آموزش‌ های کاربردیسبک زندگی سبزطبیعت‌گردی

نکات ایمنی خانه پیش از سفر۱

قبل از شروع سفر به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

۷. آب‌یاری گلدان‌ها فراموش نشوند
۶. در فضا مجازی اطلاع رسانی نکنید
۵. شیرهای آب و گاز را ببندید
۴. دو شاخه‌ها را از پریز بکشید
۳. از چراغ‌های تایمر دار استفاده کنید
۲. پرده‌های خانه‌تان را بکشید
۱. از یک دوست مورد اعتماد کمک بخواهید

مجله سبک زندگی سبز هانیه بوذری: ایرانیان در تعطیلات نوروز رکورد بیشترین حجم سفرهای داخلی را می‌شکنند؛ اما آیا تمام مسافران پیش از شروع سفر به نکات ایمنی خانه‌ی خود توجه دارند؟

نکاتی به ظاهر پیش پا افتاده و به کم اهمیت که رعایت آن می‌تواند جان و مال شهروندان را محفوظ نگه دارد؛ به همین دلیل مجله گیچ چند نکته و توصیه برای مسافران فراهم کرده تا در طول سفر آرامش خاطر داشته باشند.

 

۱. از یک دوست مورد اعتماد کمک بخواهید

ساده‌ترین راه این است که از دوستی که در همسایگی شما ساکن است بخواهید زمانی که شما بیرون هستید حواسش به  خانه‌تان باشد. می‌توانید کلید منزل تان را در اختیار او بگذارید تا روزی یک بار وارد خانه‌تان شود و آب گلدان‌ها، سیستم‌ها الکتریکی‌، موتورخانه و کلا گوشه و کنار خانه‌تان را چک کند.

 

۲. پرده‌های خانه‌تان را بکشید

برای جلوگیری از کنجکاو شدن افراد به آنچه در داخل خانه است، پرده‌ها را بکشید. سعی کنید پرده‌ها را همانند زمانی که در خانه هستید تنظیم کنید؛ زیرا تغییرات محسوس در مدل پرده‌ها میتواند توجه افراد غیر قابل اعتماد بیرون را جلب کند. همچنین اشیاء گران قیمت مانند آویزها، لپتاپ و… را از کنار پنجره و روی میز دور کنید.

 

۳. از چراغ‌های تایمر دار استفاده کنید

چراغ‌های خانه‌تان را برای آن‌که نشان دهید شما در خانه هستید روشن نگذارید؛ زیرا در این صورت بعد از اینکه از سفر برگشتید باید قبض برقی معادل وام مسکن تان پرداخت کنید! در عوض، یک تایمر نور سوئیچی بخرید که به طور خودکار و برنامه ریزی شده، لامپ‌ها را روشن و خاموش کند. در این صورت مجرمانی که در انتظار فرصتی مناسب هستند متوجه حضور کسی در خانه می‌شوند.

 

۴. دو شاخه‌ها را از پریز بکشید

دو شاخه‌ی وسایل الکتریکی از قبیل تلویزیون و کامپیوتر، توستر و مایکروفر و تمامی وسایلی که امکان دارد مورد اتصالی برق قرار گیرد را بکشید. این کار به ذخیره‌ی انرژی خانه‌تان نیز کمک می‌کند؛ زیرا برخی وسایل زمانی که خاموش هستند نیز از برق استفاده می‌کنند.

 

۵شیرهای آب و گاز را ببندید

در آخرین مرحله‌ی خارج شدن از خانه شیرفلکه اصلی آب سرد، گرم و گاز را ببندید، اگر می‌دانید که یکی از شیرها دچار نشتی است، مشکل را رفع کنید.

 

۶. در فضا مجازی اطلاع رسانی نکنید

برخی عادت دارند تمام تصمیم‌ها رویدادهای خانه خود را در اینستاگرام، فیسبوک و… منتشر کنند؛ اما آیا این کار الزامی دارد؟ ما از مخاطبان مجازی خود چه می‌دانیم که اسرار زندگی خود را برای ایشان منتشر می‌کنیم. پس بهتر است پیش از سفر دیگران را از قصد خود با خبر نکنیم.

 

۷. آب‌یاری گلدان‌ها فراموش نشوند

با توجه به مدت زمان سفر اگر می‌خواهید گیاهان آپارتمانی‌تان سالم و سرحال بمانند، این ۴ راهکار را جدی بگیرید:

 

الف) گلدان‌ها را دور تا دور ظرف پر از آب بچینید. پارچه‌ای نخی به عرض حدود ۵ سانتی متر یا فیتیله‌های نخی را آماده کنید. یک سر فتیله را کنار گلدان در داخل خاک فرو کنید و سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهیدبه این ترتیب پارچه یا فیتیله‌ی نخی همواره آب را به خود جذب می کند و آب کم‌کم جذب خاک گلدان می‌شود.

 

ب) تمام گلدان‌های‌تان را در حمام جمع کنید، وان یا ظرف بزرگی را پر از آب کرده تا رطوبت داخل حمام به حداکثر برسد و بعد تمام گیاهان را آبیاری کنید. در صورت امکان بهتر است در حمام از لامپ آفتابی استفاده نشود.

 

ج) دو سوم بطری پلاستیکی نوشابه یا آب معدنی را پر آب کرده و در آنرا ببندید، داخل در بطری سوراخ ریزی (دقت کنید که سوراخ ایجاد شده بزرگ نباشد) ایجاد کنید. بطری رابه صورت برعکس داخل خاک کرده و درانتهای بطری نیز یک سوراخ ایجاد کنید تا فشار هوا از بالا باعث خروج آب از سوراخ داخل خاک شود .

 

 د) استفاده از ژل‌های نگه‌دارنده آب نیز مفید است. مقداری ژل داخل ظرف بریزید و آب را مرحله به مرحله اضافه کنید تا ژل به طور کامل از آب اشباع شود و دیگر آب را جذب نکند. مقداری از خاک گلدان را بردارید و ژل را دورتادور گیاه به طور یکسان بریزید و دوباره خاک را به گلدان برگردانید.

 

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا