سبک زندگی سبز
موضوعات داغ

روز زمین

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: ما چیزی به‌ دست نیاورده‌ایم مگر آنکه چیزی را از دست داده باشیم. انسان همواره با خود، طبیعت، زمین و جامعه‌ در حال داد و ستد است.

همواره پیرامون ما ده‌ها چرخه‌ی داد و ستد مادی و معنوی وجود دارد. تمام آنچه که می‌خواهیم داشته باشیم در دو گروه نیازهای مادی و نیازهای معنوی است. هرکدام از نیازها نیز دارای زیرشاخه‌های کمی و کیفی و منافع فردی و جمعی هستند.

نظام هستی هم دارای چرخه‌های طبیعی تکرار شونده‌ای است. امری که پایداری زیست‌بوم‌ها و بقا و سلامتی زیست‌مندان را فراهم کرده است.

اما بشر به مرور در گسترش و توسعه‌ی چرخه‌های داد و ستد به جایگاهی از دانش و توانایی رسید که توانست قدرت خود را بر طبیعت تحمیل کند. بنابراین نظام سرمایه‌داری در تعارض و تقابل با نظام هستی خلق شد.

حالا نظام سرمایه‌داری عامل تعیین کننده بر روی زمین است و طبیعت و انسان هردو قربانی. انسانی که روزگاری بخشی از طبیعت بود حالا در حلقه‌هایی بسیار دورتر از طبیعت و در تور تولیدات صنعتی (کالا) گرفتار شده است.

انسان طبیعی با پشت کردن به نظام هستی به دنبال لذت صنعتی شدن، مدرن و توسعه یافته و شیک بودن رفت. طوری که گویا نظام سرمایه‌داری جوامع را با افیون کالا به مصرف‌کنندگان و بردگان منفعل و وفادار تبدیل کرد. افیونی که اگر تغییر نکنیم به مرور زمین را از ما می‌ستاند.

همه روزها، روز زمین است.

روز زمین می‌تواند بهانه‌ای برای تغییر فردی باشد. تغییری که به نجات ما و زمین کمک می‌کند.

اما فراموش نکنیم که همه روزها روز زمین است. زمین طی هزاران سال پشتیبان بقا، سلامتی، رشد و شکوفایی بشر بوده. اما امروز، حیات زمین در گروی تفکر، رفتار و سبک زندگی بشر است.

روز زمین و راهکارهای نجات زمین

پیش از آنکه بخواهیم راهکاری ارائه کنیم، باید برخی چالش‌های انسانی پیش روی زمین را بدانیم. درک این چالش‌ها و آگاهی از چگونگی شکل‌گیری آن به ما کمک زیادی می‌کند.

چالش‌هایی مانند تولید و رهاسازی انواع پسماند، مصرف گرایی، برداشت بی رویه از طبیعت، جنگل زدایی و تخریب زیستگاه حیات وحش. نکته مهم و سرنوشت ساز در اجرای هر یک از راهکارها، تلاش مستمر و پایدار است.

نجات زمین نیازمند تلاش مستمر و پایدار

احیای زمین و بهبود حال آن نیازمند تلاش مستمر و پایدار تک تک افراد در نقاط مختلف جهان است. هرچند دولت‌ها و سیاست نقشی اساسی در تعیین سرنوشت زمین دارند؛ اما ما معتقدیم گسترش هرچه بیشتر سبک زندگی سبز، در تحقق این هدف مهم تاثیر بسیاری دارد.

راهکارهای فردی برای احیای زمین

پیشتر در پست سبک زندگی سبز، راهکارهای کاربردی متعددی را برای نجات زمین ارائه کرده بودیم. به طور کل روش زیستن، چگونگی تامین نیازمندی‌ها و… در جوامع نقش تعیین کننده‌ای برای احیای زمین دارد.

۱. کاهش تولید انواع پسماند در خانه و محل کار برای احیای زمین

۲. نجات زمین با کاهش دور ریز مواد غذایی، میوه و سبزیجات

۳. بازیافت پسماند تر و تولید کمپوست در خانه برای نجات زمین

۴. بازیافت آب خاکستری خانه برای نجات زمین

۵. کاهش ردپای اکولوژیک برای نجات زمین

۶. حفاظت از جنگل‌ها و درختان برای نجات زمین

۷. نجات زمین با ارتقای سواد محیط زیستی

اصول سبزگرا شامل مجموعه کد‌های اخلاقی و رفتاری است که دکتر ناصر کرمی نوشته و منتشر کرده است.

۸. ترویج و گسترش کشاورزی خانگی برای نجات زمین

اما آیا موافق هستید در عوض به دست آوردن کالا زمین را از دست بدهیم؟

۹. مقابله با رویه‌های جعلی، شایعه و اخبار جعلی

تاریخچه روز جهانی زمین

روز زمین یک رویداد سالانه است که ۲۲ آوریل برگزار می‌شود. بنیانگذار روز زمین، جان مک کانل (۲۲ مارس ۱۹۱۵- ۲۰اکتبر ۲۰۱۲) است. مک کانل به عنوان یک فعال صلح در یکی از کنفرانس‌های یونسکو که سال ۱۹۶۹ در سانفرانسیسکو برگزار شد، پیشنهاد جشن بزرگداشت زندگی و زیبایی زمین و پیشبرد صلح، در جهان را ارائه کرد.

ایده و پیشنهاد جان مک‌کانل بعدها توسط دیگر افراد توسعه یافت و اولین رویداد “روز زمین” در ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ برگزار شد.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا