سبک زندگی سبز

گزارش برگزاری وبینار چهارم همایش بخشی از راه حل

مجله گیچ gich.ir حامی رسانه‌ای رویدادهای فرهنگی و محیط‌ زیستی کشور

به گزارش مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست، عنوان چهارمین وبینار از مجموعه همایش‌‍‌های “بخشی از راه حل” بود که، پنجشنبه (۲۰ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شد. این وبینار با استقبال دست کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان و علاقه‌مندان همراه بود.

وبینار چهارم آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست از مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل به مناسبت هفته محیط زیست مجله گیچ gich.ir

سخنرانان وبینار آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست به ترتیب:

احسان میرزائی کنش‌گر محیط‌زیست و مدیرمسئول مجله گیچgich.ir، حسام الدین نراقی رئیس هیات مدیره انجمن امداد ایرانیان و داوطلب و کنشگر توسعه در سازمانهای غیردولتی، سید ابوالقاسم موسوی مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست، مهدی کلاهی ‌عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه فردوسی مشهد، بودند.

سخنران اول وبینار آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست

احسان میرزائی به سیر تکامل و توسعه آموزش در تاریخ بشر اشاره کرد و گفت: هزاران سال طبیعت معلم بشر بوده و ما امروزه تاثیر طبیعت و شرایط اقلیمی حاکم بر هر منطقه را در سبک زندگی اقوام مختلف ایرانی در نوع و جنس پوشش، نوع خوراک سبک معماری و… می‌بینیم.

این کنشگر محیط‌زیست در ادامه گفت که در ابتدا انتقال دانش با دایره لغات اندک و بدون نگارش انجام می‌شده است. یعنی بشر صرفا با مشاهده رفتار دیگران و حضور در محیط و بین گروه امری را فرا می‌گرفته است. بشر پس از انتقال سینه به سینه دانش، به مرور با توسعه دایره لغات، افزایش “تجربه‌ و مهارت‌های زندگی” به ثبت و انتقال غیر مستقیم آموزه‌ها روی آورد. مانند حکاکی روی سنگ (سنگ‌نگاره) و نقاشی درون غارها.

مدیرمسئول مجله گیچ در ادامه تشریح سیر تکامل و توسعه آموزش در جوامع بشری افزود: تجمیع تمامی این آموزه‌های با ارزش در طول تاریخ باعث قدرت گرفتن جوامع بشری و شکل‌گیری تمدن‌ها شد. اکنون جوامع کوچک و بزرگ نیاز‌های جدیدی برای حفظ بقا و زیستگاه خود داشتند، این امر به مرور باعث تحول در آموزش شد.

میرزائی با اشاره به اختراع خط به عنوان سرآغاز عصر طلایی آموزش افزود: با اختراع خط ثبت و انتشار کتاب بین افراد، گروه‌ها و جوامع رونق پیدا کرد و این امر به توسعه هرچه بیشتر جوامع کمک کرد. اما هنوز در این دوران آموزش عمومی سواد برای خواندن و نوشتن وجود نداشت. همچنان افراد با طبیعت پیوند داشتند و به مانند پیشینیان خود در تعامل با طبیعت بودند.

آموزش در مکتب‌خانه‌ها و نهضت سواد آموزی

وی اضافه کرد: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما به مکتب‌خانه رفتند و سواد خواندن و نوشتن و شاید حساب ریاضی را آموختند. پس از انقلاب شکل‌گیری نهضت سواد آموزی با هدف تحقق یکی از ارکان توسعه شکل گرفت.

میرزائی به شکاف عمیق نسل بشر طی چند دهه گذشته با طبیعت در مقایسه با هزاران سال حیات بشر در طبیعت اشاره کرد و گفت: هرچند امروزه در دانشگاه‌ها رشته‌های مختلف علوم طبیعی و محیط‌زیست تدریس می‌شود، اما آیا سیستم آموزشی می‌تواند با شبیه سازی درک مناسب و لازمی از طبیعت و مباحث ارائه شده برای دانشجویان فراهم کند. دانشجویانی که سر کلاس‌های بتونی و تیرآهنی نشسته‌اند و در محیط حضور ندارند.

مدیرمسئول مجله گیچ در ادامه به رویکردهای مختلف آموزش محیط‌‌زیست اشاره کرد و گفت: سال گذشته طی پنج هفته دوره آموزشی دانشگاه کرنل نیویورک با آموزش ترکیبی محیط زیست به کودکان در کشور‌های پیشرو آشنا شدم. ارائه دستاوردهای مراکز آموزشی و روش آموزشی آن‌ها را در طول دوره بررسی کردم و دریافتم که هیچ روشی به خوبی روش “مدرسه طبیعت” که دکتر وهاب زاده ارائه کرد، نیست.

این کنشگر محیط زیست ضمن انتقاد به برخی رشته‌های دانشگاهی که از پشت به طبیعت خنجر می‌زنند گفت: بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مانند مهندسی با هدف غلبه و سلطه بشر بر طبیعت پایه‌گذاری و تدریس می‌شود. خروجی این رشته‌ها افرادی هستند که با سد سازی، انتقال آب و… باعث تخریب طبیعت می‌شوند.

اگر مدرسه طبیعت نه پس چی آره؟

وی ضمن اشاره به اهمیت رعایت اخلاق محیط‌‌زیستی و حقوق کودکان در اجرای برنامه‌های محیط‌‌زیستی توسط سمن‌ها و سازمانی‌های دولتی تاکید کرد: حضور آزاد و رهای کودکان در طبیعت به عنوان حق طبیعی کودکان، برای امروز و آینده و کشور مهم و ضروری دانست.

میرزائی که از موسسین مدرسه طبیعت طهران ۱۳۹۶ است، ضمن انتقاد از تعطیلی این ایده و تفکر و عدم ارائه راهکار از سوی سازمان محیط‌زیست گفت: ما بزرگ‌سالان نباید به خاطر اختلاف نظر‌ی که با یکدیگر داریم، کودکان را از این حق طبیعی محروم کنیم.

سخنران دوم وبینار آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست

حسام‌الدین نراقی نداشتن اخلاق محیط زیستی را در گرو آموزش‌های کم دانست و گفت: «حافظه تاریخی ضعیفی داریم و از اتفاقات گذشته به درستی درس نمی‌گیریم، به همین دلیل محیط زیست اولویت اول جامعه و مردم نیست.»

نراقی افزود: «در حوزه محیط زیستی قانون قوی نداریم و قوانین موجود هم به درستی اجرا نمی‌شوند. قوانین بروز نمی‌شود و همین دلیل عدم داشتن حافظه تاریخی است. همین طور چرخه قانون و اجرا و نظارت ضعیف است و منافع فردی و جمعی در عمل به قوانین اولویت هستند زیرا آموزش مناسبی برای حفظ محیط زیست وجود ندارد.»

نراقی نقش سازمان‌های غیردولتی را در اثربخشی بر جامعه در روزگار کنونی کمتر دانست و افزود: «جذب، تربیت و آموزش در این سازمان‌ها متوقف شده است و به علت آموزش ضعیف نیروهای باتجربه و کارآمد کم هستند. همچنین آن‌ها کار در زمینه محیط زیستی را یک کار نمادین دیده و دغدغه‌های فردی خود را در آن دنبال می‌کنند.»

نراقی در پایان مراحل اجرایی آموزش موثر و مستمر محیط زیستی را اینچنین دانست: «اصلاح نظام آموزش محیط زیست در همه سطوح، تولید و انتشار محتوای آموزشی موثر و بروز، حساس‌سازی همه متولیان بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی.»

سخنران سوم وبینار آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست

سید ابوالقاسم موسوی از اهمیت نیروی انسانی آموزش دیده برای تحقق اهداف محیط زیست گفت: «آموزش‌های محیط زیستی به کودکان برای آینده محیط زیست به دلیل تاثیر‌ پذیری زیاد آن‌ها موثر بوده و می‌توان اخلاق و رفتارهای محیط زیستی را به آن‌ها آموزش داد. باید به این نکته توجه کرد که والدین هر کودک بهترین مربی برای کودک هستند و هرچه رفتار آن‌ها بهتر باشد ، کودک آموزش بهتری می‌بیند.»

موسوی اذعان داشت: «به بیش از ۱۶۰ عنوان آموزشی نیاز بوده، که پس از نیازسنجی باید محتوای آموزشی مناسبی برای آن تهیه کرد و به مخاطبان عام و خاص آموزش داد. این نکته هم باید مدنظر قرار گیرد که اطلاع‌رسانی و پیام‌رسانی محیط زیستی در فضای مجازی هم می‌تواند تاثیر خوبی بر آموزش جامعه داشته باشد.»

در ادامه موسوی به اقدامات سراسری سازمان محیط زیست اهم از ۲۵ طرح و پروژه آموزش و توانمندسازی برای زنان و کودکان ، برنامه‌های آموزشی در رسانه‌ها و کارگاه‌های آموزشی  برای مخاطبان عام و خاص و … که همگی در جهت آموزش محیط زیست برای رسیدن به اخلاق محیط زیستی محسوب می‌شوند اشاره کرد.

سخنران چهارم وبینار آموزش خانواده و کودکان برای حفظ محیط زیست

مهدی کلاهی با اشاره به کافی بودن منابع آموزشی گفت:‌« یک انسان ۱۰٪ موقع خواندن، ۲۰٪ شنیدن، ۳۰٪ دیدن ، ۵۰٪ دیدن و شنیدن، ۷۰٪ زمان بحث کردن، ۸۰٪ زمان تجربه بدست آمده از امتحان و ۹۵٪ موقع آموزش به دیگران یاد می‌گیرد. در نتیجه اگر خودمان الگو نباشیم کسی به آموزش ما توجهی نمی‌کند.»

کلاهی اضافه کرد: «در جامعه هدف ما باید علاقه افراد شناسایی و طبق آن به افراد مسئولیتی داده شود.» همچنین او علاقه و نیاز جامعه هدف را برای تولید محتوا از مهم‌ترین مسائل که باید اهتمام ویژه‌ای برای آموزش به آن داد، برشمرد.

دکتر مهدی کلاهی در آخر اضافه کرد:« قبل از آموزش و یاددهی به دیگران، طبق شرایط محیطی منطقه موردنظر آموزش‌های لازم داده شود تا تاثیر بیشتری بر جامعه هدف داشته باشد.»

دریافت اطلاعات بیشتر از وبینارها

مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل با حمایت رسانه‌ای مجله گیچ gich.ir، همکاری گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران و حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه در حال برگزاری است.

در این پست لینک ثبت نام، فایل ارائه شده توسط سخنرانان، چگونگی دریافت گواهی حضور، جزئیات و لینک برگزاری هر وبینار در اسکای‌روم درج شده است.

لینک ثبت نام، فایل ارائه شده توسط سخنرانان، چگونگی دریافت گواهی حضور، جزئیات و لینک برگزاری هر وبینار در اسکای‌روم

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا