قرار سبزکمپین‌ها

سه‌شنبه‌های پاک

به دنبال تحقق رویای یک روز پاک

 

مجله سبک زندگی سبز، قرار سبز – کمپین‌ها: طی سال‌های گذشته کمپین‌های محیط‌زیستی رشد چشمگیری داشته‌اند، حتی گاهی چند کمپین با موضوع مشابه، با فاصله زمانی کوتاهی به موازات هم شکل گرفته‌اند؛ اما در این گفت‌و‌گو به دنبال اولین نبوده و نیستیم، بلکه می‌خواهیم با شیرین خونساری یکی از کنشگران محیط‌زیست کرمانشاه در رابطه با فعالیت‌شان در خصوص کمپینی که راه انداخته‌ صحبت کنیم.

گفت‌و‌گو احسان میرزائی با شیرین خونساری کنشگر محیط ‌زیست موسس کمپین سه‌شنبه‌های بدون کیسه پلاستیکی و خرید پاک از استان کرمانشاه:

 

استفاده از سبد های با دوام به جای کیسه پلاستیکی توصیه می شود. گیچ
سبد-به-جای-کیسه-پلاستیکی-گیچ

چرا به فکر راه اندازی کمپین سه شنبه های بدون کیسه پلاستیکی افتادید؟

از دو سال قبل به این فکر می‌کردم که منشا زباله‌ها کجاست و چطور می‌توانیم سرانه تولید زباله را کاهش بدیم؛ سپس در انجام فعالیت‌های محیط ‌زیستی و برنامه‌های مختلف، مطالعه و مشاهده به این نتیجه رسیدم که پلاستیک‌ها در بین زباله‌های خشک بیشترین دور ریز را دارند و مردم نسبت به تفکیک و بازیافت آن توجه چندانی ندارند؛ این شد که تصمیم گرفتم اقدامی جدی انجام بدم و طرح و ایده خرید پاک را سال گذشته با آقای اجتماعی مطرح کردم و کمپین را به مردم معرفی کردیم.

تا اینکه امسال همزمان با روز جهانی بدون پلاستیک، با تمرکز بیشتر در بحث خرید (چون بیشتر کیسه‌های پلاستیکی هنگام خرید به مردم داده می‌شوند) کار متمرکز روی خرید پاک و روز بدون کیسه پلاستیکی شروع شد. سپس با توجه به صحبت‌های قبلی با جناب اجتماعی و تحقق رویای یک روز پاک، به سه شنبه‌های پاک پیوستیم و سه شنبه بدون کیسه پلاستیکی را فعال کردیم.

 

شما برا رسیدن به اهداف‌ کمپین از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادم و همینطور تجارب شخصی و مشاوره دوستان آگاه به فکر آموزش افتادیم و در گام اول پست‌هایی را در رابطه با مضرات پلاستیک در فضای مجازی منتشر کردیم؛ سپس در تشکل محیط‌زیستی پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه، با تولید کیسه‌های پارچه‌ای خرید و معرفی آن به مردم تلاش کردیم تا جایگزین محیط‌زیستی برای کیسه‌های پلاستیکی ارائه کنیم.

 

هدف شما در این کمپین چیست؟

مشخصا من و همراهان کمپین به دنبال آن هستیم تا استفاده از کیسه پلاستیکی را در حد امکان در جامعه کم کنیم. برخی از مردم خطرات ناشی از کیسه‌های پلاستیکی خبر ندارند و ازکیسه‌های پلاستیکی استفاده درستی نمی‌کنند و بدون توجه آن را دور می‌ریزند؛ ما می‌خواهیم به مخاطبان کمپین یاد آوری کنیم که در گذشته‌ ی  نه‌چندان دور مردم با انواع زنبیل، سبد و کیسه‌های پارچه ای خرید می‌کردند و امروز هم‌ برای حفاظت از سیاره زمین می‌توانیم بعد از خرید به فروشنده در قبال کیسه پلاستیکی نه بگوییم.

 

برای رسیدن به اهداف کمپین از چه ابزاری استفاده می کنید؟

برای معرفی کمپین از بستر فضای مجازی استفاده کردیم و با ایجاد کانال در تلگرام و رایزنی با دوستان محیط‌زیستی محتوای ترویجی خودمان را منتشر کردیم. همینطور در فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌ها به معرفی و ترویج کمپین پرداختم؛ بعد کم‌کم رسانه‌های رسمی هم به کمپین ما پرداختند و این تبلیغ و معرفی خیلی خوبی برای اشاعه فرهنگ خرید پاک در کل کشور بود.

 

چرا در فضای حقیقی هم به دنبال ترویج کمپین و اهداف‌‌تان بودید؟

در فضای مجازی فقط نوشتار بی روح و تصاویر نقش دارند ولی در دنیای حقیقی ما می‌توانیم چهره به چهره با مردم صحبت کنیم، حالات و رفتار افراد را ببینیم و این شکل ارتباط تاثیر بیشتری نسبت به فضای مجازی دارد؛ البته فعالیت در هر دو فضا شرایط، مزایا و تاثیر خاص خودش را دارد.

عکس یادگاری اعضا و حامیان مردمی کمپین سه شنبه های بدون کیسه پلاستیکی در یک فروشگاه. گیچ
حضور-اعضا-و-حامیان-مردمی-کمپین-سهشنبه-های-بدون-کیسه-پلاستیکی-در-فروشگاه-ها[۱]

تا به حال از سوی سازمان یا ارگانی حمایت شده اید؟

کمپین سه‌شنبه‌های بدون کیسه پلاستیکی از طرف سازمان‌ها و نهادهای دولتی حمایت نشده و تا به اینجای کار با هزینه‌ها و حمایت‌های مردمی پیش رفته است. اما ای کاش دولت درصدی از مالیات‌ فروشگاه‌هایی را که به جای کیسه‌های پلاستیکی، کیسه پارچه‌ای به مشتری خود می‌دهد، کم می‌کرد؛ چون هزینه تولید کیسه‌ی پارچه‌ای نسبت به کیسه‌های پلاستیکی زیادتر است و اگر بخواهیم کیسه پلاستیکی را حذف کنیم باید از تولید و عرضه‌ی کیسه پارچه‌ای حمایت شود.

 

مسائلی که در این راستا داشتید چه بوده است؟

عادت مردم به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بزرگترین مسئله‌ی ما است، همینطور نبود تفکر سبز و توجه به محیط‌زیست و طبیعت، وگرنه گاهی برای برخی از افراد یک تلنگر کافی است. گاهی برخی از مردم حتی می‌دانند که کیسه پلاستیکی ضرر دارد اما گویا تمایلی در خود نمی‌بینند تا بی اعتنایی را از خود دور کنند. پس ما تلاش می‌کنیم تا با انتشار پیام‌های کمپین سه شنبه های بدون کیسه پلاستیکی حداقل فکر مردم را درگیر ماجرا کنیم و حتی با حضور در سطح شهر، فروشگاه‌ها و بقالی‌ها با مردم ارتباط می‌گیریم و با دلایل ثابت شده علمی و تجربی به ایشان پیشنهاد می‌دهیم برای آینده بهتر زمین به طور آگاهانه ازکیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند و حتی آن را با کیسه‌های پارچه‌ای و امثال آن که دوستدار محیط‌زیست هستند، جایگزین کنند.

پایان پیام

نویسنده: احسان میرزائی

بازخوانی و ویرایش: راضیه ویس‌کرمی

یکشنبه – ۷ – شهریور – ۱۳۹۵

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. سلام
    چطور میتونیم در این مورد فعالیت داشته باشم در شهر خودم(مریوان)؟
    چون یه کانال دارم که من هم در مورد اداب فرهنگی زیست محیطی جامعه. لطفا راهنمایی فرمایید
    ایدی کانالم:@GreenCofee

    1. سلام آقا ابراهیم، وقت بخیر

      در تلگرام به من پیام بدید تا پیام شما را به خانم خونساری ارجاع بدم.
      امیدوارم این همکاری سرآغاز برنامه‌های مشترک خوبی بشه…
      ۰۹۱۲۴۹۸۸۴۷۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا