اخباراخبار تغییر اقلیم و گرمایش زمین

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حامی تنوع زیستی و محیط‌زیست

رژیم غذایی ما پیامدهای مهمی برای تنوع زیستی و امنیت غذایی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی دارد. با توجه به خشکسالی و دیگر تهدیدهایی که زنجیره‌ی تامین غذای ما را هدف قرار داده؛ لازم است در رژیم و سبک زندگی خودمان تغییر ایجاد کنیم. خوشبختانه بسیاری از افراد با رژیم غذایی حامی محیط‌زیست آشنا هستند.

ربکا آن هیوز|یورونیوز|۰۵/۰۴/۲۰۲۳

بهترین رژیم غذایی برای مقابله با تغییر اقلیم

مجله گیچ gich.ir به نقل از یورونیوز: دانشمندان یونانی در پی یافته‌های جدید خود مدعی شده‌اند که نوعی از رژیم غذایی می‌تواند برای محیط زیست مفید باشد. طبق مطالعات آن‌ها که ماه گذشته منتشر شد، پیروی از این رژیم می‌تواند به ما در مقابله با تغییر اقلیم و و بیماری‌های غیر واگیر کمک کند.

افزایش جمعیت زمین، افزایش تقاضای غذا و افزایش آثار تغییر اقلیم

پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا پایان قرن به ۱۰.۹ میلیارد نفر برسد. سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) تخمین می‌زند که تولید مواد غذایی باید تقریباً ۵۰ درصد افزایش یابد تا نیازها برآورده شود. افزایش تقاضای جهانی غذا احتمالاً بر منابع طبیعی فشار وارد کرده و باعث اختلال در توسعه‌ی پایدار می‌شود.

به تازگی گزارشی از یک مطالعه در Advances in Nutrition منتشر شده که در آن چنین آمده:

“سیستم‌های کشاورزی و غذایی فعلی به عنوان محرک اصلی تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می‌شوند.”

دانشمندان یونانی پشت این مطالعه اضافه می کنند: برای تولیدات کشاورزی تقریباً ۴۰٪ از زمین های جهانی اشغال شده. دامپروری و تامین خوراک دام نیز ۷۵٪ از کل زمین‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

به گفته محققان آبیاری و استفاده از کودها و آفت کش‌های شیمایی می تواند باعث کاهش منابع طبیعی و تخریب محیط زیست شود.

همچنین زنجیره‌ی تولید مواد غذایی به عنوان مصرف کننده‌ی اصلی آب شیرین شناخته شده است. سهم کشاورزی و دامداری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ۳۰٪ است.

بررسی رژیم‌های غذایی مفید برای محیط‌‌زیست و امنیت غذایی

اگر با همین روش پیش برویم بحران‌های محیط‌زیستی و انسانی بیش از آنچه که هست می‌شود. این مطالعه به مزایای نسبی رژیم‌های غذایی مختلف برای توسعه پایدار و امنیت غذایی پرداخته است .

دانشمندان از دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف یونان، رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با رژیم‌های غذایی در بلژیک، سوئیس، آلمان، اتریش، دانمارک و سوئد مقایسه کردند.

آن‌ها در نتیجه‌ی تحقیقات خود در نهایت به رژیم غذایی مدیترانه‌ای رسیدند. رژیم غذایی که برای سیاره‌ی ما بهترین است. استفاده از آن در کشورهایی مانند ایتالیا، قبرس و یونان، مطلوب ترین رژیم برای تنوع زیستی و تنوع غذایی-گیاهی است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای‌ حامی تنوع زیستی و محیط‌ زیست

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه ها و غلات است. البته این رژیم غذایی بین تنوع زیادی در بین کشورها دارد اما در کل مصرف محصولات حیوانی در آن کم است.

به عبارت دیگر این رژیم غذایی مدیرترانه‌ای مزایای بیشتری برای سلامتی ما دارد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش داده و آثار منفی کمتری بر محیط‌زیست دارد.

این مطالعه نشان داد که در زنجیره‌ی تولید محصولات غذایی در رژیم غذایی مدیرترانه‌ای میزان حمایت از تنوع زیستی بیشتر است.

همچنین محققان دریافتند که نوع رژیم غذایی  ارتباط مستقیمی با “انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف آب، استفاده از زمین و مصرف انرژی دارد. “

به عقیده‌ی آن‌ها رژیم غذایی غربی حاوی مقدار زیادی گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری شده است. به همین دلیل باعث “تخریب اکوسیستم‌ها، افزایش استفاده از سوخت های فسیلی و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.”

دانشمندان یونانی در این مطالعه نتیجه می گیرد: پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به ایجاد محیطی با تنوع زیستی بیشتر کمک کند و فشار کمتری بر منابع طبیعی وارد آورد.

ویژگی‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای

برای پیروی از رژیم مدیترانه‌ای، باید میوه و سبزیجات را به همراه غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای و نان سبوس دار به عنوان غذای اصلی خود انتخاب کنید.

حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود منبع عالی پروتئین هستند. همچنین باید از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو استفاده کنید.

غذاهایی که باید مصرف آن‌ها را کاهش دهید

این غذاها شامل گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غلات تصفیه شده مانند نان سفید است.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که کمتر در رژیم مدیترانه‌ای هست

غذاهای بسیار فراوری شده مانند غذای‌های آماده. محصولات با شکر افزوده مانند نوشابه‌های گازدار.

پایان پیام

منبع
یورونیوز
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا