اخبار

گزارش تصویری از مدرسه طبیعت داربانان آتی

مدرسه طبیعت، رویای کودکان امروز

در روز جهانی کودک به مدرسه طبیعت داربانان آتی رفتیم.

احسان میرزائی: خشت اول برای ساخت جامعه‌ای پویا، موفق و هدفمند ازدواج درست و سپس تربیت صحیح کودکان است؛ اما زندگی شهری و تکنولوژیک امروز پیوند میان کودکان با طبیعت را از بین برده است. همینطور به واسطه فعالیت‌های خودمان تغییراتی در چرخه‌ی طبیعت ایجاد کردیم که آینده و امنیت، سلامت و صلح کودکان ما را به خطر انداخته است.

پس لازم است که خودمان به عنوان پدر و مادر توجه بیشتری به محیط‌زیست و طبیعت داشته باشیم و شرایط آشنایی، کاوش و درک طبیعت را برای کودکان‌مان فراهم کنیم؛ به همین منظور مدارس طبیعت ایجاد شدهاند، مدارسی که پیوند دوباره‌ میان انسان و طبیعت ایجاد می‌کند.
لذا در روز جهانی کودک به مدرسه طبیعت داربانان آتی (فشم،تهران) رفتیم تا چگونگی فعالیت این مدرسه تازه تاسیس را از نزدیک ببینیم. توجه داشته باشید که به منظور حفظ حقوق کودکان، در عکس‌برداری و انتشار آن تلاش شده تا صورت کودکان مشخص نباشد.

گزارش تصویری از مدرسه طبیعت داربانان آتی

در مدرسه طبیعت داربانان آتی افرادی به عنوان تسهیلگر هستند که قلبا کار با کودک را دوست دارند و دوره‌ی لازم در رابطه با چگونگی رفتار با کودکان را گذرانده‌اند. تسهیلگران به فراخور سن و توانایی‌های کودکان همواره نقش نظارتی خود را دارند و در کشف دنیای جدید همراه کودکان هستند.

مدرسه-طبیعت-داربانان-آتی-تهران-فشم-روز-جهانی-کودک-۱۶مهر۱۳۹۵-عکاس-احسان-میرزائی-سایت-گیچ
کودکی برای کشف فضای مدرسه با نظارت تسهیلگر آرش کرمانشاهی به بالای برج می‌رود.

کودکان مجاز هستند از خط بیرون بزنند، حقیقت را با تصورات خود مخلوط کنند و دنیای جدیدی روی کاغذ خلق کنند. نقاشی کردن با قلم‌مو یا انگشت، چه ایرادی دارد کودک روش خاص خود را برای نقاشی تجربه کند؟ 

یکی از کارهای امروز کودکان در مدرسه طبیعت پیدا کردن گردو، جمع‌آوری و کشف روش جدا کردن پوست سبز و بعد شکستن خود گردو برای رسیدن به مغز گردو بود. شاید در ابتدا حتی تصور نمی‌کردند که این گردو همان همان مغز گردویی باشه که همیشه وسط سفره صبحانه است، اما کم‌کم تجربه لازم را برای شکستن گردو کسب کردند.

یه وقت ضربه‌ها روی گردو آنقدر محکم بود که له می‌شد، اما بعد با کنترل قدرت و تعداد ضربات مغز گردو و فندق را سالم‌تر خارج کردند. تسهیلگران هم در کنار کودکان بودند و هوشیارانه رفتار کودکان را زیر نظر داشتند. خودتان را جای کودکی بگذارید که حالا می‌داند که گردو از کجا می‌آید و روش رسیدن به مغز گردوی خوشمزه چگونه است، به نظر حس افتخار و موقیت به انسان دست می‌دهد.

اگر کودکی از شما بپرسد که گوجه از کجا می‌آید به او چه می‌گویید؟ در مدرسه طبیعت کودکان می‌بینند که گوجه محصول کشت و زراعت است، نه میوه فروشی سر کوچه. 

کودکان در محدوده تعریف شده و تحت نظر تسهیلگران می‌توانند به هر سویی بروند و به اکتشاف دنیای پیرامون بپردازند. گوسفند‌ها را از نزدیک ببیند و در رودخانه آب بازی کنند، به تماشای شنای اردک‌ها بنشینند و حتی درون برکه سنگ پرتاب کنند، از کوه بالابروند و محیط پیرامون خود را بهتر شناسایی کنند. 

امروز در مدرسه طبیعت داربانان آتی کودکان کارهایی را انجام دادند که در خانه‌های کوچک آپارتمانی و حتی در پارک‌های بازی نمی‌توانستند انجام دهند، آن‌ها و حتی والدین‌‌شان با کوله‌باری از تجربه و خاطرات شیرین به خانه‌ برگشتند./جمعه – ۱۶- مهر- ۱۳۹۵

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. مطلب شگفت انگیز ی بود. ایشالا که در آینده هم از این مطالب عالی بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا