اخباراخبار فرهنگی و هنری

کشف صدها مومیایی باستانی حیوانات در مصر

مجله گیچ gich.ir به نقل از یورونیوز: صدها سر قوچ و لاشه‌ی مومیایی‌شده‌ی میش، سگ، بز،گاو و.. در شهر باستانی ابیدوس کشف شده است. مقامات وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز شنبه ۲۵ مارس (۵ فروردین) اعلام کردند که این کشفیات مربوط به دوره دودمان بطلمیوسی در شهر باستانی «ابیدوس» در جنوب این کشور کشف شده است.

گمانه زنی در مورد صدها مومیایی باستانی حیوانات

در کنار سرهای مومیایی شده‌ قوچ، لاشه‌های مومیایی‌شده میش‌ها، سگ‌ها، بزهای وحشی، گاوها، غزال‌ها و خدنگ‌ها نیز پیدا شده. این مجموعه‌ی بزرگ مومیایی در یک کاخ پادشاهی باستانی ابیدوس که گمان می‌رود معبد رامسس دوم بوده باشد پیدا شده‌اند.

باستان‌شناسان می‌گویند این حیوانات احتمالا بخشی از نذورات را تشکیل می‌داده‌اند و نشانگر اینکه احترام به رامسس دوم در حدود هزار سال پس از مرگ او همچنان تداوم داشته است.

اکتشافات اخیر مربوط به دوره بطلمیوسی است. دوره‌ی بطلمیوسی از حدود سه قرن پیش از میلاد تا زمان فتح مصر توسط رومیان در سال ۳۰ قبل از میلاد ادامه داشت.

محل کشف حیوانات مومیایی شده

این اشیاء در شهر باستانی ابیدوس، واقع در استان سوهاج مصر در حدود ۴۳۵ کیلومتری جنوب قاهره یافت شد‌ه‌اند. ابیدوس یکی از مکان‌های باستان‌شناسی مهم مصر است که کمتر به روی گردشگران باز بوده است.

این مکان گورستانی برای خانواده پادشاهان در مصر باستان بوده. همینطور مرکزی زیارتی برای پرستش «ازیریس»، خدای جهان زیرزمینی و زندگی پس از مرگ در اساطیر مصر باستان، به شمار می‌رفت.

کاوش‌ها توسط تیمی از محققان در موسسه مطالعات دنیای باستان دانشگاه نیویورک انجام گرفته‌ است. این باستان‌شناسان در کنار بقایای حیوانات مومیایی‌شده، بنای یک کاخ مجلل با دیوارهایی به ضخامت تقریباً پنج متر مربوط به دودمان ششم پادشاهی کهن در مصر، به اضافه چندین مجسمه، پاپیروس، بقایای درختان باستانی و همینطور کفش و لباس‌های چرمی کشف کرده‌اند.

سامه اسکندر، رئیس این تیم باستان‌شناسی، گفته است که بنای یافت شده می‌تواند به «بازسازی منظره باستانی ابیدوس قبل از ساخت معبد رامسس دوم» کمک کند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا