اخبار ایران و جهان

کنفرانس پلاستیک پاریس

“کنفرانس پلاستیک” سازمان ملل در پاریس به توافق مطلوب رسید. در بیانیه پایانی کنفرانس آمده که رایزنی‌ها باید تا پایان ۲۰۲۴ و تصویب قرارداد قطعی ادامه یابد. برخی کشورها می‌خواهند مانع از آن شوند. سازمان ملل: میزان زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها و دریاها تا سال ۲۰۴۰ می‌تواند به سالانه ۲۳ تا ۳۷ میلیون تن برسد.

پلاستیک زیر ذره‌بین کنفرانس پاریس

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir به نقل از دویچه‌وله: در تدوین پیش‌نویس معاهده بین‌المللی برای کاهش زباله‌های پلاستیکی پیشرفت‌هایی حاصل شده است. نمایندگانی از حدود ۱۷۰ کشور به مدت پنج روز در پایتخت فرانسه مذاکره کردند. این دومین دور از پنج دور مشورتی سازمان ملل متحد بود.

این پیش‌نویس قرار است در ماه نوامبر در دور سوم رایزنی‌ها در نایروبی، پایتخت کنیا مورد بحث قرار گیرد. سپس قرار است مذاکرات در آوریل ۲۰۲۴ در کانادا ادامه یابد و در نهایت در پایان سال ۲۰۲۴ در کره جنوبی به نتیجه برسد.

حفظ فشار برای مذاکرات پلاستیک

کریستوف بچو، وزیر محیط زیست فرانسه پیش از پایان این دور از مشورت‌ها خواستار تداوم سریع مذاکرات شده بود. او گفته بود این مذاکرات باید “تا جلسه بعدی در نایروبی بی‌وقفه ادامه داشته باشند تا بتوانیم فشار را حفظ کنیم و به هدف ۲۰۲۴ برسیم”.



تعویق مذاکرات به دلیل لابی پلاستیک

ویولا ولگموت، کارشناس حفاظت از منابع طبیعی از نهاد “گرین پیس” (صلح سبز): «در پایان، آن‌ها فقط توانستند بر سر یک مصالحه حداقلی به توافق برسند. همه مذاکرات دشوار به دلیل تاکتیک‌های لابی پلاستیک، باز به تعویق افتاده است.»

ولگموت افزود، به ویژه عربستان سعودی، چین و ایالات متحده، در همراهی با صنعت پتروشیمی، تمام تلاش خود را برای ممانعت از یک توافق‌نامه موثر جهانی به خرج دادند.

موانع پیش‌روی قرارداد علیه پلاستیک

هدف این توافق‌نامه از یک سو محدود کردن تولید پلاستیک و از سوی دیگر بهبود دفع و بازیافت مواد پلاستیکی است. گفته می شود، عربستان سعودی، روسیه، چین و هند قصد دارند مانع از قراردادی در آینده شوند که می‌تواند با اکثریت دو سومی به تصویب برسد.

ترویج استفاده مجدد از پلاستیک

اشتفی لِمکِه، وزیر محیط زیست آلمان از حزب سبزها به شبکه دو تلویزیون آلمان گفت: «ما نمی‌توانیم مشکل پلاستیک را به تنهایی با بازیافت حل کنیم، زیرا ابعاد این معضل خیلی بزرگ‌تر از این‌هاست.»

وزیر محیط زیست آلمان از اصلاحیه قانون بسته‌بندی در آلمان برای ماه ژوئن خبر داد. این اصلاحیه به منظور ترویج راه‌حل‌های قابلیت استفاده مجدد و کاهش مقدار زباله به طور کلی در نظر گرفته شده است.بیشتر بخوانید: فناوری شکار پلاستیک در دریاها؛ حل مشکل یا گامی کوچک؟

به اعتقاد او، اگرچه سیستم تفکیک زباله نسبتا خوبی در آلمان وجود دارد، اما این کشور هنوز نیاز به بهبود دارد: «ما از دیگران عقب‌تر هستیم و حجم بسیار بالایی از زباله پلاستیکی داریم.»

افزایش سریع آلودگی پلاستیکی

طبق داده‌های سازمان ملل، آلودگی پلاستیکی به سرعت در حال افزایش است. بدون اقدام مؤثر برای مقابله با آن میزان زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها و دریاها می‌تواند از سالانه حدود ۹ تا ۱۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۶، بیش از دو برابر شود و تا سال ۲۰۴۰ به سالانه ۲۳ تا ۳۷ میلیون تن برسد.

پایان خبر

منبع
دویچه‌وله
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا