اخبارسبک زندگی سبز

گزارش برگزاری وبینار سوم همایش بخشی از راه حل

مجله گیچ gich.ir حامی رسانه‌ای رویدادهای فرهنگی و محیط‌ زیستی کشور

به گزارش مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: نقش رویکرد‌های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی، عنوان سومین وبینار از مجموعه همایش‌‍‌های “بخشی از راه حل” بود که، چهارشنبه (۱۹ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شد. این وبینار با استقبال دست کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان و علاقه‌مندان همراه بود.

وبینار سوم نقش رویکرد‌های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی از مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل به مناسبت هفته محیط زیست مجله گیچ gich.ir

سخنرانان وبینار دوم به ترتیب، دکتر حسین آخانی ‌عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه تهران، صیاد شیخی ئیلانلو ‌دکتری تنوع زیستی و مشاور باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست، محمد بازگیر ‌کارشناس محیط زیست، سینا قنبرپور ‌روزنامه نگار و سردبیر هفته نامه‌ کلید ملی، بودند.

سخنران اول وبینار نقش رویکرد‌های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی

حسین آخانی با اشاره به این که در ایران رویکردهای مشارکتی در خصوص تنوع زیستی نداریم ادامه داد:‌ «رویکردهای مردمی در خصوص تنوع زیستی احساسی است و کمتر رویکردهایی مبتنی بر اصول علمی وجود دارد. فعالیت‌های جدی که بتواند منجر به حفظ تنوع زیستی شود دیده نمی‌شود و ما در جلب مشارکت مردم در مراحل ابتدایی هستیم.»

آخانی اضافه کرد: «نگاه ما نسبت به تنوع زیستی اقتصادی است و جنبه‌های زیبایی شناختی و علمی در نظر گرفته نشده است. شاید یکی از دلایل این امر شرایط ناپایدار اقتصادی باشد و باعث شده نگاه دراز مدت به تنوع زیستی وجود نداشته باشد.» دکتر آخانی در ادامه تغییر کاربری اراضی و بهره‌برداری غیر اصولی، ویران شدن ساختار هیدرولوژیک و چرای بی‌رویه دام را به عنوان سه مشکل بزرگ که موجب فرسایش تنوع زیستی کشور می‌شود، نام برد.

سخنران دوم وبینار نقش رویکرد‌های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی

صیاد شیخی ئیلانلو ضمن تاکید بر اولویت مسائل اقتصادی در مشارکت برای حفظ تنوع زیستی اظهار داشت: «اگر جوامع محلی و اقتصاد آن‌ها را در نظر نگیریم رویکردهای مشارکتی با شکست مواجه می شوند.»

وی افزود: «تاکنون در رویکردهای مشارکتی مسائل اقتصادی در نظر گرفته نشده است و یا برنامه اقتصادی بسیار ضعیف بوده در نتیجه مردم محلی تمایلی برای مشارکت نداشته‌اند. متاسفانه در بحث آموزش و مشارکت نگاه جامعه نگارانه وجود ندارد، آموزش‌ها عمدتا بسیار ضعیف مقطعی و بدون ارزیابی و استفاده از ظرفیت‌ها است.»

مشاور باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی ادامه داد: «در بحث‌های آموزشی از نظر علوم انسانی و روانشناختی جنبه‌هایی وجود دارد که در نظر گرفته نمی‌شوند و در نتیجه بیشتر اقدامات صورت گرفته تا کنون کارساز نبوده و یا نتیجه عکس داده‌اند. همچنین استفاده از گروه‌های خاص برای پروژه‌های مشارکتی یکی دیگر از علل شکست ما در پروژه‌های مشارکتی بوده است.»

شیخی در آخر گفت: «تشکل‌های مردم‌ نهاد و دانشجویی عمدتا به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند اما عدم برخورد درست، عدم شناخت ظرفیت های آنها و عدم مداخله آنها در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها باعث ایجاد کاهش میل و رغبت برای مشارکت این گروه‌ها شده است.»

سخنران سوم وبینار نقش رویکرد‌های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی

محمد بازگیر عامل انسانی را مهم‌ترین عامل در هر توسعه‌ای دانست و افزود: «برای اجرای برنامه‌ها باید مشارکت مردم وجود داشته باشد و این مشارکت به یک‌ سری الزامات نیاز دارد. پذیرش و آگاهی مردم، همکاری فکری و رفتاری الزامات مشارکت هستند که با آموزش و تربیت می‌توان این الزامات را فراهم کرد.»

سخنران چهارم وبینار نقش رویکرد‌های مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی

سینا قنبرپور پیرامون نقش محیط زیست در رسانه‌ها گفت: «بحث محیط زیست در مطبوعات و رسانه طی دو دهه اخیر مطرح شده است، ابتدا روزنامه همشهری یک صفحه را به این موضوع اختصاص داد و بعد مابقی روزنامه‌ها به مسائل محیط زیست پرداختند.»

وی در ادامه گفت هنوز یک سری از مسائل مانند آفرود سواری مد هستند و بعضی از افراد جامعه به  آن می‌پردازند، و افزود: «در هیچ یک از مسائل محیط زیست نباید هیجانی برخورد کنیم زیرا زمانی که هیجان فروکش می‌کند موضوع فراموش می‌شود.»

قنبرپور در پایان اضافه کرد:«در حل تعارض بین گروه‌های ذینفع همواره با مشکل مواجه هستیم، تا زمانی‌ که تعارض منافع بین نهادهای مختلف وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت مشارکت شکل بگیرد.»

دریافت اطلاعات بیشتر از وبینارها

مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل با حمایت رسانه‌ای مجله گیچ gich.ir، همکاری گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران و حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه در حال برگزاری است.

برای دریافت لینک ثبت نام، آگاهی از چگونگی دریافت گواهی حضور، لینک برگزاری وبینار در اسکای‌روم و جزئیات هر وبینار به مجله گیچ در نشانی زیر مراجعه کنید:

برای دریافت فایل ارائه شده سخنرانان، لینک ثبت نام، آگاهی از چگونگی دریافت گواهی حضور، لینک برگزاری وبینار در اسکای‌روم و جزئیات هر وبینار
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا