اخباراخبار تغییر اقلیم و گرمایش زمین

شکایت زنان از دولت سوئیس

بیش از دو هزار زن سوئیسی با طرح شکایتی علیه دولت سوئیس ادعا کرده‌اند که سیاست‌هایش در قبال تغییر اقلیم ناقض حق حیات و سلامت آن‌هاست.

بی‌بی‌سی

تاثیر تغییر اقلیم بر حقوق بشر موضوع شکایت زنان سوئیسی

مجله گیچ gich.ir به گزارش بی‌بی‌سی: حالا دادگاه اروپایی حقوق بشر (ای سی اچ آر) برای اولین بار به پرونده‌ای در مورد تاثیر تغییر اقلیم بر حقوق بشر رسیدگی می‌کند. این پرونده در پی شش سال نبردهای نافرجام حقوقی در دادگاه‌های سوئیس تشکیل می‌شود.

دمای هوا در سوئیس با سرعتی بیش از میانگین جهانی درحال افزایش است. اکنون دوره‌های گرمایی بیشتری در سوئیس روی می‌دهد. این گروه از زنان که میانگین سنی آن‌ها ۷۳ سال است می‌گویند تغییر اقلیم حقوق انسانی، سلامت و حتی حیات آن‌ها را به خطر انداخته است.

شواهدی که آن ها به دادگاه ارائه کرده‌اند شامل سوابق پزشکی شان می‌شود. آن‌ها از دادگاه می‌خواهند به دولت سوئیس دستور دهد با جدیت بیشتری برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای اقدام کند.

واکنش دولت سوئیس به شکایت زنان

دولت سوئیس انکار نمی‌کند که تغییر اقلیم می‌تواند بر سلامتی اثر بگذارد. اما می‌گوید نمی توان آن را به طور مشخص به سلامت زنان مسن‌تر مرتبط دانست. پیروزی احتمالی زنان در این پرونده می‌تواند بدعتی برای تک تک ۴۶ عضو دادگاه اروپایی باشد.

رابطه‌ی تغییر اقلیم با سلامت انسان‌ها

دمای زمین به دلیل فعالیت انسانی درحال افزایش است. تغییر اقلیم اکنون کلیه جنبه‌های زندگی انسان را تهدید می‌کند. اگر این روند افسارگسیخته ادامه یابد، انسان و طبیعت با گرمایش فاجعه‌بار، خشکسالی‌های شدیدتر، بالا آمدن سطح دریا و انقراض گسترده گونه‌ها مواجه خواهند شد.

رویدادهای شدید آب و هوایی همین حالا شدیدتر شده‌اند که زندگی و امرار معاش مردم را به خطر می‌اندازند. به گفته اقلیم شناسان برای پرهیز از بدترین پیامدهای تغییر اقلیم باید از سرعت گرمایش کاسته شود. آن‌ها می‌گویند میزان گرمایش تا سال ۲۱۰۰ باید در محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گراد باقی بماند.

هیات بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل

به گفته آی‌پی‌سی‌سی (هیات بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل) اگر نتوان میزان افزایش دمای متوسط زمین را در حد ۱.۵ درجه نگاه داشت، اروپا در برابر بارندگی و سیل‌های مخرب بیش از پیش آسیب‌پذیر خواهد شد. دمای شدید همچنین با خطر بیشتر آتش‌سوزی های طبیعی همراه است.

همانگونه که در تابستان اخیر در اروپا مشاهده شد. از ژانویه تا اواسط ژوئیه سطح زمین‌های سوخته در فرانسه و آلمان هفت برابر میانگین بود.

پایان خبر

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا