سبک زندگی سبزقرار سبزکمپین‌ها

کمپین سبزی نوروز ۱۳۹۹

پیشنهادی برای شروع تغییر 

کمپین سبزی نوروز پیشنها‌د می‌کند از همین امروز برای نوروز ۱۳۹۹ سبزی‌کاری را در خانه‌ی خود شروع کنید…

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: خرید سبزه آماده چینی به معنای ظاهر سازی در برگزاری جشن و آیین باستانی نوروز با یک کالای (سبزه چینی) خارجی است. کالایی که هرگز برای خریدار یادآور رنج و مشقت کاشت، داشت و برداشت دانه‌های خوراکی در فلات کم آب ایران طی هزاران سال گذشته نیست!

کاشت سبزه نوروز با دانه مرکبات! و دانه دیگر درختان! (به جای سبزه) به معنای انحراف و سطحی سازی در خلق نمادی باستانی است که در پس آن تفکر و فلسفه‌ای وجود داشته، این رویه پاسداشت تاریخ و فرهنگ نیست.

جمعیت ایران به نسبت ۱۰۰ سال، ۵۰۰ سال و ۱۰۰۰ سال گذشته چندین برابر شده، منابع آبی به شدت کاهش یافته، نگاه امروز ما به محصولات کشاورزی و باغی، نگاه کالایی و برخورد ما با آن تا حد زیادی مصرفی است، یعنی ما دیگر آن نگاه نگران و دلواپس کشاورز را به کل فراموش کرده‌ایم.

چون برای تامین آنچه می‌خوریم فقط پول دادیم، پس شوربختانه به راحتی نان و غذا را اسراف کرده و به مخزن زباله می‌ریزیم!
ما دور شدیم از آنچه بودیم، ما پشت کردیم به آنچه داشتیم، حالا یک نوروز و چند نماد با ارزش آن باقی مانده که باید از آن در مقابل آفت‌های سطحی سازی و ساده سازی حفاظت کنیم!

کشاورزی خانگی را شروع کنیم، سبزیجات بکاریم، گلدان کوچک و زیبای سبزیجات را به عنوان حاصل تلاش، زحمت، رنج و مشقت خود در میان سفره هفت سین بگذاریم و با افتخار بگوییم این حاصل تامل در امتداد نگاه نگران آن کشاورز در ۲۵۰۰ سال پیش است…

بگوییم این عشق است، عشق به آب و خاک و هوا، عشق به زمین، عشق به فرهنگ و تلاش گذشتگان برای شادی و بقا، عشق به آیندگان و…

البته ما سال‌های سال از آن زن و مرد، از آن خانواده کشاورز ایرانی که در فلات ایران و با ابتدایی ترین ابزار زندگی می‌کرد، دور شدیم!

پس توقع نداشته باشیم بدون زحمت و صرف انرژی، تلاش و مداومت معجزه جوانه زدن دانه‌های شاهی، ریحان و… را ببینیم.

باید به اندازه تمام سال‌های از دست رفته، راه‌های نرفته، تفکرات و رفتارهای به انحراف رفته، صبور باشیم تا بتوانیم مانند اولین کسانی که هزاران سال پیش کشاورزی را کشف و روش پرورش دانه‌های خوراکی را ابداع کردند، باز بتوانیم بتوانیم این تعامل پایاپای را با طبیعت ایجاد کنیم، تا باز نگران و دلواپس نان و غذایی باشیم که می‌خوریم.

کمپین سبزی نوروز پیشنهادی فرهنگی-محیط‌زیستی و تلاشی آگاهانه و مسئولانه برای ترویج کشاورزی خانگی و سبک زندگی سبز است. سبزیکاری در خانه باعث افزایش شادابی و نشاط شده و آشتی دوباره با طبیعت را برای ما به ارمغان می‌آورد.

در کمپین سبزی نوروز۱۳۹۹ همچنان به دنبال ایجاد تعادل و توازن در نیاز‌های زیستی و فرهنگی خود با توجه با حفظ ارزش‌های تاریخ و تمدن‌مان هستیم؛ ما برای حفظ تعادل و توازن، پایداری و سلامت در محیط زیست تلاش می‌کنیم و با توجه به توان و ظرفیت کم طبیعت به دنبال ایجاد تغییر فردی، ترویج تفکر سبز، رفتار سبز و سبک زندگی سبز برای داشتن سیاره سبز هستیم. ما باید طبیعت ایران‌زمین را پاک و سالم به آیندگان تحویل دهیم.

آموزش کامل سبزی‌کاری در خانه

ایده‌هایی برای باغچه‌ی سبزیجات در خانه

فراگرد‌های حساسیت زا در کمپین سبزی نوروز

کمپین سبزی نوروز: سبزیکاری در خانه تازه شروع راهی است که به فراگرد‌های سبز در خانه منتهی می‌شود؛ این فراگرد‌ها با به مرور زمان باعث افزایش حساسیت شما می‌شود:

حساسیت به آب: چون کمپین سبزی نوروز به شما پیشنهاد می‌کند با آب خاکستری درجه یک سبزی‌ها را آبیاری کنید.

  • آب خاکستری درجه یک:  آب مصرف شده بعد از خیساندن و آبکشی برنج و حبوبات، شست و شو یا آبکشی میوه و سبزیجات که بدون استفاده از مواد شوینده باشد.

حساسیت به پسماند: کمپین سبزی نوروز به شما پیشنهاد می‌کند از پسماند تر خانه‌ی خود با روش‌های مختلف کمپوست تولید کنید.

 آموزش تولید کمپوست در خانه

 آموزش تولید ورمی کمپوست در خانه

پنجاه روش برای کاهش ردپای کربن

نگاه کالایی و مصر‌ف‌گرایانه به نان باعث شده تا هر روز در کوچه و خیابان مقداری نان ببینیم که دور ریخته شده است! در تاریخ چند هزار ساله و فرهنگ اصیل ایرانی ما، کی و کجا چنین کفران نعمتی مرسوم بوده و رواج داشته است؟

ریختن نان سالم درون مخزن زباله در خیابان رازی تهران

آب سالم برای آشامیدن و کشاورزی در ایران بسیار کم است و بسیاری از مردم ایران، مخصوصا شهر نشین‌ها آن را باور ندارند. ارزش گندم به عنوان محصولی استراتژیک و قوت لایموت (نان) تا حد زیادی نزد ما پایین آمده (مخصوصا تهران) و هر ساله مقدار زیادی گندم از کشور‌های دیگر وارد می‌کنیم. چنان که داستان تولید نان را به کل فراموش کرده‌ایم و فقط خریدن ( به عنوان کالا)، نیمه خوردن و دور ریختن نان را  به یاد داریم.

تاثیر سبک زندگی شما در میزان انتشار کربن

توجه: تنها منبع رسمی اطلاع رسانی کمپین #سبزی_نوروز مجله گیچ است.

ششمین سال کمپین: یک‌شنبه – ۲۹ – دی – ۱۳۹۸

پنجمین سال کمپین: شنبه – ۲۹ – دی – ۱۳۹۷

چهارمین سال کمپین: پنج‌شنبه – ۷ – دی – ۱۳۹۶

سومین سال کمپین: دوشنبه ۱۸ – بهمن – ۱۳۹۵

دومین سال کمپین: شنبه – ۳ – بهمن – ۱۳۹۴

اولین سال کمپین: چهارشنبه – ۲۹ – بهمن – ۱۳۹۳

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا