خانه سبزسبک زندگی سبزکشاورزی خانگی

چه گیاهانی برای آپارتمان مناسب است؟

۱۰. پیس لی‌لی یا گل شیپوری-نام علمی: Spathiphyllum Wallisii
۹. درخت فیکوس – فیکوس بنجامین Ficus benjamina
۸. بامبو Bamboo
۷. گیاه گندمی، عنکبوتی-نام علمی: Chlorophytum Comosum
۶. ساکیولنت Succulents
۵. کاکتوس Cactaceae
۴. برگ عبایی، نام علمی: Aspidistra elatior
۳. زامیفولیا یا جواهر زنگبار ZZ Plant – Zamioculcas Zamiifolia
۲. پوست ماری یا گیاه شمشیری- نام علمی: Sansevieria Trifasciata
۱. پوتوس- نام‌ علمی: Epipremnum Aureum

By Rebecca Paul

مجله گیچ gich.ir سبز الهام فرخ‌نیا: وجود گیاه در چیدمان خانه دلایل متعددی دارد، از پاکسازی هوا گرفته تا ایجاد حس خوشایند و شادابی در آپارتمان. برای بسیاری از ما نگهداری یک گیاه زنده اگرچه کوچک باشد اما یک چالش واقعی است، بخصوص زمانی که فضا و نور طبیعی محدود باشد مانند بسیاری از آپارتمان‌های امروز.

برای اینکه تعهد به توجه و نگهداری از زندگی گیاهان سبز کمی آسان‌تر شود، ما لیستی از گیاهان ویژه و بسیار با دوامی که برای آپارتمان مسکونی شما مناسب باشد جمع آوری کرده‌ایم.

۱. پوتوس- نام‌ علمی: Epipremnum Aureum 

این گیاه برگدار سبز برای افزایش سطح شادابی در آپارتمان شما ایده آل است. نگهداری از آن‌ها به صورت گیاه بالارونده یا بشکل سبدهای آویز مناسب است. به علاوه کیفیت پاکسازی آن‌ها این قابلیت سم زدایی از فضای خانه را به آن‌ها داده که می‌تواند سمومی مانند فرمالدئید که اغلب در لوازم خانگی مانند فرش و قالیچه وجود دارد را بیرون بکشد و جذب کند. آن‌ها در وضعیت‌های نوری مختلف دوام می‌آورند، اما دقت داشته باشید که در نور کم، تنوع و گوناگونی برگ‌های‌شان کاهش پیدا می‌کند.

۲. پوست ماری یا گیاه شمشیری- نام علمی: Sansevieria Trifasciata 

گیاهان شمشیری از پرطاقت‌ترین گیاهان هستند. آن‌ها بدون آنکه طراوت و شکل خود را از دست بدهند می‌توانند هفته‌ها بدون مراقبت تاب بیاورند. گیاه شمشیری برای افراد تازه‌کار گیاهان خانگی عالی است زیرا آنها در هر محیطی با نور و آب خیلی کم می‌توانند رشد کنند. از محاسن دیگر آن‌ها قابلیت تصفیه هوا از سمومی مانند فرمالدئید و بنزن است.

۳. زامیفولیا  یا جواهر زنگبار ZZ Plant – Zamioculcas Zamiifolia

زامیفولیا گیاه بومی جزیره زنگبار در شرق آفریقا است؛ این گیاه مورد توجه عده‌ای از پرورش‌ دهندگان گیاهان آپارتمانی قرار گرفته است. این گیاه از جمله گیاهانی است که به نور طبیعی نیاز بسیار کمی دارد و در طول ماه فقط به سه بار آب‌دهی نیاز دارد و به‌ ندرت مورد توجه حیوانات خانگی قرار می‌گیرد.

۴. برگ عبایی، نام علمیAspidistra elatior

برگ عبایی‌ها با رنگ سبز تیره برگ‌هایشان خودنمایی کرده و می‌توانند به هر گوشه تاریک زیبایی دیداری چشمگیری بی‌افزایند. آن‌ها به طور طبیعی میل کمی به نور دارند و با آب و خاک خیلی کم می‌توانند زنده بمانند.

۵. کاکتوس  Cactaceae

اگر به دنبال تنوع هستید ممکن است بخواهید گلدانی از خانواده کاکتوس‌ها خریداری کنید. کاکتوس‌ها در انواع مختلفی و به شکل ها و سایزهای عجیب و متنوعی قابل تهیه هستند. نگهداری از گیاهانی که در بیابان‌ها می‌توانند دوام بیاورند راحت است؛ بنابراین اگر شما فقط یک پنجره داشته باشید، آپارتمان شما شایستگی لازم برای نگهداری این گیاه را برای رشد و نمو کاکتوس را دارد.

۶. ساکیولنت Succulents

چه کسی ساکیولنت را دوست ندارد؟ در سال‌های گذشته این گیاه به دلیل ظاهر زیبا و پرورش بدون دردسر مورد استقبال عمومی قرار گرفته است؛ چون آن‌ها تقریبا خراب نشدنی هستند. تنها چیزی که این گیاه به آن احتیاج دارد تا با آن سر کند مقدار کمی نور خورشید و ماهی یک بار آب دهی است.

۷. گیاه گندمی، عنکبوتی-نام علمی: Chlorophytum Comosum 

گل‌های گندمی هم در دسته گیاهان کم نور قرار می‌گیرند، آن‌ها به خودی خود با روییدن شاخه‌هایی تکثیر می‌شوند. بنابراین اگر دنبال زیاد کردن آن‌ها هستید نگران نباشید. گیاهان عنکبوتی وقتی ریشه‌های‌شان انبوه شد به خوبی رشد می‌کنند و به یک همراه خوب در هر آپارتمانی تبدیل می‌شوند.

۸. بامبو Bamboo

بامبو فقط به آب و سایه برای زنده ماندن نیاز دارد و همچنین به علت ظاهر خوب به منظور خلق یک محیط زنده مثبت در نظر گرفته می‌شود. این گیاه زنده دارای کاربرد فنگ شویی دارد، چرا که شامل عناصر آب و چوب و خاک است واگر آنرا در یک گلدان مناسب که بتواند عناصر آتش و فلز را به همراه بیاورد جای دهیم، مطابق روش فنگ شویی، تعادل پنج عنصر را کامل می‌کند.

۹. درخت فیکوس – فیکوس بنجامین Ficus benjamina

اگر شما آنقدر خوش شانس هستید که فضای کافی برای داشتن یک درخت کامل دارید، درخت فیکوس بهترین گزینه است. این گیاه به اسم‌های: “درخت انجیر آویخته”weeping fig و ” فیکوس بافته” Braided Ficus معروف است.

این گیاه جذاب که به مراقبت زیادی هم نیاز ندارد برای بهشت خانگی شما ایده‌آل است. تنه پیچ خورده و بهم بافته شده آن‌ها در شرایط طبیعی اتفاق نمی‌افتد. هنگامی که گیاه هنوز جوان است، تنه‌های آنها را به یکدیگر می‌بافند تا به‌ صورت دائمی به همان شکل بافته شده رشد کند. همان‌طوری که فیکوس یک گیاه معروف برای درون خانه است، در فضای بیرون از خانه نیز رشد می‌کند. آن‌ها در حالت طبیعی تا ارتفاع ۱۵ متر قد می‌کشند.

۱۰. پیس لی‌لی یا گل شیپوری-نام علمی: Spathiphyllum Wallisii

این گیاه زیبا دارای برگ‌های تیره بلند و گل‌های سفید خوش رنگاست. این گیاه زیبا برای فضاهای کوچک عالی است و به آفتاب کمی نیاز دارد. در واقع آفتاب مستقیم نور خورشید به شاخ و برگ این گیاه آسیب وارد می‌کند. این گل اسم مستعاری بنام: گیاه خانگی Closet Plant هم دارد. به آب‌دهی زیاد نیاز ندارد و اگر زیاد آب داده شود به سادگی برگ‌هایش شروع به ریختن می‌کند.

ویراستاری: احسان میرزائی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا