خانه سبزراهکارهای کاهش انواع پسماندسبک زندگی سبز
موضوعات داغ

۳۵ راهکار کاهش اسراف و دورریز غذا

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: مصرف‌گرایی و نگاه کالایی به انواع خوردنی‌هایی که شامل محصولات مختلف کشاورزی، باغی، دامی و… است، باعث شده تا سالانه غذای دو میلیارد انسان “هدر” برود؛ این در حالی است که شهروندان امریکایی در طول یک سال به همان اندازه که غذا مصرف می‌کنند، غذا دور می‌ریزند!

شمار کسانی که در جهان از عدم‌ دسترسی به خوراک مناسب رنج می‌برند به دو میلیارد نفر رسیده است. این در حالی است که تولید مواد خوراکی افزایش چشمگیری داشته است و سالانه میلیون‌ها نفر در اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. (دویچه‌وله۲۰۱۹)

در این بین ردپای محیط‌زیستی افراد و ازجنبه‌ی دیگر پولی که صرف تهیه انواع خوراکی و نوشیدنی کرده‌اند، در لایه‌ها و طبقات مختلف مصرف‌گرایی پنهان می‌ماند،‌ در حالی که لحظه‌ای تامل و تفکر در خصوص سبک غذایی یا رژیم غذایی که انتخاب کرده‌ایم می‌تواند به محیط زیست و حساب بانکی ما کمک شایانی کند.

به علاوه با انتخاب رژیم غذایی درست و تحت نظر یک متخصص تغذیه مجرب، بدن سالمی خواهید داشت و در هزینه‌های درمان خود صرفه‌جویی بزرگی کرده‌اید. به معنای دیگر به جای گذراندن عمر خود در بیمارستان همراه با رژیم‌های غذایی سخت و داروهای شیمایی، با پیروی از یک رژیم غذایی حساب شده، پول و وقت بیشتری برای خود ذخیره کرده‌اید و در نتیجه بیشتر و بهتر می‌توانید به دنبال تحقق اهداف سبز خود در زندگی باشید.

مهم نیست که در جامعه چه جایگاهی دارید، تحصیلات و شغل شما چیست، مهم این است که شما در زندگی روزمره و در طول عمر خود، موجودی هوشمند،‌ انتخاب‌گر، تصمیم گیرنده و تاثیرگذار بر محیط پیرامون (زمین) خود هستید.

راه و رسم زندگی شرافتمندانه

کاهش اسراف و دورریز غذا

مجله گیچ gich.ir: باید از خودمان شروع کنیم و این حقیقت را هر لحظه مد نظر داشته باشیم که سالانه غذای دو میلیارد انسان دور ریخته می‌شود. برای کاهش این رکورد وحشتناک خود را از یوق بردگی و بندگی جهان سرمایه ‌داری رها کنید و زندگی شرافتمندانه را در پیش بگیرید.

به همین دلیل و در راستای ترویج سبک زندگی سبز در ادامه راهکارهایی آسان و کاربردی در جهت کاهش ضایعات و دور ریز مواد غذایی را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این نکات مهم را با دقت بخوانید و به یاد داشته باشید و پیش از شروع تدارک اولین وعده‌ی غذایی مد نظر داشته باشید و مقدار غذایی که همیشه هدر می‌رود را به حداقل برسانید.

۱. کاهش اسراف غذا با خرید اقلام موردنیاز

خرید سبز را مد نظر داشته باشید، همواره کیسه‌های خرید پایدار خود را همراه داشته باشید و هنگام خرید با توجه به دستور پخت و تعداد نفرات، فقط آنچه را که لازم دارید به انداه بخرید.

گاهی می‌دانیم که در خانه به انواع میوه، سبزیجات، سیب‌زمینی، ‌هویج و پیاز نیاز داریم، راحت‌ترین کار خرید کیلیویی از تره‌بار است،‌ بنابراین ممکن است با توجه به میزان مقاومت و ماندگاری این محصولات و شرایط نگهداری آن در خانه، پس از مدتی فرآیند گندیدگی و فساد شروع شود؛ ترک این عادت و خرید به اندازه مورد نیاز به نفع جیب ما و محیط زیست است.

۲. توجه به تاریخ‌ انقضا محصولات غذایی

توصیه ما این است که برخی از محصولات مانند رب، آبلیمو،‌آبغوره، انواع مربا، ترشی، شور و… را با توجه به میزان و دوره مصرف قطعی در خانه تهیه کنید یا از افراد مطمئن محلی بخرید، چرا که در فرآیند تولید محصولات کارخانه‌ای مواد پایدار کننده‌ای به آن افزوده می‌شود که برای سلامت انسان مضر است.

اما اگر ناچار بودید،‌ هنگام خرید برخی اقلام مورد نیاز خانه که دارای تاریخ تولید و انقضا هستند، به مهلت انقضا محصول و فرصت استفاده خود از آن توجه کنید.

محصولاتی را انتخاب کنید که تاریخ انقضا دیرتری دارند، البته حواستان باشد که اگر محصول مشابهی در خانه دارید ابتدا آن خرید قبلی را مصرف کنید. محصولاتی را که تاریخ انقضای نزدیکتری دارند را دم دست بگذارید تا زودتر مصرف شوند.

بدیهی است حتی اگر خودتان در خانه نباشید، دیگر اعضای خانواده همان مورد را که دم دست است را استفاده می‌کنند و به این ترتیب از هدر رفت بخشی از مواد غذایی جلوگیری می‌شود.

۳. جمع آوری و نگهداری باقی مانده غذا

بهتر است با توجه به نیاز حقیقی بدنتان به انرژی، ویتامین‌ها و دستور متخصص تغذیه، ‌مقدار غذایی که برای هر وعده تهیه می‌کنید، به اندازه‌ای باشد که اضافه نیاید. البته شما می‌توانید با توجه به برنامه امروز و فردای خود غذایی را تهیه کنید که دو سه وعده بتوانید میل کنید و چون نیاز به پخت و پز ندارید وقت بیشتری برای خود ذخیره کنید.

اما گاهی در دیس یا قابلمه مقداری غذا باقی می‌ماند؛ آن را در ظرفی مناسب مانند قابلمه‌ای کوچک که در داشته باشد بریزید و داخل یخچال برای وعده‌ای دیگر نگه‌دارید.

بهتر است همیشه به اندازه‌ای که میل داریم و شاید اندکی کمتر غذا در بشقاب خود بکشیم و مطمئن باشیم که در انتها حتی یک دانه برنج یا یک لوبیا در بشقاب باقی نخواهد ماند؛ فراموش نکنیم که زیاد کشیدن غذا و باقی ماندن آن در بشقاب به این امید که غذای پرندگان می‌شود اسراف است.

*برای تولید یک کیلو برنج به طور میانگین ۲۴۹۷ لیتر آب مصرف می‌شود.

۴. توجه به نگهداری غذا برای پیشگیری از اسراف

چگونگی نگهداری و شرایط ذخیره سازی اقلام مختلف خوراکی و غذاهای پخته شده، شرط مهمی در کاهش میزان هدر رفت و دور ریز مواد خوراکی خام و پخته دارد. یخچال و فریزر به همین منظور اختراع و ساخته شد و امروزه شاید در تمام خانه‌ها وجود دارند!

البته برخی افراد از یخچال توقع معجزه دارند و به همین دلیل حجم زیادی از میوه و سبزیجات را به طور مدیریت نشده در آن می‌گذارند و هنگامی سروقتشان می‌روند که فاسد و گندیده شده‌اند.

جالب است بدانید که امیدواری بیش از حد افراد به یخچال و خرید فراتر از نیاز برای خانه، باعث شده بخش زیادی از مواد خوراکی مستقیم از یخچال به سطل زباله روانه شود.

فراموش نکنیم که نکات مهم خانه‌داری و سبک زندگی سبز در مدرسه و دانشگاه آموزش داده نمی شود، بلکه هرکس به نوبه‌ی خود باید پای صحبت ریش سفید‌ها و گیس سفیدها نشسته باشد تا نکات ظریف و مهم زندگی شرافتمندانه را آموخته باشد.

میزان پایداری، حفظ کیفیت و سلامت اقلام مختلف خام و پخته به دمای زیر سفر، سرد یا دمای محیط، تاریکی یا روشنی،‌ جنس ظرف نگهداری (عایق هوا، رطوبت، گرما و…) وابسته است؛ گاهی در راهنمای برخی اقلام این موارد قید شده و گاهی راه و روش نگهداری اقلام را باید از دیگران بپرسیم.

۵. پیشگیری از دورریز غذا با یخچال سالم

پیش از باز کردن در یخچال یا فریز تصمیم بگیرید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید و تنها هنگامی که به نتیجه رسیدید در را باز کنید و آنچه را لازم داشتید بردارید و زود در را ببندید. اگر یخچال و فریزر قدیمی دارید بهتر است به صورت دوره‌ای برفک زدایی کنید تا کارایی آن کم نشود.

به توصیه‌های داخل دفترچه‌ی راهنما توجه داشته باشید و آن را رعایت کنید. هرچند بهتر است مواد غذایی را تازه به تازه مصرف کنید، اما ذخیره انواع سبزیجات سرخ شده،‌ انواع گوشت و… یکی از عادت‌های ما ایرانی هست که عملکرد خوب فریزر به حفظ کیفیت و سلامت آن‌ها در بلند‌ مدت کمک می‌کند.

اگر غذایی اضافه آمده بهتر است آن را در ظرفی متناسب با حجم غذا،‌ قرار دهید؛ ‌خوب است این ظرف سرما را به خوبی از خود عبور دهد. ابتدا غذا را بگذارید تا بخار و گرمای آن بر طرف شود و سپس درون یخچال قرار دهید، بهتر است این ظرف قابلمه‌ای کوچک باشد تا برای گرم کردن غذا، دوباره مجبور نباشید ظرف دیگری را نشسته کنید.

۶. اهدا غذا پیش از خراب شدن

اگر از مصرف کردن محصول، میوه،‌ سبزیجات و… تا پیش از پایان تاریخ انقضا یا پیش از فساد مطمئن نیستید آن را به دیگران اهدا کنید و نگذارید هدر برود.

به این ترتیب شما می‌توانید پیش‌قدم ساماندهی شبکه‌ای شوید تا با جمع آوری مواد غذایی سالم آن را زودتر به دست نیازمندان برسانید یا غذای گرم بپزید و بین افراد بی‌خانمان توزیع کنید.

۷. شناسایی پر اسراف‌ترین مواد غذایی در خانه

برای شروع کار به مدت یک هفته لیستی از مواد خوراکی و غذاهایی که هدر داده‌اید تهیه کنید. در پایان هفته مقدار دور ریز و هزینه کل آن را محاسبه و به آن اضافه کنید. احتمالا این کار می‌تواند شما یا اعضای خانواده را برای ایجاد تغییر  در سبک زندگی و رژیم غذایی مجاب کند.

۸. فرآوری و کمپوت کردن برای کاهش اسراف

بسیاری از افراد در کنسرو و کمپوت کردن و حفظ سلامت مواد خوراکی برای بلند مدت مهارت دارند. با این روش شما می‌توانید انواع ترشی، خیار شور، کمپوت سیب و… را نیز تهیه و با اطمینان خاطر ذخیره کنید. این کار طول عمر سبزیجات و میوه‌ها را افزایش می‌دهد و ما می‌توانیم در خارج از فصل از آن استفاده کنیم.

مخصوصا باغداران یا کشاورزان در فصل برداشت حجم زیادی از محصولات روی دستشان می‌ماند،‌ تولید سرکه‌ی محلی،‌ لواشک، ترش کردن،‌ آب گیری، خشک کردن و… از دیگر روش‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن است.

۹. مصرف مواد غذایی و خوراکی در خانه

قبل از مراجعه و خرید از بقالی و تره‌بار کم و کاستی‌ها و موجودی خانه را بررسی کنید. اگر موردی هنوز در خانه است تا پیش از مصرف، از آن جنس خرید نکنید.

۱۰. پیشگیری از اسراف و دورریز نان

نان در سبد غذایی ما ایرانیان نقش عمده‌ای دارد؛ تا می‌توانید نان را تازه مصرف کنید، هرچند آرد برخی نانوایی‌ها و طرز پخت آن‌ها چندان مطلوب نیست، اما سعی کنید بهترین نانوایی را پیدا کنید و مشتری نان با کیفیت باشید.

نان با کیفیت قابلیت فریز کردن و گرم کردن مجدد دارد، طوری که کیفیت‌اش چندان تغییر نمی‌کند. اما در گذشته اهالی روستای گیلی نان تنوری می‌پختند و آن را در شرایط مناسبی خشک کرده و در مخزن ویژه‌ای به عنوان “نان‌دان” نگهداری می‌کردند، تا در مدت زمان بیشتری بتوانند نان سالم داشته باشند. در برخی نقاط کشور نیز نان را به صورت روزانه تهیه و مصرف می‌کردند.

شوربختانه در حالی که نان به عنوان اصلی ترین گزینه‌ی سفره‌ی ایرانی شناخته می‌شود، بی اعتنایی و نگاه کالایی به آن باعث شده تا دور ریز نان در کشور زیاد باشد و این پسندیده نیست.

۱۲. حفظ کیفیت و پایداری بیشتر محصولات خشک شده

کشک خشک به نسبت کشک شیشه‌ای به مراتب ماندگاری بیشتری دارد. اگر کشک خشک در شرایط مناسبی نگهداری شود، پس از مدت‌ها همان طعم و مزه اولیه را حفظ می‌کند.

در گذشته که یخچال و فریزر نبود، افراد محصولات فصلی را برای ماه‌های بعد خشک می‌کردند. سبزی قورمه، سبزی آش، سبزی سوپ، گوجه، بادمجان، باقالی، سیب، انواع میوه،‌ انگور و… از جمله موارد خشک کردنی هستند.

۱۳. دعوت از دیگران برای ناهار یا شام

اگر از مصرف مواد غذایی تا پیش از تاریخ انقضا یا فساد مطمئن نیستید،‌ می‌توانید خوراکی بدون تجملات و تشریفات تهیه کنید و از دوستان خود دعوت کنید و لحظات شادی را در کنار هم بگذرانید. معاشرت با دوستان و خانواده به مراتب بهتر از هدر دادن و دور ریختن مواد غذایی است.

۱۴. توجه به میزان و مقدار خرید محصولات غذایی

بدیهی است که یک خانواده دو نفری کمتر از یک خانه پنج نفری مصرف دارد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که مطابق نیاز خود خرید کنید. گاهی برخی محصولات در فروشگاه‌ها یا تره‌بار ها با تخفیف ویژه عرضه می‌شود،‌ هرچند این هم یک روش برای جلوگیری از هدر رفت محصول و سرمایه (برای فروشنده) است،‌ اما جلو طمع خود را بگیرید،‌ چون احتمال دارد نیمی از آنچه خریده‌اید، به دست شما دور ریخته شود.

۱۵. مصرف میوه لک دار به دور از حساسیت

اگر در مورد غذاهایی که می‌خورید حساسیت زیادی دارید و به نوعی وسواس هستید؛ احتمالا هزینه های بیشتری را برای خرید برخی از برند‌های غذایی و محصولات خام، در مال‌ها و فروشگاه‌ها پرداخت می‌کنید. هزینه‌هایی که غیر ضروری هستند.

شاید اگر میوه‌ای در یخچال شما دارای لک کوچکی شود یا مقداری غذای دست نخورده باقی بماند، آن را به راحتی روانه سطل زباله کنید! این حساسیت شما مصداق عینی هدر دادن مواد غذایی و… است.

۱۶. جمع آوری پسماند برای پرندگان و حیوانات اهلی

البته گاهی بعضی قسمت‌های میوه‌جات، سبزی‌جات، گوشت قرمز و سفید برای انسان قابل خوردن نیست، اما خوراک خوبی برای پرندگان و حیوانات اهلی به حساب می‌آید.

اگر در توانتان باشد با پسماند تر کمپوست تولید کنید یا اگر حیوانات اهلی گیاه‌خوار در مجاورت شما هست، پسماند تر تازه و سالم را برای خوراک آن‌ها جمع کنید.

گاهی پسماند باقی مانده استخوان است که در صورت امکان می‌توانید آن را برای سگ نگهبان دوستان خود جمع کنید، با این کار از هدر رفت مواد غذایی تا ذره آخر جلوگیری می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر غذای سالم را عمدا برای خوراک حیوانات کنار بگذارید، باز هم باعث اسراف و هدر دادن غذا شده‌اید.

آموزش کامل تولید ورمی کمپوست

هفت ایده برای تولید کمپوست از پسماند تر خانگی

آموزش چگونگی دفن پسماند تر خانگی به منظور تولید کمپوست

۱۷. پیدا کردن دلیل اسراف و دور ریز غذا

علاوه بر نگه داشتن لیست مواد غذایی و هزینه‌های آن که هدر می‌دهید، کشف کنید که چرا آن‌ها را هدر می دهید. این کار به شما برای پیدا کردن راهکار فردی بهتر به منظور جلوگیری از هدر رفت غذا کمک می‌کند.

۱۸. یک پرس غذای برای دو نفر

اگر بیرون از خانه هستید و قرار است در رستوران غذا میل کنید. بدون خجالت و رودربایستی ببینید که هر پرس از آن غذا چه مقدار است، احتمالا شما می‌توانید آن غذا را با همسر یا دوست خود شریک شوید.

یا اگر تنها بودید به رستوران‌هایی بروید که غذای نیم‌پرس (با همان قیمت اصلی) به شما ارائه می‌کنند. آن‌ها متعهد هستند که نیم‌ پرس دیگر غذای شما را به افراد نیازمندی که به آنجا مراجعه می‌کنند، اهدا کنند.

در حالت اول شما پول خود را ذخیره می‌کنید و در حالت دوم شما برای سیر شدن یک فرد نیازمند کمک کرده‌اید و در هر دو حالت شما کاری کرده‌اید که در پایان هیچ غذایی در بشقاب شما باقی نمانده باشد.

۱۹. کشاورزی خانگی برای تولید محصولات

باغبانی خانگی یک سرگرمی عالی و نشاط آور است. شما می‌توانید در بالکن، حیاط، پشت بام و باغچه شرایطی را برای کاشتن، پرورش و استفاده از سبزیجات و صیفی جات مختلف فراهم کنید و از‌آن با توجه به نیاز خود تازه تازه برداشت کنید.

پرورش و نگهداری گیاهان خوراکی نیاز به مسئولیت پذیری، زحمت و پشت‌کار زیادی دارد. بنابر این اگر شما بتوانید کشاورزی خانگی را شروع کنید، نگاه و تفکر شما نسبت به محصولات کشاورزی و باغی تغییر می‌کند و بیشتر قدر آن را خواهید دانست.

آموزش سبزی کاری در خانه

آموزش پنج روش سبزیکاری در محیط خانه

آموزش کاشت و پرورش پیاز در خانه

آموزش کاشت و پرورش سیب زمینی در خانه

آموزش کاشت و پرورش ۱۶ درخت و گیاه مفید و خوراکی در خانه

۲۰. پیمانه استاندارد برای اندازه گیری درست

ممکن است شما بخواهید غذایی را برای اولین بار براساس دستور پخت کتاب آشپزی، تهیه کنید. بهتر است پیمانه مناسبی برای پختن غذا داشته باشید که ظرفیت و نشانه‌های وزنی آن همانند واحد‌های وزنی کتاب باشد.

با این کار غذا نه شور و نه بی‌نمک می‌شود، مقدار آن بر اساس تعداد نفرات است و احتمال اضافه آمدن کم می‌شود.

۲۱. تهیه برنامه غذایی

خوراک‌هایی را که متخصص تغذیه بر اساس آزمایشات انجام شده توصیه کرده را لیست کنید؛ بر اساس آن و با توجه به پرهیز‌های غذایی که دارید برنامه غذایی هفتگی خود را تنظیم کنید.

مداومت و پایداری براین اصل باعث می‌شود شما پس از مدتی در راستای کاهش دور ریز مواد غذایی، تازه خواری، سلامت خواری، رعایت اعتدال و حفظ سلامت بدن به نتایج مطلوبی برسید.

 بسیار ساده است، شما وقتی می دانید وعده‌ی بعدی چیست به راحتی می‌توانید خرید مورد نیاز را به اندازه‌ی لازم انجام دهید.

۲۲. افزایش طول عمر برخی مواد غذایی با انجماد

هنگامی که تاریخ انقضا محصولی نزدیک است و شما نمی توانید قبل از این تاریخ آن را مصرف کنید یا ببخشید و حتی نمی‌توانید محصول تازه‌ای را تهیه کنید، اگر قابلیت انجماد دارد آن را درون فریزر بگذارید. احتمالا با این کار پایداری آن محصول تا ۳۰ روز دیگر تمدید می‌شود.

۲۳. مطالعه دقیق دفترچه راهنمای یخچال و فریزر

دفترچه‌های راهنما را همواره در محل مناسبی نگهداری کنید. درجه‌ی سرما در بالا و پایین فریزر‌ها متغیر است، داخل دفترچه توصیه‌هایی برای انجماد سریع‌ترو حفاظت بهتر وجود دارد، این توصیه‌ها کمک می‌کند تا مواد غذایی بهتر بمانند.

برای جلوگیری از فراموشی و باز نگه‌داشتن طولانی درب فریزر، لیستی از بسته‌های مواد غذایی موجود در فریزر تهیه کنید و در صورت افزودن یا کم شدن چیزی، آن را ثبت کنید.

۲۴. همیشه که نباید آشپزی کرد:

از قدیم در خصوص اهمیت وعده‌های غذایی چنین گفته‌اند که صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت.

اما از آنجایی که احتمالا برای صرف شام هیچ دشمنی در دسترس نیست، خوب است که بر اساس نظر متخصص تغذیه، وعده‌ای سبک و به اصطلاح حاضری تدارک ببینید. مانند نان، پنیر و سبزی، نان، پنیر و گردو، لقمه سیب‌زمینی و تخم‌مرغ و…

۲۵. متعهد بودن در راه کاهش اسراف و دور ریز غذا

شما مسئولیت کاهش تولید ضایعات و دور ریز مواد خوراکی خام و پخته را قبول کرده‌اید. اما خوب است که در آغاز راه این تعهد را به خود بدهید که بر عهد پیمان خود پایدار بمانید.

این امر را به رویه‌ و عادتی در زندگی تبدیل کنید. پاداش شما چشیدن طعم شیرین زندگی شرافتمندانه و البته پس انداز کردن پولی است که پیش‌تر دور می‌ریخته‌اید.

۲۶. نادیده گرفتن “استاندارد ظاهری” در خرید محصولات

بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارند که به راحتی دور انداخته می شوند. زیرا رنگ، اندازه و مشخصات دیگر آن‌ها با بقیه موارد مطابقت ندارد. شکی نیست که این دست از محصولات برای خوردن مناسب هستند و خریدن آن‌ها از تره‌بار یا افراد محلی می تواند به کاهش دور ریز خوراکی‌های سالم کمک بزرگی کند، در غیر این صورت ایستگاه آخر آن‌ها محل های دفن زباله خواهد بود؛ در حالی که هیچ توجهی به ارزش اکولوژیک آن نکرده‌ایم.

۲۷. اطمینان از سلامت مواد غذایی

همیشه توصیه‌هایی برای خرید ماهی، گوشت و مرغ با کیفیت و سالم وجود دارد. آن توصیه‌ها را بدانید و هنگام خرید محصول مورد نظر را با دقت بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

ممکن است بسته‌ی گوشت برای مدت طولانی در قفسه مانده باشد و حتی تاریخ انقضای جدید روی آن درج شده باشد، پس نشانه‌هایس مانند کبودی، ریش ریش شدن بافت و… می‌تواند شما را از خرید محصول بی کیفیت منصرف کند.

خوب است در مورد میانگین میزان آب مصرف شده برای تولید انواع گوشت بیشتر بدانیم: مقدار ۱۵۴۱۵ لیتر آب برای تولید یک کیلو گوشت گاو، مقدار ۱۰۴۱۲ لیتر آب برای تولید یک کیلو گوشت گوسفند و ۴۳۲۵ لیتر آب برای تولید یک کیلو گوشت مرغ…

با توجه به این ارقام اگر شما فردی باشید که انواع گوشت بخش اعظم رژیم غذایی‌تان را در برگرفته باشد، در حالی که فراتر از نیاز اساسی بدنتان است، تا حد زیادی به سیاره‌ی زمین بده‌کار هستید.

با ردپای آب در محصولات کشاورزی آشنا شوید

راهکارها و ترفندهایی برای بازیافت آب در خانه

۲۸. مصرف خلاقانه‌ میوه و سبزیجات پیش از خراب شدن

پیش از آنکه بگذارید میوه و سبزیجات در یخچال خراب شود یا اینکه در میهمانی نیم‌خورده شده و هدر رود، با کمی خلاقیت می‌توانید ازآن‌ها سالاد و کوکتل میوه تهیه کنید.

“ به عنوان میزبان از هر میوه پوست بکنیم و خرد کنیم، یک سینی میوه (کوکتل میوه) مناسب آماده کنیم. سینی میوه هم اشتها آور است هم مانع دور ریز میوه‌ی نیم خورده در میان تعارفات و اصرار رایج می‌شود” میهمان به اندازه‌ای که میل دارد در پیش‌دستی خود می‌گذارد و نوش جان می‌کند.” (لیلا مسروری-کنشگر محیط‌زیست)

با این روش هرکس به قدر نیاز خود مصرف می‌کند و مابقی دست‌نخورده و سالم خواهد بود. شما متعهد هستید که مواد خوراکی را هدر ندهید، پس اجازه ندهید که هیچ میوه‌ای در خانه‌ی شما اسراف شود.

۲۹. توجه به چگونگی بسته بندی اقلام خریداری شده‌

اگر برخی اقلام را به صورت فله خریداری کرده‌اید، با توجه به نوع و شرایط مورد نیاز برای بهترین حالت نگهداری، آن را در خانه ذخیره کنید.

برای نمونه سویا، جو پرک، ماش، عدس و… را می‌توانید در ظروف شیشه‌ای در گشاد بزرگ نگهداری کنید؛ نگهداری این دست از اقلام خوراکی خام نیاز به سرمایش و یخ زدگی ندارد، فقط کافی است محل نگهداری تاریک، خنک و خشک باشد.

اما نگهداری از گوشت و مواد خوراکی نیم پز شده (لوبیا پلویی، سبزی قورمه، کرفس و…) برای بلند مدت زحمت و توجه بیشتری می‌طلبد.

هرچند در گذشته گوشت را به صورت تازه و روزانه، دودی، نمک‌سود، خشک و قورمه (روش قدیمی نگهداری گوشت در ایران) مصرف می‌کردند، اما پس از ورود یخچال و سپس فریز، کیسه فریزر هم به عنوان کالایی الزامی! برای بسته بندی و نگهداری محصولات در فریز معرفی شد!

افراد بخش‌های مختلف گوشت را در بسته‌هایی جداگانه درون کیسه های فریزر قرار داده و داخل فریزر می‌گذارند. هرچند ضخامت بسیار کم کیسه فریزر باعث می‌شود مواد غذایی زود یخ بزند، جای کمتری بگیرد، اما از این نظر که آن کیسه فریزر در پایان کار غیر قابل استفاده است، برخی حامیان محیط‌‌زیست استفاده از ظروف پایدار مخصوص فریزر و کیسه‌های پلاستیکی مقاوم زیپدار را توصیه می‌کنند.

۳۰. وعده های غذایی یخ زده Freez Meals

شما می توانید در فرصت مناسب، مواد اولیه‌ی غذاهایی مانند آش (نخود، لوبیا، عدس و…) را به صورت پخته آماده و سپس در کیسه‌زیپ دار بریزید و برای وقتی دیگر فریز کنید. البته در موارد مشابه می‌توانید لوبیا را بپزید و برای خورشت‌هایی چون کرفس و قورمه سبزی آماده داشته باشید.

دقت کنید که مقدار مواد در بسته ‌های تهیه شده متناسب با تعداد نفرات و نوع غذای مربوطه باشد. شاید این کار ربط زیادی به موضوع نداشته باشد، ما هم فریز کردن مواد خوراکی خام، نیم‌پز و پخته‌ را چندان توصیه نمی‌کنیم، اما گاهی لازم است برای خودمان وقت بخریم و به عنوان پاداش یک وعده بدون پخت و پز آنچنانی، داشته باشیم؛ این کار به مراتب از سفارش فست فود بهتر است.

۳۱. خوردن میان وعده طبق دستور متخصص تغذیه

دنیای میان وعده‌ها بسیار بزرگ و از تنوع بالایی برخوردار است. آن‌چنان که خوردن آن می‌تواند میل و اشتها به وعده‌ی اصلی را کم کند.

اما نسخه‌ی واحدی برای تمام افراد وجود ندارد، بهتر است شما بر اساس دستور متخصص تغذیه خود (شرایط جسمانی و آزمایش‌ها) پیش بروید و مطمئن باشید که برای نمونه پسته و بادام را به طور روزانه نه کمتر و نه فراتر از نیاز جسمانی خود میل نکرده‌اید؛ زیاده روی در خوردن هم نوعی هدر دادن مواد غذایی است.

۳۲. نه به فست فودهای زنجیره‌ای

شما سبک زندگی سبز و زندگی شرافتمندانه را در پیش گرفته‌اید، خوبه که بدانید فست فود های بین المللی یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضای جهانی برای تولید بیشتر گوشت و فراورده‌های گوشتی هستند.

در حالی که بخش اعظم ردپای محیط‌یستی گوشت در کشور‌های فقیر است. افراد در دیگر کشور‌ها فارغ از هر چیز در محیطی پر از چراغ‌های نورانی، رنگ‌های اشتها آور و تصاویری وسوسه انگیز در پی لذت گاز زدن به یک همبرگر، در صف انتظار می‌کشند و پول زیادی پرداخت می‌کنند!‌

این لذت حقیقی نیست، این حرص، طمع و ولعی است که جهان سرمایه داری با نیاز سنجی‌های پیوسته و ذائقه‌ سازی‌های حرفه‌ای، به کمک رسانه‌ها با تاثیر بر افکار عمومی، درجوامع مختلف به سبک زندگی مردم تحمیل کرده است؛ در حالی که خودش هرگز زیر بار مسئولیت تخریب و نابودی طبیعت نمی‌رود.

اگر تا پیش از این مشتری خوراک‌های چرب و بی ارزش غذایی فست فودها بوده‌اید، ازاین به بعد تجدید نظر کنید.

۳۳. چشیدن و امتحان کردن پیش از خریدن

شاید ظاهر یک خوراکی با مزه‌اش زمین تا آسمان متفاوت باشد، پس بهتر است در صورتی که امکان چشیدن مزه‌ی آن وجود دارد، قبل از خرید آن را بچشید، تا اگر با ذائقه‌ی شما سازگار نبود، خرید انجام ندهید. خرید بدون چشیدن طعم ممکن است باعث هدر رفتن آن خوراک شود.

۳۴. پیشگیری از سوزاندن غذا

برخی به دلایل مختلف هنگام آشپزی از قابلمه غذا غافل می‌شوند و در این فاصله ممکن است غذا بسوزد یا ته بگیرد.

مدیریت مقدار شعله زیر قابلمه بسیار مهم است، اتفاقا اگر بگذارید غذا با شعله‌ای کم و در مدت زمان بیشتری جا بیفتد، بهتر است.

سوزاندن غذا بدترین حالت ممکن در هدر رفت و اسراف غذا است که باید از آن پیشگیری کنید.

۳۵. یک نوع غذا برای مجالس

تعارف‌ها،‌ چشم و هم چشمی،‌ رقابت در مهمان‌نوازی و… باعث شده چند نوع غذای مختلف برای یک مهمانی، عروسی یا هر مراسم دیگری تهیه و تدارک دیده شود. در حالی که این حجم از ریخت و پاش برای پذیرایی از مهمانان بیش از آنکه جنبه‌ی احترام و مهمان‌نوازی داشته باشد در کورس چشم و هم چشمی افتاده و شرایط را به حدی بغرنج می‌کند که نه تنها مقدار زیادی غذا اسراف، بلکه گاهی روابط فامیلی قطع و بریده می‌شود!

در کل بهتر است شیوه‌ی برگزاری مهمانی ها و مراسم ها به سمت و سویی برود که تجمل گرایی و چشم و هم چشمی از میان برود. حتی این کار می‌تواند یک تمرین فکری و تلاشی جدی برای بهبود روابط فامیلی و دوستی‌ها باشد


فراموش نکنیم که چگونگی تامین نیازهای خوراکی (پیگیری و آگاهی از ردپای محیط زیستی)، خریداری و نگه‌داری آن در انبار و یخچال‌؛ کنترل و مدیریت میزان مصرف انواع خوراکی‌ها و غذاها برای تامین نیاز حقیقی بدن به انرژی و پیشگیری از اسراف و دور ریز غذا و انواع محصولات کشاورزی و باغی در راستای بهبود حال طبیعت و نجات زمین، بر تغییر رژیم یا سبک غذایی نخستینگی دارد.


فائو: “…سالانه در ایران ۳۵میلیون تن غذا، میوه و سبزیجات سالم روانه‌ی سطل زباله می‌شود. در حالی که این مقدار غذا ۱۵میلیون نفر را از گرسنگی نجات می‌دهد…” (فائو-۱۱خرداد۱۳۹۵)
معاون بهداشت وزیر بهداشت: “۳۰٪مردم ایران گرسنه‌اند و نان برای خوردن ندارند…” ( ۱شهریور۱۳۹۵)

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. عالی بود. خیلی خیلی خوشحالم از داشتن هموطنانی چون شما
    تندرست باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا