اخبارجامعه سبزگزارش‌ها

گزارش گفت‌و‌گوی محیط‌زیستی ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

کلاب سبک زندگی سبز

برای ورود به کلاب کلیک کنید.

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: کلاب سبک زندگی سبز مرداد ماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی و چراغ اولین گفت‌‌وگوی محیط‌زیستی یکشنبه شب روشن شد. آنچه در این گزارش می‌خوانید دیدگاه شخصی سخنرانان است که گاهی متخصص حوزه‌های مرتبط هستند و گاهی شهروندان دغدغه‌مند و نگران حال زمین.

اهمیت مطالبه‌گری کنش‌گران محیط‌زیست از حاکمیت برای انجام اقدامات جدی به منظور حفاظت از زیست بوم ایران مورد تاکید سخنرانان اتاق بود.

تجربه‌های محیط‌‌زیستی فردی در زندگی روزمره

بیان تجربه‌های فردی موضوع اتاق گفت‌و‌گوی کلاب سبک زندگی سبز بود. سخنرانان اتاق گفت‌و‌گوی محیط‌زیستی از ساعت ۲۲ یکشنبه تا ۳ بامداد دوشنبه از تجربه‌های شخصی خود در زندگی‌روزمره و کار برای حفاظت از محیط‌‌زیست گفتند.

اما چرا گفت‌و‌گوی محیط‌زیستی و بیان تجربه‌های فردی؟

احسان میرزائی مدیر کلاب سبک زندگی سبز: “این اتاق به طور ویژه برای بیان تجربه‌های فردی در زندگی روزمره اختصاص داشت. چون کدهای رفتاری که سبز گرایان همواره در زندگی روزمره رعایت می‌کنند از روی عادت است و شاید در کل امری عادی و بدیهی به نظر بیابد.

در حالی که همین رفتارهای ساده و به ظاهر کوچک است که شالوده‌ی سبک زندگی سبز را تشکیل می‌دهد. حتی اگر تفکر و اراده برای خاموش کردن لامپ اضافه باشد و این تاثیر مثبت و بزرگی در جهان هستی در بهبود حال محیط‌‌زیست دارد.

همچنین گاهی برخی سبز گرایان گمان می‌کنند به نمایش گذاشتن کدهای رفتاری محیط‌‌زیستی با ریاکاری و تظاهر و شو (به معنای منفی) برابر است. اما چنین نیست و ما باید در تقابل با غول‌های رسانه‌ای، که با بی‌شرمانه‌ترین حالت ممکن مصرف‌گرایی را ترویج می‌کنند، کدهای رفتاری محیط‌‌زیستی را برای دیگران به نمایش بگذاریم.”

سخنرانان اتاق گفت‌و‌گوی محیط‌زیستی چه گفتند؟

این اتاق با استقبال (حضور دائمی و موقت) دست کم ۱۵۰ نفر از کنش‌گران و علاقه‌مندان به مباحث محیط‌‌زیستی روبرو شد. دست کم ۳۵ نفر از حاضران در اتاق گفت‌و‌گوی محیط‌زیستی تجربه‌های فردی خود را به اشتراک گذاشتند. تجربه‌های ارزشمند و مفیدی که حفاظت از سیاره زمین را از خانه مقدور می‌کند.

تجربه‌‌های فردی در تفکیک و کاهش پسماند

برخی سخنرانان اتاق گفت‌و‌گوی محیط‌زیستی از تفکیک پسماند از مبدا و تولید کمپوست از پسماند تر و استفاده از کیسه‌های پایدار برای خرید گفتند.

فاطمه از تجربه‌های فردی در دانشگاه و خانواده در مورد پسماند میوه گفت و به کاشتن هسته میوه‌ها و پرورش نهال اشاره کرد.

زهرا به قانون پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ و به روز نبودن جرایم نقدی آن اشاره کرد و گفت قانون جدید پسماند در دست تدوین است. همینطور از تجربه خود در سفر به شهر محمودآباد مازندران گفت: در ساحل کلی زباله بود که با تهیه عکس و ارسال و پیگیری از مسئولین ساحل پاکسازی شد.

کورش از تجربه‌های کاری خود به عنوان عضو شورای شهر اصفهان و تلاش برای ایجاد ساز و کارهای محیط‌‌زیستی در شهر اصفهان گفت. وی ضمن اشاره به مبحث آسیب‌شناسی گفت ما نتوانستیم نگرش جامعه را (نسبت به محیط‌‌زیست) مثبت کنیم.

علی از آلمان گفت هرچند کارهایی مانند پاکسازی و تفکیک زباله خوب است اما ما باید توجه بیشتری به بحث گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم.

پیمان از رشت به فعالیت‌های آموزشی سازمان مردم نهاد سرزمین ایده‌آل ما طی سال‌های گذشته اشاره کرد. وی به گودال اشاره کرد که که روستاییان قدیمی گیلان در جای مناسبی از حیاط خانه برای دفن پسماند تر حفر می‌کردند اشاره کرد. وی افزود امروزه ما این دانش بومی را به روش‌های جدید در باغچه‌ی خانه‌ها یا در داخل گلدان و سطل بزرگ ترویج می‌کنیم.

البرز از نروژ به گفت ما در وسط جنگ بزرگ و وسط آتشی هستیم که مستقیم بر سر ما وارد می‌شود. وی در ادامه به اهمیت موضوع آمایش سرزمینی اشاره کرد. وی آموزش به کودکان در مدرسه را امری مهم و ضروری دانسته و از افراط و تفریط در فعالیت‌ها انتقاد کرد.

آرش از تهران گفت چند سال پیش شهرداری مخزن‌های تفکیک پسماند را در منطقه ۶ مستقر کرد، ما هم کم‌کم عادت کرده بودیم که پسماند خانه را تفکیک شده در مخازن ویژه‌ی خود قرار بدهیم. اما من و همسایه‌ها وقتی دیدیم که شهرداری تمام مخزن‌ها را در یک خودرو حمل زباله تخلیه می‌کند دیگر نتوانستیم این تناقض را درک کنیم و ادامه ندادیم.

حسین از روستای آغشت البرز گفت من به عنوان یک روحانی در بیان و به نمایش گذاشتن کدهای رفتاری محیط‌‌زیستی هیچ ابایی ندارم. وی ضمن انتقاد از گردشگران زباله ریز از برنامه‌های پیاده‌روی خانوادگی در کنار رود و پاکسازی مسیر رودخانه در هنگام بازگشت گفت.

محبوبه از لاهیجان تاکید کرد ما در سازمان مردم نهاد هم‌اندیشان و همیاران محیط‌زیست گیلان پیش از آموزش به جامعه هدف ابتدا خودمان آن‌ها در زندگی شخصی انجام می‌دهیم. وی افزود پسماند تر را در باغ دفن می‌کنیم و تبدیل به کمپوست می‌شود.

فرزاد به اهمیت حفاظت از کوهستان در برنامه‌های کوهنوردی اشاره کرد و گفت برای خرید روزانه کیسه‌های پلاستیکی را کنار گذاشته و صرفا از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کند.

تجربه‌‌های فردی در خرید و حمایت از کسب و کارها

پاداش از گرگان ضمن معرفی فعالیت‌های فردی و گروهی خود به حمایت از تولید و فروش محصولات دست‌ساز با مواد طبیعی اشاره کرد. امری که به توانمندسازی جامعه محلی و تامین معیشت روستایین و در نهایت حفاظت از محیط‌زیست می‌انجامد.

حسین از آغشت گفت من در عین حالی که توانایی خرید میوه‌های خوب را دارم، هنگام مراجعه به میوه فروشی آن دست از میوه‌های تفکیک شده که دارا لکه هستند را خریداری می‌کنم. وی افزود خرید این دست از تره‌بار جلوی دور ریختن و اسراف را می‌گیرد.

تجربه‌‌های فردی در مصرف آب و انرژی

سعید گفت هجده ماه است که در کنار پدر و مادر سالخورده زندگی می‌کند. وی از کاهش میزان روشنایی غیر ضروری در خانه گفت. از توجه پدر و مادرش به مصرف آب تعریف کرد و گفت که بدون استفاده از کولر چطور تابستان را سر می‌کنند. سعید از روش حمام کردن با لگن آب به جای دوش برای حمام کردن هم گفت.

حسین از شاهرود در مورد رویکرد تخصصی در فعالیت‌های محیط‌›یستی صحبت کرد. وی در ادامه گفت که در شاهرود موزه آب را تاسیس و راه‌اندازیه کرده و به توانمندی قنات‌ها برای تصفیه آب شور اشاره کرد. حسین گفت شاید طی سه دهه‌ی گذشته هیچ قناتی به اون روش سنتی و با آن دانش بومی در کشور احداث نشده باشد، در حالی که قنات بهترین راهکار برای حفظ پایداری طبعیت و بقای نسل ما است.

محمد از مازندران به احداث باغ بدون نیاز به آبیاری در شرق مازندران اشاره کرد. وی گفت با احداث استخر و مخزن زیر زمینی توانسته‌ایم آب باران را ذخیره کنیم و این آب گاهی به حدی است که برخی از باغداران و گلخانه‌داران در مواقعی (با توجه به پایین بودن میزان تبخیر) آب اضافه‌ را به یکدیگر اهدا می‌کنند.

حسین از یزد به نقش قنات‌ها طی ادوار مختلف زیست بشر در فلات ایران اشاره کرد. همچنین سعید از همکاری با یونسکو گفت و این نکته اشاره کرد که آنها به دانش بومی می‌گویند سیستم دانش بومی.

سعید از مازندران سیستم دانش بومی در خصوص قنات‌ها را توضیح داد. وی گفت سیستم دانش بومی زنجیره مدیریت محلی قنات و ساختار منسجم اجتماعی برای تاسیس و نگهداری و بهره‌برداری و نظام چرخه‌ی آب و… در جامعه محلی و سنتی است.

تجربه‌‌های فردی در رژیم غذایی

علی از آلمان در خصوص بازنگری در سبک و رژیم غذایی به انقلاب در نفس اشاره کرد. وی از اهمیت گیاه‌خواری در حفاظت از محیط‌‌زیست گفت و اشاره مستقیمی به نقش محتویات بشقاب هر فرد در افزایش گاز‌های گل‌خانه‌ای داشت.

علی در ادامه یک کتاب معرفی کرد. کتاب هبوط که رمانی درباره ریشه‌های فلسفی بحران محیط زیست است. هبوط به قلم دنیل کویین و ترجمه دانیال قارونی زاده و توسط جهاد دانشگاهی (دانشگاه مشهد) منتشر شده.

تجربه‌‌های فردی در استفاده از پوشاک دست دوم

یکی از سخنرانان به تهیه واستفاده از پوشاک دست دوم سالم و تمیز به عنوان راهکاری برای حفاظت از محیط‌زیست در روزمرگی‌ها اشاره کرد. وی در خصوص صنعت مد و فست فشن توضیح داد و گفت به فروشگاهی که لباس دست دوم عرضه می‌کند تاناکورا می‌گویند. ایشان دوچرخه‌سواری را به عنوان یکی از تجربه‌های فردی در زندگی مسئولانه بیان کردند.

زهرا از فرانسه گفت همسایه‌هایی دارد که به خرید غیر ضروری و بیش از حد لباس عادت دارند. وی توضیح داد که یک روز متوجه شده همسایه‌اش چند کیسه پر از لباس‌های تمیز و سالم را می‌خواهد دور بریزد. بنابراین برای جلوگیری از این کار وارد عمل شده و لباس‌ها را تحویل گرفته و پس از دسته‌بندی آن‌ها را به دست افراد نیازمند رسانده است.

زهرا ادامه داد که در مصرف مواد شوینده محتاط است. او معتقد است ضمن غذا رسانی به گربه‌های شهری باید فرایند عقیم‌‌سازی گربه‌ها برای مدیریت جمعیت گربه‌ها و کاهش تعارض‌ها انجام شود.

تجربه‌‌های فردی در خصوص آلودگی هوا

سمکو در این بخش بر اهمیت کاهش ردپای کربن به کمک حمل و نقل پاک اشاره کرد و گفت بیشتر مواقع پیاده روی می‌کرده و از آنجا اخیرا مجبور است با خودروی شخصی تردد کند به فکر خریدن خودروی برقی است. (سمکو یک نام کردی به معنای روشنایی است)

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با روی کار آمدن وسیله نقلیه برقی در تهران تغییری در بحران آلودگی هوای تهران ایجاد می‌شود یا خیر گفت: شرط تاثیر مثبت خودرو برقی در کاهش آلودگی هوا تامین برق مورد نیاز از منابع تجدید پذیر مانند خورشید و باد است. اما در حالت عادی صرفا منبع آلودگی از شهر به نیروگاه فسیلی منتقل می‌شود و اینجا موقعیت نیروگاه هم مهم است. البته پاسخ دقیق این پرسش نیازمند مطالع و تحقیق دقیق‌تر و بیشتری است.

تجربه‌‌های فردی در زمینه فعالیت مدنی و کاری و قوانین

آرش از سنندج از آموزش‌هایی گفت که برای اطفای حریق جنگل‌ها الزامی است. وی ضمن انتقاد از کم بودن تعداد جنگل‌بان‌ها از ایده بلندپروازانه‌ی طراحی و به کار گیری سنسور‌های پایش از دور جنگل‌ها اشاره کرد.

رضا از رشت در خصوص تغییر کاربری در روستا‌ها به آیین‌نامه‌هایی اشاره که الزام آور نیست و یا تفاسیر مختلفی از آن می‌توان داشت.

اعظم از ایتالیا به آموزش مهاجرین آفریقایی در ایتالیا اشاره کرد. وی در خصوص استارت‌آپ‌هایی گفت که می‌تواند تاثیر مطلوبی در حوه سبک زندگی محیط زیست داشته باشند.

ارژنگ از سیاه‌کل در مورد راه و روش‌های همراه‌کردن جامعه هدف گفت. وی گفت‌وگو و تسهیلگری را راهکاری برای توسعه فعالیت‌های محیط‌ زیستیدانسته و از تجربه ملاقات محیط‌بانان در روز جهانی محیط‌بان گفت.

ارژنگ از به سرپرستی گرفتن حیوانات به جای خریدن آن‌ها حمایت کرد و گفت همراه با انجمن‌ها مفید است.

پایان گزارش

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا