پیشگیری از کرونا ویروس - کووید۱۹جامعه سبزراهکارهای سلامتی تن و روانسبک زندگی سبز

داستان ویروس، سرماخوردگی و بیماری

مقابله با ویروس های سرماخوردگی

مجله گیچ gich.ir: سرماخوردگی با گلو درد و آ‌ب‌ریزش بینی شروع می‌شود . سپس ویروس ها باعث سرفه و عطسه شده و فرد بیمار تقریبا بین ۷-۱۰ روز بهبود می‌یابد .

اما سرما خوردگی چیست، ویروس‌ها از کجا می آیند و چطور می‌توان از بیماری پیش‌گیری کرد؟ شما می‌توانید با رعایت چند نکته خطر سرماخوردگی را کاهش دهید :

ویروس سرما خوردگی را از بین ببرید

بیشتر دستان خود را بشویید ، از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید . با دست‌های نشسته صورت خود را لمس نکنید .

مخصوصا سرماخوردگی بیماری رایج میان کودکان است . ویروس‌ های سرماخوردگی در مهد کودک و مدرسه‌ها به راحتی شیوع پیدا می‌کنند . کودکان نمی‌دانند که چطور باید از خودشان و دوستان‌شان در مقابل سرماخوردگی محافظت کنند .

بیشتر افراد در زمستان و بهار دچار سرماخوردگی می‌شوند . اما سرماخوردگی در هر فصلی و تمام سال برای تمام سنین رایج است . اما شرایط آب و هوایی در پایداری ویروس ها تاثیر دارند .

علائم سرماخوردگی

  1. گلو درد
  2. آبریزش بینی
  3. سرفه
  4. عطسه
  5. سردرد
  6. درد بدن یا کوفتگی

دوره درمان سرماخوردگی

ویروس های سرما خوردگی سیستم دفاعی بدن را فعال و درگیر می‌کنند. بیشتر افراد طی حدود ۷ تا ۱۰ روز بهبود می‌یابند. اما افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، آسم یا سابقه بیماری ریوی ممکن است دچار بیماری جدی مانند برونشیت یا ذات الریه شده شوند.

با شستن مستمر دست‌ها با صابون و آب گرم به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی کمک کنید .

چگونه در مقابل سرماخوردگی از خود محافظت کنیم؟

  • ویروس‌ سرماخوردگی می‌تواند از طریق هوا، تماس نزدیک شخصی و یا غیر مستقیم، از افراد آلوده به دیگران منتقل شود .
  • همچنین می‌تواند از طریق تماس با مدفوع یا ترشحات تنفسی شخص آلوده ، منتقل شود.
  • ممکن است فرد بیمار بدون دستمال سرفه و ویروس‌ها را در اطراف خود منتشر کند.
  • شاید او سطح چیزی مانند دستگیره در را لمس کند یا حتی با شما دست بدهد. بعد شما بدون آگاهی و به سادگی سطح آلوده را لمس کرده و دست آلوده چشم ، دهان یا بینی خود زده و دچار سرماخوردگی می‌شوید .

راهکار کاهش انتشار ویروس و خطر سرماخوردگی

  • دستان خود را اغلب با صابون و آب گرم به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، با این کار ویروس ها از بین می‌روند. به کودکان نیز کمک کنید همین کار را انجام دهند. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از مایع ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید .
  • ویروس‌ هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، می‌توانند روی دستان شما زندگی کنند. شستن منظم با دست می‌تواند به شما در جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست‌های نشسته (آلوده به ویروس) خودداری کنید. ویروس‌های سرماخوردگی می‌توانند از این طریق وارد بدن شما شوند و شما را بیمار کنند.
  • از افرادی که سرماخوردگی دارند دوری کنید. افراد بیمار از طریق تماس نزدیک با دیگران می‌توانند باعث سرماخوردگی افراد می‌شوند.
  • آداب و معاشرت سرفه و عطسه را خوب تمرین کنید:
  • دستمال مخصوص خود را دم دست داشته باشید، همواره به یک دستمال یا آستین پیراهن فوقانی خود سرفه و عطسه کنید، طوری که دهان و بینی خود را کاملا بپوشانید.

چگونه از دیگران در برابر سرماخوردگی محافظت کنیم؟

اگر سرماخوردگی دارید، باید این نکات را دنبال کنید تا از انتشار آن به افراد دیگر جلوگیری شود:

  • در حالی که بیمار هستید در خانه بمانید و به محل کار، دانشگاه یا شرکت نروید.
  • در حالی که فرزند شما سرما خورده او را در خانه نگه دارید و از رفتن او به مدرسه جلوگیری کنید. برای سلامتی خودش و هم‌کلاسی‌هایش بهتراست مدرسه یا مهدکودک نرود.
  • از تماس نزدیک با دیگران مانند بغل کردن، بوسیدن یا دست دادن خودداری کنید.
  • قبل از سرفه یا عطسه از افراد دور شوید و روی خود را به سمت دیگری بچرخوانید.
  • هنگام سرفه و عطسه با دستمال جلوی دهان و بینی را بگیرید. اگر دستمال نداریم با داخل آرنج طوری جلوی دهان و بینی رو بگیریم که کامل آن را بپوشاند .
  • دستان خود را بعد از سرفه، عطسه یا تخلیه بینی خوب بشویید.
  • ضد عفونی کردن اغلب سطوح و اشیاء عمومی که لمس شده ، مانند اسباب بازی‌ها و دستگیره در و…
  • هیچ واکسنی برای محافظت از شما در برابر سرماخوردگی وجود ندارد.
  • ماسک بزنید تا مطمئن شوید شما عامل انتشار ویروس در خانواده، محل کار یا دانشگاه نیستید.

چگونه از شر سرما خوردگی خلاص شویم؟

  • درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. برای بهتر شدن باید استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید. داروهای بدون نسخه ممکن است به کاهش علائم کمک کنند. اما باعث نمی‌شود سرماخوردگی شما سریعتر درمان شود.
  • همیشه برچسب و راهنمای دارو را بخوانید و از داروهای مطابق دستورالعمل استفاده کنید.
  • قبل از تجویز داروهای سرماخوردگی بدون نسخه به فرزند خود با پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از داروها حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که برای کودکان توصیه نمی‌شود.
  • آنتی بیوتیک‌ها به شما در بهبودی از سرماخوردگی ناشی از ویروس تنفسی کمک نمی‌کنند. آن‌ها در برابر ویروس‌ها کار نمی‌کنند. ممکن است در صورت استفاده غیرضروری از آن‌ها مبارزه با عفونت‌های باکتریایی در آینده برای بدن شما سخت تر کنند .

چه موقع حتما باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر شما یا فرزندتان یک یا چند مورد از این شرایط را دارید، باید با مراجعه کنید:

  • در صورتی که سرماخوردگی و علائم آن بیش از ۱۰ روز طول بکشد.
  • علائم شدید یا غیرمعمول باشد.
  • اگر فرزند شما کمتر از ۳ ماه دارد و علائمی چون تب و بی حالی دارد.
  • همچنین اگر در معرض خطر جدی آنفولانزا قرار داشته و علائم آنفلوانزا مانند تب ، لرز و درد عضلات و بدن را دارید ، باید سریعاً به دکتر مراجعه کنید .
  • افراد در معرض خطر عوارض آنفلوانزا شامل کودکان کوچک (کمتر از ۵ سال) ، بزرگسالان ۶۵ سال به بالا ، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص پزشکی مانند آسم ، دیابت و بیماری‌های قلبی هستند .
  • پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما یا فرزند شما سرماخوردگی دارید یا آنفولانزا . او می‌تواند روش درمان را برای کمک به بهبود علائم توصیه کند.

آشنایی با ویروس‌های عامل سرماخوردگی

بسیاری از ویروس‌های مختلف تنفسی می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند . اما رینو ویروس‌ها rhinoviruses شایع ترین هستند. رینو ویروس‌ها همچنین می‌توانند حملات آسم را ایجاد کرده و با عفونت سینوس و گوش در ارتباط باشند.

دیگر ویروس‌هایی که می‌تواند باعث سرماخوردگی شوند عبارتند از:

ویروس تنفسی سن سی شیال respiratory syncytial virus ، ویروس پاراآنفلوآنزا انسانی human parainfluenza viruses ، آدنوویروس adenovirus ، کروناویروس انسانی human coronaviruses و متاپنوموویروس انسانی human metapneumovirus .

(Coronavirus Disease 2019 (COVID-19

البته برخی ویروس‌ها از دیگر جانداران به انسان منتقل شده و باعث عفونت تنفسی و مرگ می‌شوند.

موارد ابتلای انسانی به کروناویروس حیوانی برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان، استان هوبی چین، توسط یک پزشک ۳۳ ساله چینی فاش شد. وی بعد از چند روز در اثر ابتلا به همین ویروس درگذشت.

این ویروس با سرعت بیشتری نسبت به سارس گسترش یافت و قربانیان بیشتری را به کام مرگ کشانده است.

در ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰ ، سازمان بهداشت جهانی این بیماری بیماری را به اختصار “COVID-19” نام گذاری کرد.

پژوهشگران احتمال می‌دهند که این ویروس از خفاش و مار، که در سبد غذایی مردم چین قرار دارد، به انسان منتقل شده باشد . اما کمی بعد پانگولین (مورچه خوار پولک دار و پستاندار) که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، را به عنوان عامل احتمالی مطرح کردند.

اما چرا در زمستان بیشتر سرما می‌خوریم؟

مجله گیچ به گزارش بی‌بی‌سی: دانشمندان در پی یافتن پاسخ این پرسش که هوای سرد، چطور ممکن است به پخش شدن ویروس سرماخوردگی کمک کند، به دست آور‌دهای تازه‌ای رسیده‌اند. (جمعه ۲۵بهمن۱۳۹۸)

نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که پایداری ذرات و قطرات ناشی از عطسه و سرفه در هوای سرد، بیشتر از هوای گرم است.

بر خلاف باور عموم، رطوبت هوا در زمستان به نسبت تابستان کمتر است و هوایی که نفس می‌کشیم خشک‌تر است. نبود بخار آب و کاهش دما به پایداری ویروس کمک می‌کند .

هوای خشک برای ویروس‌های سرما خوردگی، محیط ایده‌آلی است. هوای خشک باعث می‌شود قطره‌های عطسه و سرفه به ذرات کوچکتری تبدیل شوند، آن ذرات کوچکتر دوام بیشتری دارند و می‌توانند چند ساعت یا حتی چند روز در هوا بمانند. (BBC Persian)

تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا در اثر ویروس‌های آنفلوانزا ایجاد می‌شود. آنفولانزا همزمان با سرماخوردگی شیوع می‌یابد و باعث بیماری می‌شود . از آنجا که این دو بیماری علائم مشابهی دارند ، گفتن تفاوت بین آن‌ها بر اساس تنها علائم ممکن است دشوار (یا حتی غیرممکن) باشد.

به طور کلی ، علائم آنفولانزا بدتر از سرماخوردگی است . علائم آنفولانزا شامل تب یا احساس تب و لرز، سرفه، گلو درد، آبریزش یا چرک بینی باشد . درد عضلات یا مفاصل، سردرد و خستگی (کوفتگی).

آنفولانزا همچنین می‌تواند عوارض بسیار جدی داشته باشد . CDC واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را به عنوان اولین و بهترین راه پیشگیری از آنفولانزا توصیه می‌کند . در صورت ابتلا به آنفولانزا، داروهای ضد ویروسی ممکن است یک گزینه درمانی باشد.

منبع
CDC
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا