آموزش خبرنگاریآموزش‌ های کاربردی

راهنمای ایمنی خبرنگاران

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: شهادت محمود صارمی (۱۷ مرداد ۱۳۷۷) در مزار‌شریف و شهادت شهادت دست کم ۴۰ خبرنگار (۱۵ آذر ۱۳۸۴) در سقوط هواپیمای اصحاب رسانه، مجروحیت محمد حسن حسینی (۲ شهریور ۱۳۹۴ ) در لاذقیه سوریه و گزارش ناتمام خبرنگاران اعزامی به تونل کانی سیب در آذربایجان غربی.

این‌بار در عصر چهارشنبه (۲ تیر ۱۴۰۰) از خبر وحشتناک واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران حوزه محیط‌زیست شوکه شدیم و در کمال ناباوری در غم از دست دادن دو خبرنگار مهشاد کریمی (ایسنا) و ریحانه یاسینی (ایرنا) به عزا نشستیم و همچنان نگران سلامتی و امنیت شغلی خبرنگار مصدوم هستیم.

اما آنچه طی روزی‌های پس از حادثه اتفاق افتاد سرباز زدن از پذیرش مسئولیت، سکوت معنادار و بی احترامی آشکار و مکرر برخی از مسئولین بود. رفتاری غیر اخلاقی و غیر انسانی که حامل پیامی غیر از استفاده ابزاری از خبرنگاران دریافت نمی‌شود. لذا در مجله گیچ gich.ir بر آن شدیم تا در مورد اصول و قواعد ایمنی حرفه‌ای که خبرنگاران و سازمان‌های خبری باید رعایت کنند، بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم.

مطالب مرتبط با خبرنگاری:

اصول و قواعد ایمنی جهانی برای خبرنگاران

April 19, 2015 

به گزارش وب‌سایت دارت‌سنتر: ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ شماری از نهادهای عمده خبری و سازمان‌های خبرنگاری در راستای پشتیبانی از استانداردهای جهانی حمایت از خبرنگاران مستقل گرد هم آمدند.

در دو سال گذشته، قتل، ربودن، بازداشت و حبس خبرنگاران به اوج خود رسیده است. این حملات تهدیدی بنیادین علیه نه فقط خبرنگاران که به طور کلی حرفه خبرنگاری مستقل به شمار می‌رود.

خبرنگاران محلی تاکنون هدف بیشترین تهدیدها بوده‌اند، تهدیدهایی نظیر قتل، بازداشت و آدم‌ربایی. همچنین در حال حاضر، به دنبال ربوده شدن و به قتل رسیدن خبرنگارانی چون جیمز فولی و استیون سوتلوف، خطر فزاینده‌ای که خبرنگاران مستقل را تهدید می‌کند، بیش از پیش به چشم می‌آید. ما از تمامی‌ دولت‌ها، سازمان‌ها و گروه‌ها در سرتاسر جهان می‌خواهیم تا به اصل بی‌طرفی خبرنگاران احترام گذاشته و فورا به معافیت از مجازات بانیان حمله به خبرنگاران پایان دهند.

گروه‌ها و سازمان‌های خبری‌ای که نامشان در پایان آمده، تعهدشان را به قوانین و شیوه‌نامه‌های امنیتی مربوط به سازمان‌های بین‌المللی خبری و همچنین خبرنگاران مستقلی که با سازمان‌های خبری همکاری می‌کنند، اعلام کرده‌اند. این نخستین گام در راستای کارزار بلند مدت برای متقاعد کردن تمامی ‌سازمان‌های خبری و خبرنگاران به رعایت استانداردهای حاضر در سطح جهانی است.

در حال حاضر که خبرنگاری دوران دشواری را سپری می‌کند، سازمان‌های خبری و خبرنگاران باید دست در دست یکدیگر از خود، حرفه‌شان و همچنین نقش حیاتی خبرنگاری در جامعه جهانی حمایت کنند.

برای خبرنگارانی که به ماموریت‌های خطرناک اعزام شده‌اند:

۱. خبرنگاران پیش از اعزام برای انجام ماموریت در مناطق جنگی یا هرگونه محیط خطرناک، باید مهارت‌های اولیه محافظت از خود و همکاران مصدوم را بیاموزند.

۲. ما به تمامی‌ خبرنگاران پیشنهاد می‌کنیم دوره رسمی ‌آموزش کمک‌های اولیه در صنعت رسانه را گذرانده و حین انجام ماموریت جعبه کمک‌های اولیه مناسب همراه خود داشته باشند. همچنین در خصوص استانداردهای مربوط به مراقبت و حفظ امنیت روحی و جسمی‌ مدام خود را از طریق دوره‌های آموزشی به روز کنند.

خبرنگاران باید پیش از قبول انجام ماموریت در مناطق خطرناک، به دنبال بیمه پزشکی مناسبی باشند که آن‌ها را در مناطق خطرناک و مناطقی که بیماری‌های عفونی در آنجا رایج است، تحت پوشش قرار دهند. 

۳. خبرنگارانی که در مناطق جنگی به سر می‌برند باید از اهمیت داشتن پوشش ضدگلوله، از جمله جلیقه ضدگلوله و کلاه‌خود آگاه باشند. همچنین خبرنگارانی که در مناطق جنگی یا خطرناک فعالیت می‌کنند باید دوره آموزشی مورد قبول رسانه‌های خبری در خصوص نحوه فعالیت در این محیط‌ها را بگذارنند.

۴. خبرنگاران پیش از سفر به هرگونه محیط خطرناک یا ناآرام باید به همراه همکاران و سازمان‌های خبری متبوع خود درصد ریسک انجام ماموریت در محیط مورد نظر را بررسی کرده و میزان ارزش حرفهای این ماموریت و ریسکهای پیش رو را  بسنجند 

۵. خبرنگاران اعزام شده به ماموریت باید از پیش نحوه فعالیت‌شان در محل را با جزئیات کامل بررسی و مطالعه کنند. این جزئیات شامل شناسایی مسیرها، نحوه جابجایی در مکان ماموریت و گردآوری اطلاعات تماس افراد در محل می‌شود.

خبرنگاران همچنین برای با خبر کردن همکار حاضر در منطقه یا سردبیرشان، از حال و روز خود به صورت روزانه، باید از پیش راهکار مشخصی بیاندیشند. در صورت امکان، خبرنگاران باید احتیاط‌های لازم را به کار بسته و اطمینان حاصل کنند که خطوط موبایل و ارتباطات اینترنتی‌شان تحت نظر و ردیابی نباشد.

۶. خبرنگاران باید با سازمان‌های خبری متبوع خود، سازمانی که آنان را مامور کرده یا در صورتی که به صورت مستقل فعالیت خبری می‌کنند با همکاران‌شان در ارتباط نزدیک باشند و از طریق آن‌ها از خطرات انجام ماموریت‌شان آگاه شوند.

در این خصوص خبرنگاران باید اطلاعات مربوط به ایمنی و توصیه‌های مسافرتی همکاران با تجربه و سفارتخانه‌ها و پرسنل امنیتی را مد نظر قرار دهند. خبرنگاران همچنین باید این توصیه‌های ایمنی را در اختیار سایر همکاران‌شان قرار داده و جلوی آسیب‌های احتمالی را تا حد ممکن بگیرند.

۷. خبرنگاران باید اطلاعات دقیق افرادی را که در مواقع اضطراری باید با آن‌ها تماس گرفته شود، در اختیار سازمان خبری‌شان قرار دهند. در عین حال خبرنگاران باید از پیش اطمینان حاصل کنند در صورتی که مجروح یا ربوده شده و یا حین انجام ماموریت جان خود را از دست دادند، افراد مزبور به طور روشن و مشخص می‌دانند چه اقدامی‌ باید انجام دهند.

برای آن دسته از سازمان‌های خبری که خبرنگاران‌شان را به مناطق خطرناک اعزام می‌کنند:

۱. سردبیرها و سازمان‌های خبری باید این مسئله را به رسمیت بشناسند که خبرنگاران محلی و فعالان مستقل حوزه خبری نظیر عکاس‌ها و فیلمبردارها، در پوشش اخبار بین‌المللی، به ویژه موضوع‌های خطرناک، نقشی حیاتی ایفا می‌کنند.

۲. سردبیرها و سازمان‌های خبری به همان اندازه که به رفاه و امنیت روزنامه‌نگاران رسمی‌شان اهمیت می‌دهند، باید برای رفاه و امنیت روزنامه‌نگاران محلی و مستقل اهمیت قائل شوند.

۳. سازمان‌های خبری و سردبیرها باید در خصوص دوره‌های آموزش ایمنی، کمک‌های اولیه و سایر تجهیزات ایمنی و همچنین در زمان وقوع مجروحیت یا آدم‌ربایی، با خبرنگاران رسمی‌ خود و خبرنگاران مستقل رفتاری برابر داشته باشند.

۴. سردبیرها و سازمان‌های خبری، باید هزینه‌های مازاد مربوط به آموزش، بیمه و تجهیزات ایمنی مورد نیاز در مناطق جنگی را مدنظر قرار دهند. آن‌ها همچنین باید پیش از واگذاری ماموریت به خبرنگاران مستقل، به طور دقیق میزان دستمزد خبرنگاران را تعیین کرده و اعلام کنند که کدام بخش از هزینه‌ها را تقبل می‌کنند.

۵. سردبیرها و سازمان‌های خبری باید نسبت به پرداخت به موقع دستمزد به خبرنگاران مستقل اهمیت بدهند. سازمان‌های خبری هنگام تصمیم گیری در مورد واگذاری ماموریت به خبرنگاران، باید از پیش و یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بر سر هزینه‌ها به توافق برسند و در زمان مقتضی دستمزد کار انجام شده را پرداخت کنند.

۶. سردبیرها و سازمان‌های خبری باید اطمینان حاصل کنند که هنگام انتشار یا پخش گزارش‌ها، نام خبرنگاران مستقل ذکر می‌شود و آن‌ها اعتبار لازم را برای کار خود دریافت می‌کنند. این مسئله باید هنگام نامزد کردن اثر برای جوایز خبرنگاری نیز مدنظر قرار بگیرد.

تنها در صورتی می‌توان از اسم بردن خبرنگاران مستقل هنگام انتشار اثر خودداری کرد که آن‌ها با سازمان خود به توافق رسیده باشند که انتشار نامشان ممکن است امنیت خود یا خانواده‌شان را به خطر اندازد.

۷. سازمان خبری تنها در صورتی می‌تواند خبرنگار مستقل در یک محیط جنگی یا خطرناک را مامور انجام پروژه ای کند که آمادگی این را داشته باشد تا در صورت مصدوم یا ربوده شدن خبرنگار مستقل، همان اقداماتی را در پیش بگیرد که برای حفظ سلامتی خبرنگار رسمی‌ خود در پیش می‌گرفت. مادامی‌ که خبرنگار مستقل مطابق قوانین و اصول یک سازمان خبری فعالیت می‌کند، وظیفه اخلاقی سازمان مزبور است که از وی حین انجام ماموریت در محیط‌های خطرناک، حمایت کند.

در پایان، ما امضا کنندگان این اصول و قواعد، تمامی‌ کارمندان رسمی، خبرنگاران مستقل و همچنین سازمان‌های خبری متبوع شان را دعوت می‌کنیم تا به این تعهد مشترک حفظ امنیت و روح تازه همکاری و توجه بپیوندند 

سازمان‌های خبری امضا کننده اصول و قواعد جهانی خبرنگارن مستقل

  1. ۲LIVES: Steven Joel Sotloff Memorial Foundation
  2. ABC News
  3. ABRAJI
  4. Afghan Journalists Safety Committee
  5. Agence France-Presse
  6. Al-Monitor
  7. American Society of Journalists and Authors
  8. Article 19
  9. Association of European Journalists (Bulgaria)
  10. The Associated Press
  11. Bangladesh NGOs Network for Radio and Communication (BNNRC)
  12. Belarusian Association of Journalists
  13. Blink
  14. Bloomberg
  15. British Broadcasting Corporation
  16. Canadian Journalism Forum on Violence and Trauma
  17. Canadian Journalists for Free Expression (CJFE)
  18. CBS News
  19. Center for Journalism and Public Ethics (Mexico)
  20. CNN
  21. Coalition for Women in Journalism
  22. Committee to Protect Journalists
  23. Danish Union of Journalists
  24. Dart Center for Journalism and Trauma
  25. Ena News Agency
  26. European Federation of Journalists
  27. Foreign Correspondents’ Association of East Africa (FCAEA)
  28. Foreign Correspondents’ Club (Hong Kong)
  29. Foro de Periodismo Argentino
  30. Foundation for Freedon of Press in Colombia (FLIP)
  31. Free Press Unlimited
  32. Frontline Club
  33. Frontline Freelance Register
  34. The Frontliner (Albania)
  35. German Press Agency dpa
  36. Global Journalist Security
  37. GlobalPost
  38. Global Radio News
  39. Globo TV
  40. The GroundTruth Project
  41. Guardian News and Media Group
  42. International Center for Journalists
  43. International Federation of Journalists
  44. International News Safety Institute
  45. International Press Institute
  46. International Women’s Media Foundation
  47. Iraqi Journalists Rights Defense Association
  48. James W. Foley Legacy Foundation
  49. Journalistic Freedoms Observatory (Iraq)
  50. Journalists in Danger (Kazakhstan)
  51. Kyodo News
  52. Marie Colvin Journalists’ Network (MCJN)
  53. Mashable
  54. McClatchy DC
  55. Medill School of Journalism
  56. Miami Herald
  57. National Geographic Magazine and Partners
  58. National Press Club
  59. National Press Photographers Association
  60. National Union of Journalists-Philippines
  61. NBC News
  62. Newsweek
  63. NOS News (Netherlands)
  64. Online News Association
  65. Overseas Press Club of America
  66. Overseas Press Club Foundation
  67. Pakistan Press Foundation
  68. PayDesk
  69. Periodistas de a Pie (Mexico)
  70. PBS Frontline
  71. Press Emblem Campaign (Switzerland)
  72. Public Radio International’s The World
  73. Pulitzer Center on Crisis Reporting
  74. Reporters Instructed in Saving Colleagues
  75. Reporters Without Borders
  76. Reuters
  77. Round Earth Media
  78. Rory Peck Trust
  79. Samir Kassir Eyes (SKeyes) Center 
  80. Security First (UK)
  81. Society of Professional Journalists
  82. Southeast Asian Press Alliance (SEAPA)
  83. Storyhunter
  84. Trauma Training for Journalists
  85. Union of Journalists in Finland
  86. Union of Journalists in Israel
  87. Union of Journalists of South Sudan
  88. USA Today
  89. Vice News
  90. Video News (Japan)
  91. Women Photojournalists of Washington
  92. Words After War
  93. The World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA)
  94. Zuma Press

سازمان‌های خبری، انجمن‌های روزنامه‌نگاران یا گروه‌های طرفداری که می‌خواهند به این شیوه‌نامه‌ها بپیوندند با دیوید رود تماس بگیرند.

david.rohde@thomsonreuters.com

پایان پیام

منبع
dartcenter
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا