جامعه سبزسبک زندگی سبز

آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

مجله گیچ gich.ir به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی: آیین‌نامه «طراحی معابر شهری» که دوم تیرماه ۱۳۹۹ در شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده بود، شنبه ۲۲ آذر ماه ابلاغ شد.

در آیین نامه جدید رویکردهای خودرو محور در طراحی شهری ۲۶ سال پس از آخرین آیین نامه (مصوب ۱۳۷۳منتشر شده ۱۳۷۵) به انسان محور تغییر کرده است.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل و شهر سازی وزارت در خصوص آیین نامه طراحی معابر شهری گفت: “این آیین‌نامه، همانند نسخه پیشین به‌ عنوان مرجع واحد و مبنای مشخص، به‌ منظور طراحی و ارزیابی کلیه طرح‌های مرتبط با شبکه معابر شهری نظیر طرح‌های توسعه و عمران (جامع) شهری، طرح‌های هادی، تفصیلی و… مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد.”

آیین نامه‌ طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود مجموعه کامل آیین نامه‌ها

آیین نامه طراحی معابر شهری۱۳۹۹
برای دانلود مجموعه آیین نامه‌ها طراحی معابر شهری۱۳۹۹ روی عکس کلیک کنید. (حجم ۷۵.۳ MB)

مبانی آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش یک مبانی  آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

پلان و نیمرخ های طولی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش دو پلان و نیمرخ های طولی آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

اجزای نیمرخ‌های عرضی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش سه اجزای نیمرخ های عرضی  آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

تند راه‌ها و تبادل‌های شهری؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش چهار تندراه ها و تبادل های شهری آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

خیابان‌های شهری؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش پنج خیابان های شهری آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

آرام سازی ترافیک؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش شش آرام سازی ترافیک آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

تقاطع‌ها؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش هفت تقاطع ها آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

حمل و نقل همگانی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش هشت حمل و نقل همگانی آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

حمل و نقل و کاربری زمین؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش نه حمل و نقل و کاربری زمین آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

مسیرهای پیاده؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش ده مسیرهای پیاده آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

مسیرهای دوچرخه؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود یازده مسیرهای دوچرخه آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

تجهیزات ایمنی؛ آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹

دانلود بخش دوازده تجهیزات ایمنی آیین نامه طراحی معابر شهری ۱۳۹۹ - مجله گیچ gich.ir
برای دانلود روی عکس کلیک کنید.

پایان پیام

منبع
وزارت راه و شهرسازی ایرانپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایران
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. توقف انسان محوری در حمل و نقل در ایستگاه اول

    آیین نامه طراحی معابر شهری پس از گذشت ۳ ماه از تصویب در خان اول متوقف شده است. علی رغم تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، و تاکید بر اجرایی سازی آن از زمان ابلاغ در مورخ ۲۲ آذر ۱۳۹۹، در اطلاعیه مربوط به دوره آتی آزمون ورود به حرفه مهندسان در رشته ترافیک، که این آیین‌نامه مرجع اصلی تشخیص صلاحیت آن مهندسان است، همچنان مرجع قبلی که مبتنی بر اصول خودرو محوری است ملاک قرار گرفته است. موضوعی که علیرغم تاکید مشترک معاونت شهرسازی و معماری و معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با مقاومت دفتر مقررات ملی ساختمان مواجه شده است. گرچه دفتر مقررات ملی ساختمان، تنها مسئولیت برگزاری آزمون های ورود به حرفه را بر عهده دارد و حق دخالت و اعلام نظر روی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را ندارد، اما به نظر می رسد کما فی السابق تمایلات موافقان سیاست های خودرو محوری بر ضوابط و قوانین مصوب مدافع حقوق شهروندان استیلا دارد. به راستی تا زمانی که مهندسان ترافیک بر مبنای اصول قدیمی مصرح در آیین نامه سال ۱۳۷۳ صلاحیت دریافت کنند، چطور می توان انتظار تغییر در رویکرد طراحی معابر شهری را داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا