اخبارجامعه سبزسبک زندگی سبز

شناسایی کانون‌های انتشار متان توسط ناسا

تقویت فرضیه منشا بوی نامطبوع تهران با گزارش اخیر ناسا، آرادکوه متهم ردیف اول

با افزایش انتشار بوی نامطبوع از اواسط دهه‌ی۱۳۹۰ خورشیدی (فصل پائیز و زمستان) در تهران به استناد تغییر الگوی جریان‌های هوا این فرضیه را مطرح کردم که مرکز دفن پسماند آرادکوه در جنوب غربی تهران مقصر و عامل اصلی بوی نامطبوع است‌.

رصد و بررسی جریان‌های هوایی در همان زمان نشان می‌داد که جهت جریان هوا از جنوب غرب (از طرف آرادکوه) به سمت شهر تهران است.‌

اما مسئولین امر هربار با فرافکنی موضوعی غیر مرتبط مانند مخازن فاضلاب پلاسکو، چاه‌ و کانال‌های فاضلاب، تاسیسات گازی و… را عامل بوی نامطبوع تهران معرفی کردند.

‌حالا ناسا به کمک ابزار طیف سنج ماهواره‌ای که تیر ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب کرده توانسته کانون‌های بزرگ انتشار گاز متان را در برخی نقاط جهان شناسایی کند.

‌‌به ادعای ناسا آرادکوه نیز یکی از کانون‌های بزرگ انتشار گاز متان است که در هر ساعت ۲۹۰۰۰ کیلوگرم متان از آن به جو متصاعد می‌شود.

‌‌اکنون گزارش ناسا فرضیه‌ی منشا بوی نامطبوع تهران که پیشتر گفته بودیم آرادکوه است را تقویت می‌کند.

احسان میرزائی

مجله گیچ gich.ir به گزارش رویترز: ناسا اخیرا به کمک دستگاه سنجش از دور ماهواره‌ای توانسته کانون‌های انتشار متان زمین را رصد کند‌. البته این دستگاه بیشتر با هدف پیشبرد مطالعات گرد و غبار موجود در هوا و تأثیرات آن بر تغییرات آب و هوایی طراحی شده است. اما یکی دیگر از عملکردهای کلیدی آن تشخیص انتشار گازهای گلخانه‌ای متان از سطح زمین است.

مطالب مرتبط با آلودگی هوا

شناسایی ۵۰ کانون بسیار بزرگ گاز متان

ناسا سه‌شنبه (۳ آبان ۱۴۰۱) اعلام کرد تیرماه سال جاری این دستگاه که طیف‌سنج تصویربرداری (EMIT) نام دارد را در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب کرده است. این دستگاه طی ماه‌های گذشته بیش از ۵۰ “ابر ساطع کننده” متان را در آسیای مرکزی، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده شناسایی کرده است.

کانون انتشار گاز متان در تاسیسات نفتی و مراکز دفن پسماند

کانون‌های بزرگ انتشار گاز متان که به تازگی اندازه گیری شده )برخی قبلاً شناخته شده و برخی دیگر تازه کشف شده اند) شامل تاسیسات بزرگ نفت و گاز و مراکز بزرگ دفن زباله است.

ماموریت اصلی طیف‌سنج

 این طیف‌سنج اساسا برای شناسایی معادن از طریق ترکیب‌های معدنی گرد و غبار دمیده شده به جو از بیابان‌های زمین و سایر مناطق خشک با اندازه گیری طول موج‌های نور منعکس شده از خاک سطحی در آن مناطق ساخته شده است.

این مطالعه، تحقیقات گرد و غبار معدنی سطح زمین ناسا یا EMIT، به دانشمندان کمک می‌کند تا تعیین کنند که آیا گرد و غبار موجود در هوا در نقاط مختلف جهان احتمالاً گرمای خورشید را به دام می‌اندازد یا منحرف می‌کند. در نتیجه به گرم شدن یا سرد شدن سیاره کمک می کند یا خیر.

مطالب مرتبط با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی

جذب مادون قرمز توسط متان

به گفته دانشمندان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) در نزدیکی لس آنجلس، جایی که این ابزار سنجش طراحی و ساخته شده است، مشخص شد که متان نور مادون قرمز را در الگوی منحصر به فردی جذب می‌کند که طیف سنج EMIT به راحتی می تواند آن را تشخیص دهد.

EMIT که هر ۹۰ دقیقه یک بار دور زمین از روی ایستگاه فضایی به ارتفاع حدود ۲۵۰ مایل (۴۲۰ کیلومتر) به دور زمین می چرخد، می‌تواند بخش‌های وسیعی از سیاره را به وسعت ده‌ها مایل اسکن کند. در عین حال بر مناطقی به کوچکی یک زمین فوتبال تمرکز کند.

اندرو تورپ، متخصص تحقیقاتی JPL که مطالعات متان را رهبری می‌کند، گفت: “برخی از ستون‌های (متان) شناسایی‌شده EMIT از بزرگترین ستون‌هایی هستند که تاکنون دیده شده است. برخلاف هر چیزی که تاکنون از فضا مشاهده شده است.”

متان از کجا می‌آید؟

متان محصول جانبی مواد آلی در حال تجزیه است. همینطور جزء اصلی گاز طبیعی مورد استفاده در نیروگاه‌های حرارتی به حساب می‌آید. متان بخش بزرگی از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده ناشی از فعالیت‌های انسان را به خود اختصاص می‌دهد.

متان به نسبت دی‌اکسید کربن ظرفیت جذب گرمای بیشتری دارد. گاز متان در مقایسه با دی‌اکسید کربن که قرن‌ها در جو باقی می‌ماند، تنها برای یک دهه پایداری دارد. به این معنی که کاهش انتشار متان تأثیر فوری‌تری بر کنترل گرمایش سیاره‌ زمین دارد.

ستون‌های ۳۲ کیلومتری متان در ترکمنستان

نمونه‌هایی از ابر انتشار دهنده‌های متان شامل مجموعه‌ای متشکل از ۱۲ ستون از زیرساخت‌های نفت و گاز در ترکمنستان بود. برخی از ستون‌ها بیش از ۲۰ مایل (۳۲کیلومتر) امتداد دارند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که توده‌های ترکمنستان مجموعاً گاز متان را با سرعت ۱۱۱۰۰۰ پوند (۵۰۴۰۰ کیلوگرم) در ساعت پرتاب می‌کنند. این امر با اوج جریان حاصل از انفجار میدان گازی Aliso Canyon در سال ۲۰۱۵ در نزدیکی لس‌آنجلس رقابت می‌کند. انفجار این میدان گازی به عنوان یکی از بزرگترین انتشارات تصادفی متان در تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شود.

مرکز پسماند آرادکوه و انتشار ۲۹۰۰۰ کیلوگرم متان در ساعت

دو کانون بزرگ دیگر یک میدان نفتی در نیومکزیکو و یک مجتمع فرآوری زباله در ایران بودند که در مجموع نزدیک به ۶۰۰۰۰ پوند (۲۹۰۰۰ کیلوگرم) متان در ساعت منتشر می کردند. هیچ کدام قبلا برای دانشمندان شناخته شده نبودند.

ناسا: EMIT یکی از ۲۵ ابزار علم زمین در مدار، به طور بالقوه می‌تواند صدها ابر ساطع کننده متان را قبل از پایان ماموریت یک ساله خود پیدا کند.

راهکارهایی برای کاهش تولید پسماند (زباله) از خانه

پایان پیام

گرد آورنده
احسان میرزائی
منبع
Steve Gorman
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا