اخباراخبار ایران و جهان
موضوعات داغ

روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۳، راهکارهایی برای مقابله با آلودگی پلاستیک

روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۳ با شعار راهکارهایی مقابله با آلودگی پلاستیک مطرح شده است. انتخاب موضوع “پلاستیک” برای روز جهانی محیط‌زیست یادآور تاثیر روزافزون پلاستیک در تهدید سلامت تمامی موجودات زنده است. اهمیت آلودگی پلاستیکی را می‌توان در نشست اخیر پاریس و توافق نسبی‌ برای مهار آن دید. هرچند طی سال‌های گذشته برخی شهروندان و برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی #نه_به_پلاستیک گفته‌اند.

اما اکنون زمان سرعت بخشیدن به تمام اقدامات برای مقابله با پیامدهای زیان‌بار آلودگی پلاستیک فرا رسیده است.

احسان میرزائی | مدیرمسئول و سردبیر مجله گیچ

رویای محیط‌زیست بدون پلاستیک

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: حالا دیگر پلاستیک به همه جای زمین و زندگی ما رسیده است. ردپای میکروپلاستیک‌ها را می‌توانیم در بدن ۶۰٪ از کریل‌ها و سالپ‌های قطب جنوب پیدا کنیم.

‌میکرو پلاستیک ها در اقیانوس منجمد جنوبی از سطح دریا تا بستر دریا وجود دارند. به دلیل اندازه کوچک این ذرات (کمتر از ۵ میلی‌متر)، زئو پلانکتون های قطب جنوب احتمالا پلاستیک‌ها را با منبع غذایی طبیعی خود اشتباه می‌گیرند.

اینطور که به نظر می‌آید ما دیگر توانایی جمع‌آوری میکروپلاستیک‌ها را نداریم. اما باید هرچه زودتر باید با اتخاذ رویکردهای جدی، راهکارهای کاربردی و قوانین حمایتی از انتشار هرچه بیشتر پلاستیک در محیط‌زیست جلوگیری کنیم.

زنگ خطر پلاستیک به صدا درآمده

روز جهانی محیط زیست رویدادی بین‌المللی است که هر ساله در تاریخ ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) برگزار می‌شود. این روز به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به محیط زیست و ترویج رفتارهای پایدار و حفاظت از منابع طبیعی برگزار می‌شود.

روز جهانی محیط‌زیست امسال با شعار “راهکارهایی برای مقابله با آلودگی پلاستیک” به میزبانی ساحل عاج و با حمایت هلند برگزار می‌شود.



اقدامات ارزشمند شما برای مقابله با پلاستیک

احسان میرزائی: طی سالیان گذشته شهروندان ایرانی بسیاری هم‌صدا با کمپین‌های محیط‌زیستی #نه_به_پلاستیک گفته‌اند. اقدامات بسیار زیاد فردی و گروهی، ریز و درشت که همگی آن‌ها ارزشمند و قابل تقدیر است.

از برنامه‌های گروهی پاکسازی طبیعت گرفته تا جمع‌آوری درپوش پلاستیکی. به همین ترتیب شهروندان بسیاری نسبت به استفاده از وسایل پایدار غیر پلاستیکی مانند سفره پارچه‌ای نان، قمقمه و فلاسک و… آگاه شده‌اند.

کارهایی که در راستای نه گفتن به پلاستیک انجام شده و همچنان ادامه دارد.

اما در واقع سرعت انتشار پیام‌های آموزشی و ترویجی بنا به دلایل مختلفی بسیار کمتر از سرعت مصرف پلاستیک در ایران و جهان است.

هرچند ما محیط‌زیستی‌ها برای مقابله با آلودگی پلاستیک در فرایند تغییر فردی از خودمان شروع کرده‌ایم. اما نظام سرمایه‌داری هنوز نسبت به خواسته و تصمیم ما احساس خطر نکرده است.

راهکارهایی برای مقابله با آلودگی پلاستیک

کمپین روز جهانی محیط‌زیست راهکارهایی برای مهار آلودگی پلاستیک بیان کرده است.

دولت‌ها و مقابله با آلودگی پلاستیک

دولت‌ها می‌توانند سرعت تغییرات را در مقیاس جهانی، منطقه‌ای و محلی افزایش دهند. لذا با ایجاد تغییر و بهبود قوانین و استانداردها و ترویج هنجارهای جدید باید در مقابله با آلودگی پلاستیک پیشرو باشند.

مانند قوانینی برای کاهش تولید پلاستیک. الزام به بازیافت پلاستیک. به روز رسانی و کارامد سازی زیرساخت‌های تفکیک پسماند و مدیریت زباله. سرمایه‌گذاری در زمینه‌های پژوهش و توسعه.

جوامع و مقابله با آلودگی پلاستیک

افکار و رفتار عمومی در هر جامعه زیربنای تغییر سیستمی و موثر در نظام‌های اقتصادی حاکم است. حتی نظام اقتصادی که وابستگی کمتری به پلاستیک داشته باشد.

سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های مذهبی و گروه‌های اجتماعی منبع قدرتمندی برای تغییر در جهان هستند. همه ما می توانیم با انتخاب‌های خود برای ایجاد تغییر استفاده کنیم.

سرمایه‌گذاران و مقابله با آلودگی پلاستیک

کاهش بخش عمده‌ای از پسماند پلاستیک در گروی حذف و جایگزینی تولید و بسته بندی پلاستیک است. بسته‌بندی غیرضروری و خطرناک یکبار مصرفی که بیشتر جنبه‌ی تجملاتی و نمایشی دارد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با تغییر الگوی بسته‌بندی نقش کلیدی در بسیج مالی و تعیین استانداردهایی برای صنایع داشته باشند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا