اخباراخبار ایران و جهان

کشف میکروب پلاستیک خوار

میکروب‌های کشف شده توسط دانشمندان در دمای ۱۵ درجه قادر به خوردن (تجزیه) پلاستیک هستند.

BBC

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir به نقل از بی‌بی‌سی: تیمی از پژوهشگران موسسه تحقیقات فدرال سوئیس در حال بررسی میکروب‌ها در جزایر گرینلند، سوالبارد نروژ و سوئیس بودند‌. آن‌ها متوجه شدند، برخی از میکروب‌ها می‌توانند پلاستیک را در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد تجزیه کنند.

پیش از این میکروب‌هایی شده می‌توانستند مواد پلاستیکی را در دمای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد تجزیه کنند. دانشمندان معتقدند که این تحقیق «بسیار ارزشمند» است و می‌تواند تاثیر زیادی بر بازیافت پلاستیک در آینده داشته باشد.



دانشمندان چگونه میکروب‌های پلاستیک‌ خوار را پیدا کردند؟

تیمی از محققان موسسه فدرال سوئیس ۳ گروه شامل ۳۴ نوع میکروب، ۱۹ نوع باکتری و ۱۵ نوع قارچ را مورد مطالعه قرار دادند. این سه گروه به مدت یک سال روی قطعات پلاستیکی در مناطق گرینلند، سوالبارد نروژ و ارتفاعات سوییس مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دانشمندان به این موجودات کوچک اجازه دادند تا در تاریکی و دمای ۱۵ درجه سانتیگراد در آزمایشگاه رشد کنند. تا مشخص شود که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند یا نه.

این پلاستیک‌ها شامل پلی اتیلن (تجزیه ناپذیر)، پلی استر و پلی اورتان (تجزیه‌پذیر) پلی بوتیلن ترفتالات و پلی لاکتیک اسید، (دو مواد پلاستیکی تجزیه‌پذیر دیگر) بود.

نتایج این پژوهش چه بود؟

در نتیجه مشخص شد که هیچ یک از این میکروب‌ها حتی پس از ۱۲۶ روز رشد، روی پلاستیک قادر به تجزیه پلی اتیلن نبودند. با این حال، ۱۹ میکروب قادر به تجزیه پلی استر و پلی اورتان‌ و ۱۷ میکروب قادر به تجزیه پلی بوتیلن ترفتالات و پلی لاکتیک اسید بودند.

دانشمندان همچنین توانستند دو نوع میکروب که تاکنون نامی از آن‌ها ارائه نشده را شناسایی کنند. این میکروب‌ها می‌توانند تمام پلاستیک‌های آزمایش شده به جز پلی اتیلن را خورده و تجزیه کنند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا