خوابیده باشد و ما را نیش بزند.

 نوزده اصل از اصول طبیعت‌گردی به قلم احسان میرزائی

۱۳. در طبیعت نه به خودرو

طبیعت‌گردی این نیست که با خودرو تا حلق جنگل، کوه و… برویم؛ بر اساس برنامه، کوله خود را ببندیم و از پیمایش در طبیعت لذت ببریم.

 عوارض رانندگی در طبیعت

۱۴. حفظ آرامش و سکوت

عرصه طبیعت و جوامع محلی جای به رخ کشدین قدرت سیستم صوتی خودرو مان نیست، آرامش طبیعت، حیوانات، پرندگان و همینطور دیگر شهروندان را سلب نکنیم.

‌ توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری در خصوص گردشگری مسئولانه

۱۵. مسئولیت‌پذیری

توقعات خود را پایین آورده و مسئولیت‌پذیری خود را بالا ببریم؛ توقع نداشته باشیم که قدم به قدم در کوه، جنگل و ساحل دریا سطل زباله باشد، سعی کنیم زباله یا پسماند کمتری تولید کنیم و ما مسئول همان مقدار زباله‌‌ی خود و گروه مان هستیم و آن را به طور کامل از محیط طبیعی خارج می‌کنیم.

 مهرداد قزوینیان در مورد زباله‌ در طبیعت می‌گوید

۱۶. عوارض آتش

هرگز شاخه‌های درختان را قطع نکنیم و روی زمین آتش روشن نکنیم. چرا؟ چون درختان جنگلی و بیابانی زیستگاه ده‌ها جاندار است و آتش‌افروزی روی زمین باعث نابودی میکروارگانیسم‌های خاک، ‌دود آن باعث ترس حیوانات و پرندگان، غفلت از آن باعث آتش‌سوزی مرتع و جنگل و… می‌شود.

 فواید درخت‌ برای ما و سیاره‌ی زمین

۱۷. رژیم غذایی متعادل

گاو‌داری‌های صنعتی یکی از عوامل انتشار متان در جو زمین هستند،مصرف بیش از حد گوشت و فراورده‌های دامی به تخریب لایه ازون دامن می‌زند.

 گوشت قرمز دشمن سیاره‌ی زمین

۱۸. سفر با خودرو اشتراکی

در سفرهای فامیلی با چند خودرو،‌سعی کنیم در حد امکان با سفر اشتراکی از تعداد خودرو‌ها کم کنیم.

۱۹. نه به کیسه پلاستیکی

قول بدیم امسال دیگر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنیم و اگر به دست تان رسید آنقدر از آن استفاده کنیم تا از رو برود. برای خرید از بقالی، خرید تره بار، حمل و نقل وسایل و… از کیسه‌های بادوام و پارچه ای استفادا کنیم.

راهکارهای کاهش مصرف کییسه پلاستیکی


۲۰. آینده نگری

برای تمیز ماندن خودرو، روزنامه باطله کف آن پهن کنیم و یا دمپایی دم دست داشته باشیم که اگر کفش‌هامان گلی شد تعویض کنیم و بعدا سر فرصت کفش‌ها را بشوییم.

 کاهش ردپای اکولوژیک در طبیعت‌گردی

۲۱. نه به تجمل‌گرایی

با افتخار به دیگران بگوییم که در مسیر سبک زندگی سبز قدم گذاشتیم،‌بی زباله و پسماند سفر بودن را تمرین می‌کنیم،‌ در حال ترک کالا محوری، مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی هستیم؛ تلاش می‌کنیم که به تبلیغات گسترده و جهان سرمایه داری با قدرت بگوییم نه…

 مدگرایی در عرصه‌ی محیط‌ییست و حمایت از حیوانات

احسان میرزائی

ویرایش دوم: دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

دوشنبه – ۵ – بهمن – ۱۳۹۴ – ۱۸:۲۶

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا