اخبارسبک زندگی سبز

گزارش برگزاری وبینار دوم همایش بخشی از راه حل

مجله گیچ gich.ir حامی رسانه‌ای رویدادهای فرهنگی و محیط‌ زیستی کشور

به گزارش مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار، عنوان دومین وبینار از مجموعه همایش‌‍‌های “بخشی از راه حل” بود که، سه‌شنبه ( ۱۸ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شد. این وبینار با استقبال دست کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان و علاقه‌مندان همراه بود.

وبینار نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار از مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل به مناسبت هفته محیط زیست مجله گیچ gich.ir.jpg

سخنرانان وبینار دوم به ترتیب، مجید مخدوم استاد دانشگاه تهران (موسس انجمن ارزیابی ایران) و زهرا خلیلی معاون اداره محیط‌زیست شهر تهران و رضا رمضانی پژوهشگر حوزه محیط‌زیست و جانورشناسی و زینب رحیمی روزنامه نگار محیط‌زیست بودند.

سخنران اول وبینار نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

مجید مخدوم پهنه‌‌های محیط زیستی توسعه پایدار را بررسی کرد و گفت:‌« هر طرحی ابتدا می‌بایست توان اکولوژی آن ارزیابی شود و سپس از دید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گیرد. برای ارزیابی مرحله دوم نیاز به نیروی انسانی ماهر، منابع مالی کافی و فناوری‌‌ و ساختار‌های زیربنایی مناسب است.»

مخدوم اضافه کرد:« در سومین مرحله ابتدا توسعه‌‌های مختلف را پیش‌بینی کرده و برای آن دسته از توسعه‌‌ها که قابلیت توسعه دارند، بر اساس راهکار‌ها، زمان‌بندی و نیروی کاری که در اختیار است طرحی تهیه شود. در گام آخر هم طرح‌‌های توسعه را بر اساس ملاحظات محیط زیستی ارزیابی و عملی نمود.» همچنین وی با اشاره به نکاتی دلیل رسیدن ایران به بحران‌‌های محیط زیستی را، داشتن مدیریت محیط زیستی و عدم پایش محیط زیستی دانست.

سخنران دوم وبینار نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

زهرا خلیلی در سخنرانی خود بر مسئله آلاینده‌‌های محیط‌زیستی تاکید داشت. وی مهم‌ترین امر در حفاظت از  محیط زیست را پایش و سهمناک‌ترین اقدام را شناسایی آلاینده‌‌های محیط زیستی بیان کرد.

خلیلی در معرفی معاونت پایش اداره محیط زیست شهر تهران به بخش‌هایی چون آزمایشگاه، نظارت بر حیات وحش و نظارت بر پایش اشاره کرد. معاون اداره محیط زیست شهر تهران درباره پایش برخط و آنلاین افزود : «در این زمینه قوانین خوبی هست، اما در اجرای آن بسیار ضعیف عمل می‌کنیم.»

سخنران سوم وبینار نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

رضا رمضانی درباره‌ی «مولفه‌‌های محیط زیستی و استفاده و تاثیر آن‌‌ها بر حرکت به سمت توسعه پایدار یا ناپایدار» سخنرانی کرد. همچنین پدیده اکوتروریسم را یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات در این برهه زمانی دانست که موجب نابودی منابع‌ طبیعی و نیازمندی‌‌های زیستی درکشور خواهد شد.

رمضانی گوشزد کرد که این وظیفه ماست که آگا‌هانه عمل کرده تا درگیر این پدیده شوم نشویم. عدم توجه به این موضوع توسط مدیران موجب تهدید‌های امنیتی،اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.

سخنران چهارم وبینار نقش پایش و ارزیابی در رسیدن به توسعه پایدار

زینب رحیمی طی صحبت‌های خود نمونه‌هایی از پیوست‌‌های ارزیابی را مطرح کرد که سازمان محیط زیست تمایلی به ارائه آن ندارد. وی ضمن تاکید بر نقش مردم در توسعه‌‌ افزود: «در مسیر توسعه ‌های ناپایدار که بسیار شاهد آن هستیم بخش مهمی از جامعه نادیده گرفته شده و تن‌ها قشر‌های مرفه جامعه از آن سود می‌برند.»

دریافت اطلاعات بیشتر از وبینارها

مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل با حمایت رسانه‌ای مجله گیچ gich.ir، همکاری گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران و حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه در حال برگزاری است.

برای دریافت لینک ثبت نام، فایل ارائه شده توسط سخنرانان، آگاهی از چگونگی دریافت گواهی حضور، لینک برگزاری وبینار در اسکای‌روم و جزئیات هر وبینار به مجله گیچ در نشانی زیر مراجعه کنید:

https://gich.ir/5885/%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%db%8c%d9%87-%d9%88%d8%a8%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%ae%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%ad%d9%84/
برای دریافت لینک ثبت نام، آگاهی از چگونگی دریافت گواهی حضور، لینک برگزاری وبینار در اسکای‌روم و جزئیات هر وبینار به مجله گیچ در نشانی زیر مراجعه کنید:
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا