سبک زندگی سبزسیل راهكارها و نكاتکودک و طبیعت

نکات مهمی پیرامون کودکان سیل‌زده

توجه به کودکان سیل‌زده 

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: افراد زیادی در طول عمر خود سیل را تجربه نکرده‌‌اند چه رسد به این‌که در سیل بی‌خانمان شده باشند؛ اما در نوروز ۱۳۹۸ خانواده‌های زیادی با توجه به نوع سیل و آب‌گرفتگی در شهرها و روستا‌ها مجبور به ترک خانه و کاشانه‌ی خود شدند. 

آنچه مهم است نگاه و رویکرد گروه‌های امدادی و مدد‌کاران در مواجهه با کودکان سیل‌زده است، کودکان در چنین شرایطی سریعا باید تحت حمایت‌های مادی و معنوی قرار بگیرند. مادی از نظر تامین نیاز‌های اولیه برای بقا و حفظ سلامت، معنوی از نظر حمایت‌های روحی و روانی… در ادامه به چند مورد از نکاتی که باید در خصوص کودکان بحران‌زده رعایت شود، اشاره شده است. 

۱. به دلیل آلودگی سیل به انواع سموم، لاشه‌ی حیوانات و فاضلاب به هیچ وجه وارد آب سیل نشوند.

۲. در صورت امکان تا پاکسازی، شست‌وشو و ضد عفونی کامل خانه وارد شهر و روستا نشوند.

۳. به محض فروکش‌کردن سیل و آب‌گرفتگی کودکان وارد شهر و روستا نشوند.

۴. طی روزهای اقامت در اردوگاه آموزش‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی و امنیت به کودکان ارائه شود.

۵‌. کودکان نباید با انواع پسماند حاصل از سیل تماس داشته باشند؛ پسماندها باید زیر نظر مسئولین مربوطه و با رعایت الزامات بهداشتی و محیط‌زیستی از سکونت‌گاه‌ها دور شود.

۶. سیل برای کودکان تعریف شود، فلسفه‌ی طبیعی سیل، دلایل بروز و تشدید آن را بگویید تا بدانند.

۷. از کمک داوطلبانه‌ی کودکان در انجام کارهای سبک و ایمن اردوگاه سیل‌زدگان استقبال شود، بگذارید روحیه کار داوطلبانه، مشارکت، هم‌نوع دوستی و مفید بودن در جمع بین آن‌ها ترویج شود و رشد کند.

۸. اولویت در تامین الزامات بهداشتی در اردوگاه سیل‌‌زدگان از قبیل سرویس بهداشتی حمام و توالت، لباس زیر، حوله، صابون و شامپو، مسواک، خوارک تازه و گرم و… برای کودکان و افراد مسن است.

۹‌. شاید کودکان درک درست از شرایط پیش آمده نداشته باشند، تشریح وضعیت به آن‌ها کمک می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به موقعیت و شرایط داشته باشند.

۱۰. فرصت زیاد است، بسیاری از آموزش‌ها را در قالب بازی می‌توان به کودکان یاد داد، آموزش‌های پس از سیل برای کودکان الزامی است.

۱۱. هویت کودکان؛ ساده‌ترین کار این است که روی یک تکه کاغذ اسم و فامیل، شماره تماس والدین و بستگان، آدرس محل زندگی، سن، تاریخ ورود به اردوگاه، بیماری خاص و گروه خونی، وضعیت دیگر اعضای خانواده و… را نوشت و داخل یک پلاستیک گذاشت، در جیب یا یا به صورت گردن آویز همراه خود داشته باشد…

۱۲. پرهیز از قول‌ها و وعده‌های بی پایه و اساس، یا وعده‌هایی که در توان مدد‌کاران نیست.

۱۳. حمایت روحی و روانی متخصصین از کودکانی که برخی از افراد خانواده‌ی خود را گم کرده یا از دست داده‌اند. شاید برخی کودکان سرپرست یک حیوان بوده‌ باشند که فقدان آن حیوان هم می‌تواند در روحیه وی تاثیرگذار باشد.

۱۴. برای انجام بازی‌های گروهی از کودکان کمک گرفته شود، آن‌ها بازی‌های محلی زیادی بلد هستند.

۱۵. از تصویر‌برداری و انتشار عکس و فیلم کودکان پرهیز شود، این کار بر اساس اصول و دستور العمل‌های‌ اخلاقی‌ تهیه‌ گزارش از کودکان‌ و‌ نوجوانان‌ زیر ۱۸ سال (یونیسف۲۰۰۶) دارای محدودیت‌های جدی به منظور رعایت حقوق کودک و رسانه است.

۱۶. اگر برخی کودکان تلفن همراه دارند، به طور غیر مستقیم کمک کنید تا افکارشان تحت تاثیر پیام‌های منفی، مخرب و شایعه‌ها  قرار نگیرد.

‌۱۷. آماده سازی روحی و روانی کودکان برای جدایی چند روزه از خانواده که به منظور پاکسازی، نظافت و ضد عفونی کردن خانه به شهر یا روستا رفته‌اند. 

‌۱۸. درمان، مراقبت و نگه‌داری از کودکانی که از قبل سیل یا بعد از سیل بیمار بوده‌اند یا دچار عارضه‌ شده‌اند.
‌۱۹. مراقبت و نگه‌داری از مادرانی که فرزند شیرخوار دارند یا زنان‌ باردار…

پایان

احسان میرزائی

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا