سبک زندگی سبز

تورهای آفرود و تغییر اقلیم

آثار تخریبی گردشگری غیر مسئولانه

مسابقه آفرود در مراتع شمشک!

احسان میرزایی روزنامه‌نگار و کنش‌گر محیط‌زیست در نشست تغییر اقلیم و تورهای گردشگری گفت: صحبت را از مسابقه آفرودی که دوم مهر در یکی از مراتع ارتفاعات شمشک برگزار شد شروع می‌کنم؛ این مسابقه در حالی برگزار شد که جامعه محلی از تخریب مراتع خود به شدت ناراحت بود!

بررسی-آثار-گردشگری-غیرمسئولانه-۱۰مهر۱۳۹۵-نگارستان-شهر-گلونی-گیچ

میرزایی ادامه داد: بیشتر از تجربیات خود بگویم، زمانی خودرو شاسی‌بلند داشتم و تا حدودی مسئولانه به کویر و مناطق مجاز برای تردد می‌رفتم؛

اما بعد از آن متوجه شدم حتی استارت زدن این خودرو شش سیلندر برای محیط‌زیست تهدید محسوب می‌شود، پس چون با تفکر محیط‌زیستی من تضاد پیدا کرده بود، پس از چند ماه که سوارش نشدم خودرو را فروختم.

آفرود کویری با دی‌جی

میرزایی با انتقاد از برخی تورهای آفرود گفت: به کویر مرنجاب ”دی‌جی” می‌برند، رقص نور و انواع وسایل مورد نیاز برای تفریح و تفرج وسط کویر! آن‌ها برای تفریح و سود جویی آرامش و سکوت کویر را برهم می‌زنند و فکر نمی‌کنم چنین افرادی وقتی وارد کویر می‌شوند، به روباه شنی یا دیگر جانورانی که در آن‌جا هستند اهمیتی بدهند.

کویر مرنجاب مجموعه‌ای زیبا از میراث طبیعی و تاریخی است. تاغ‌زارهایی که در آن منطقه حکم جنگل دارد، کاروانسرای سنگی مرنجاب، دریاچه نمک، رمل‌ها، دشت‌ وسیع و گیاهان خاص منطقه، به نظر شما افرادی که به‌جای جست‌و‌جوی اسرار و درک آرامش کویر، ظواهر زندگی شهری را به کویر ‌می‌برند به ضرورت وجود بوته‌ها توجهی دارند!؟

ورود غیر مسئولانه و نا آگاهانه به طبیعت

در حالی که برخی آفرودر خود را دوست‌دار طبیعت می‌دانند، عملا تلاشی برای حفظ تعادل و توازن در طبیعت نمی‌کنند؛ تردد غیر مسئولانه، بدون آگاهی و آموزش ایشان خسارت جانی و مالی زیادی را نیز درپی داشته است که این رفتار غیر حرفه‌ای و سودجویانه باعث ناراحتی آفرودرهای با تجربه و با سابقه مثبت است.

مجموع هیجان و ظاهر خاص خودروهای آفرود همیشه طرفداران خاص خود را دارد. نبود  آموزش و زیرساخت‌های اصولی، نظارت کارآمد و تیم‌های ورزشی دارای مجوز باعث می‌شود برخی آفرودرها برای ماجراجویی همواره به دنبال نقاط جدیدی در طبیعت باشند؛

خودروهایی که مانند ناو جنگی از روخانه عبور می‌کند…

برخی از افراد از این که هیچ مانعی جلودار خودروی پرقدرت‌شان نیست به دیگران فخر می‌فروشند، برای نمونه به نمرود می‌روند و با توجه به تجهیزاتی که روی موتور خودرو نصب کرده‌اند مانند ناو جنگی وارد رودخانه می‌شوند و از این‌که خودرو در آب فرو می‌رود و بدون هیچ مشکلی و خاموش شدنی از رودخانه عبور می‌کند به دیگران فخر می‌فروشند؛

از مانور خود کلی عکس و فیلم در فضای مجازی منتشر می‌کنند و کل‌کل‌ها شروع می‌شود و گروه‌ها یکی پس از دیگری به این مناطق وارد می‌شوند، غافل از این مهم که آزبست ساییده شده در سیستم ترمز، نشتی واسکازین و روغن موتور وارد آب رودخانه می‌شود.

احترام به جوامع محلی و طبیعت

این فعال محیط‌زیست گفت: حالا این تورهای غیر مسئولانه را چه کسانی و چطور برگزار می‌کنند، هماهنگی‌ها به چه شکل است و با چه مجوزی فعالیت می‌کنند، بماند. تقریبا نمی‌شود جلوی این گروه‌ها را گرفت، برای نمونه ورودی اصلی کویر مرنجاب از آران‌و‌بیدگل است، اما برخی از گروه‌ها پیش از رسیدن به کاشان از طریق روستای آب شیرین به سمت مرنجاب می‌روند.

در حالی که خشک‌سالی کشور را فرا گرفته و جوامع محلی در تامین معیشت خود دچار مشکل شده‌اند و به مشاغلی رو آورده اند که گاهی باعث آسیب جدی به محیط‌زیست و طبیعت می‌شود؛

گردشگری و برگزاری تور بر اساس اخلاق، رعایت هنجارها، شناخت فرهنگ جامعه هدف یا مقصد می‌تواند نقطه امیدی برای بهبود اوضاع باشد؛ اما تردد خودروهای دو دیفرانسیل در این روستا جز ضرر برای روستاییان چیز دیگری ندارد؛

کشاورزان همواره نگران تخریب جوی آب زیر چرخ خودروها هستند و بدون شک گرد و غبار برخواسته از تردد خودروها بر سلامت و کیفیت باغات و مزارع نیز تاثیرگذار است و این تنها گوشه‌ای از مسائلی است که برخی از آفرودرها برای جوامع محلی و طبیعت به وجود آورده‌اند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۵ دیدگاه

  1. خواندیم و پسندیدیم . احسان جان به نظرشما چطورمیشه در این کار متعادل بود عزیزم.ینی هم استفاده کرد و هم از تخریب جلوگیری کرد؟من نیاز به مشورتت دارم.همونطور که میدونی ایمکه بگیم کلا استفاده نشه غیر قابل اجراس تقریبا . چه پیشنهادی داری برای اینکه یه افرود سوار تخریبشو به حداقل برسونه؟چه کاراریی باید انجام بده ممنون میشم بهم بگی خوش قلم جان مخلص شما اناپلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا