اخباراخبار ایران و جهان
موضوعات داغ

تصویب قانون ممنوعیت جنگل زدایی وارداتی توسط پارلمان اروپا

ممنوعیت واردات محصولات ناشی از جنگل ‌زدایی به اتحادیه اروپا. قانون جدیدی که به تازگی در پارلمان اتحادیه اروپا تصویب شده است. طبق این قانون واردات محصولاتی مانند قهوه و سویا با منشا زمین‌هایی که پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ جنگل زدایی شده‌اند به اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود. اجرای این قانون ملزم به تایید نهایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

اروپا پرچمدار مقابله با جنگل زدایی

به گزارش مجله گیچ gich.ir: جنگل‌ زدایی به منظور ایجاد زمین کشاورزی، تولید خوراک دام و معدن‌کاری انجام می‌شود. تهدیدی جدی که منشا آن حلقه‌ی نخست زنجیره تامین و تولید جایی در کشورهای کمتر توسعه یافته است. کشورهایی که سهم چندانی از بازار جهانی ندارند و برای افزایش درآمد خود مجبور به افزایش تولیدات خام و جنگل ‌زدایی هستند.

اما در انتهای زنجیره، مصرف کنندگانی هستند که صرفا در پی تامین و رفع نیاز روزمره خود هستند. افرادی که شاید هرگز ندانند که ردپای محیط زیستی یک فنجان قهوه یا یک همبرگر چقدر است و تا کجا امتداد دارد. آن‌ها نمی‌دانند که چطور در جنگل زدایی، بیابان زایی، خشونت علیه حیوانات و تغییر اقلیم نقش دارند. به همین دلیل است که رهبران جهان موظف به کنترل و مدیریت این آشفته بازار هستند.



پیش از این رهبران جهان در نشست اقلیمی گلاسگو ۲۰۲۱ نیز در خصوص حفاظت از جنگل‌ها متعهد شده بودن. آن‌ها دقیقا نسبت به توقف کلیه‌ی فعالیت‌های منجر به جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰ متعهد شده بودند. حالا اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرده که در صورت تایید کشورهای عضو می‌تواند در حفظ جنگل‌ها موثر باشد.

به نقل از France24: این قانون باید تایید نهایی را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دریافت کند. قانونی که شامل قهوه و کاکائو، سویا و الوار، روغن نخل و گاو، کاغذ چاپ و لاستیک و محصولات فراوری شده می‌شود.

براساس قانون جدید واردات از زمین‌هایی که پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ جنگل زدایی شده‌اند ممنوع خواهد بود. بنابراین شرکت‌های صادر کننده به اروپا باید گواهی‌ لازم را که بیانگر منشا محصول است را ارائه کنند.

۱۰% جنگل زدایی جهان زیر سر اروپا

اتحادیه اروپا پس از چین دومین بازار بزرگ برای مصرف محصولات مورد نظر است. پارلمان اروپا تخمین می‌زند که اروپا مسئول حدود ۱۰ درصد از زمین های جنگل زدایی در سراسر سیاره است.

تولید غیرقانونی باعث جنگل زدایی گسترده در کشورهای مختلف شده است. کشورهایی مانند برزیل و اندونزی، مالزی و نیجریه، جمهوری دموکراتیک کنگو و اتیوپی، مکزیک و گواتمالا.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد: میزان حدودی جنگل زدایی به اندازه‌ی زمینی بزرگتر از مساحت اتحادیه اروپا است.



اولین قانون برای پایان جنگل زدایی وارداتی

پاسکال کانفین، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا مدعی شد: قانون اتحادیه اروپا “اولین قانونی در جهان است که به جنگل زدایی وارداتی پایان می دهد.”

تمام مطالعات نشان می‌دهد اروپایی‌ها نمی‌خواهند در جنگل‌زدایی نقش داشته باشند. اما نمی‌توانند بدانند وقتی صبح یک فنجان قهوه یا یک فنجان شکلات داغ می‌خورند در واقع شریک جرم هستند.

استقبال گروه‌های محیط زیستی از قانون جدید

گروه‌های محیط‌زیست از قانون جدید به عنوان گام اول خوب استقبال کردند. اما معتقدند که باید کارهای بیشتری انجام شود.

جولیا باندی، فعال جنگل‌های اتحادیه اروپا در سازمان غیردولتی Global Witness: «پازل را تکمیل کنید: کمیسیون اروپا فوراً باید قانون ممنوعیت تأمین بودجه جنگل‌زدایی توسط بانک‌ها تصویب کند».

پایان پیام

منبع
france24
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا