جامعه سبزسبک زندگی سبز
آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

مجله گیچ gich.ir به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی: آییننامه «طراحی معابر شهری» که دوم تیرماه ۱۳۹۹ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده بود، شنبه ۲۲ آذر ماه ابلاغ شد.
در آیین نامه جدید رویکردهای خودرو محور در طراحی شهری ۲۶ سال پس از آخرین آیین نامه (مصوب ۱۳۷۳منتشر شده ۱۳۷۵) به انسان محور تغییر کرده است.
شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل و شهر سازی وزارت در خصوص آیین نامه طراحی معابر شهری گفت: “این آییننامه، همانند نسخه پیشین به عنوان مرجع واحد و مبنای مشخص، به منظور طراحی و ارزیابی کلیه طرحهای مرتبط با شبکه معابر شهری نظیر طرحهای توسعه و عمران (جامع) شهری، طرحهای هادی، تفصیلی و… مورد استفاده و استناد قرار میگیرد.”
آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
دانلود مجموعه کامل آیین نامهها

مبانی آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
پلان و نیمرخ های طولی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
اجزای نیمرخهای عرضی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
تند راهها و تبادلهای شهری؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
خیابانهای شهری؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
آرام سازی ترافیک؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
تقاطعها؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
حمل و نقل همگانی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
حمل و نقل و کاربری زمین؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
مسیرهای پیاده؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
مسیرهای دوچرخه؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
تجهیزات ایمنی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹
پایان پیام
احسنت بر شما با چنین افکاری. خسته نباشید.
درود بر شما، سپاس
توقف انسان محوری در حمل و نقل در ایستگاه اول
آیین نامه طراحی معابر شهری پس از گذشت ۳ ماه از تصویب در خان اول متوقف شده است. علی رغم تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، و تاکید بر اجرایی سازی آن از زمان ابلاغ در مورخ ۲۲ آذر ۱۳۹۹، در اطلاعیه مربوط به دوره آتی آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته ترافیک، که این آییننامه مرجع اصلی تشخیص صلاحیت آن مهندسان است، همچنان مرجع قبلی که مبتنی بر اصول خودرو محوری است ملاک قرار گرفته است. موضوعی که علیرغم تاکید مشترک معاونت شهرسازی و معماری و معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با مقاومت دفتر مقررات ملی ساختمان مواجه شده است. گرچه دفتر مقررات ملی ساختمان، تنها مسئولیت برگزاری آزمون های ورود به حرفه را بر عهده دارد و حق دخالت و اعلام نظر روی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را ندارد، اما به نظر می رسد کما فی السابق تمایلات موافقان سیاست های خودرو محوری بر ضوابط و قوانین مصوب مدافع حقوق شهروندان استیلا دارد. به راستی تا زمانی که مهندسان ترافیک بر مبنای اصول قدیمی مصرح در آیین نامه سال ۱۳۷۳ صلاحیت دریافت کنند، چطور می توان انتظار تغییر در رویکرد طراحی معابر شهری را داشت؟