اخبارفراخوان‌‌هاقرار سبز

رویداد جهانی ساعت زمین ۲۰۲۳

رویداد جهانی ساعت زمین ۲۰۲۳؛ اقدامات جهانی و مشارکت ایرانی

رویداد جهانی ساعت زمین همزمان با دیگر کشورها شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد. در ایران بیش از ۱۰۰ سازمان و نهاد دولتی و غیر دولتی در شهرهای مختلف مشارکت داشتند.

اسما نورانی – مسئول دبیرخانه رویداد

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: رویداد جهانی ساعت زمین ۲۰۲۳ در تاریخ ۲۶ مارس با مشارکت بیش از ۴۱۴۳۶۰ نفر برگزار کننده از ۱۸۷ کشور اجرا شد. این رویداد یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی در حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی است. در این رویداد، مردم و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان به منظور حمایت از محیط زیست و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی، به مدت یک ساعت چراغ‌ها یا وسایل برقی غیر ضروری را خاموش کردند.

بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی در سراسر جهان به منظور حمایت از این رویداد اقدامات مختلفی انجام دادند. شرکت‌های بزرگی مانند اپل، گوگل و فیسبوک نورپردازی‌ ساختمان‌های خود را خاموش کردند. آن‌ها به مردم پیشنهاد دادند تا همین کار را انجام دهند.

همچنین، در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا برنامه‌های مختلفی در این راستا برگزار شد. در شهر نیویورک، نورپردازی ساختمان‌های بزرگی مانند امپایر استیت بیلدینگ و ساختمان تایمز به منظور حمایت از این رویداد خاموش شد.

مطالب مرتبط:

روسیه برگزاری رویداد ساعت زمین را بایکوت کرد

برگزاری رویداد ساعت زمین ۲۰۲۳ در ایران

رویداد جهانی ساعت زمین در ایران به دو حالت رسمی و غیر رسمی برگزار می‎‌شود. در حالت غیر رسمی افراد و سازمان‌ها به طور خودجوش با رویداد همراهی کرده و گزارش عملکرد آن‌ها سازمانی و محلی است. اما در حالت رسمی همه چیز از ثبت نام در سایت earthhour.org شروع می‌شود. این سایت با پشتیبانی صندوق بین‌المللی طبیعت (WWF) به منظور ساماندهی برگزاری صدها رویداد در نقاط مختلف جهان، دریافت پوستر و ارائه گزارش عملکرد ملی و جهانی، ایجاد دشه است.

بنابراین هسته‌ی مرکزی دبیرخانه رویداد در استان بوشهر هر ساله یک تا دو هفته قبل از رویداد تشکیل می‌شود. اعضای دبیرخانه متشکل از و کنشگران فرهنگی و محیط زیستی است، افرادی که همگی دغدغه‌مند حال زمین هستند.

دبیرخانه‌ی رویداد ساعت زمین در استان بوشهر

اسما نورانی مسئول دبیرخانه رویداد جهانی ساعت زمین در استان بوشهر به مجله گیچ گفت: رویداد جهانی ساعت زمین همزمان با دیگر کشورها شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد. در ایران بیش از ۱۰۰ سازمان و نهاد دولتی و غیر دولتی در شهرهای مختلف استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و… مشارکت داشتند.

نورانی ضمن تاکید بر تمرکز فعالیت دبیرخانه ساعت زمین در استان بوشهر اشاره کرد: هرساله برخی سازمان‌ها از استان‌های دیگر هم با ما همراه می‌شوند.

اسما نورانی ضمن تاکید بر افزایش آثار و تبعات منفی گرمایش زمین و تغییر اقلیم گفت: تبعات ناشی از بحران‌های انسان‌ساز محیط‌زیستی برکسی پوشیده نیست. ‌به همین دلیل است که ما در کنار جامعه جهانی هستیم تا قدرت اقدام جمعی و صلح جویانه‌ی خود را نشان بدهیم. اقدامی آگاهانه و مسئولانه که مخاطبین آن جوامع محلی، شرکت های صنعتی، ادارت و سازمان های دولتی و غیر دولتی هستند.

نورانی با اشاره به اهمیت ترویج سواد محیط زیستی به آحاد مردم ادامه داد: جسم و جان محیط‌زیست، طبیعت و حیات وحش کشور عزیزمان طی یک قرن گذشته دستخوش تغییر شده. تغییری که گاهی غیر قابل جبران است. ما به بهانه‌‌ها مختلف هزاران هکتار از جنگل‌ها، مراتع و خاک حاصلخیز کشور، میلیاردها مترمکعب از ذخیره طبیعی سفره‌های آب زیر زمینی و ده‌ها کیلومتر از قنات‌ها را از دست داده‌ایم. پس رویداد جهانی ساعت زمین فرصتی برای تفکر عمیق دغدغه‌مندان سلامت، امنیت، پایداری و توازن زمین است. از طرف دیگر تلنگری برای شهروندان بی اعتنا و ناآگاهی است که پیوند خود با طبیعت را قطع و فراموش کرده‌اند.

مشارکت صنایع در رویداد ساعت زمین ۲۰۲۳ ایران

اسما نورانی ضمن اشاره به انتقادات در خصوص مشارکت صنایع و تعارض ذاتی فعالیت آن‌ها با محیط زیست گفت: مشارکت صنایع نکته‌ی قابل تاملی است و بستگی دارد چطور به آن نگاه کنیم. تلاش صنایع برای به‌کارگیری روش‌های نوین و دانش‌بنیان به منظور کاهش آثار مخرب و افزایش تعهد به اجرای مسئولیت‌های محیط‌زیستی و اجتماعی از دل همین مشارکت‌ها و انتقال خواست و مطالبه‌گری‌های بیرون می‌آید. قهر کردن با صنایع و پشت کردن به آن‌ها یعنی استمرار بیشتر روش‌های قدیمی و مخرب آن‌ها.

مسئول دبیرخانه ساعت زمین در ادامه ضمن تاکید بر این که مسئولیت صنایع بیشتر از خاموش کردن لامپ است گفت: مشارکت صنایع در برگزاری رویداد ساعت زمین به معنای انعطاف پذیری و تمایل ما و صنایع برای تغییر رویه و بهبود روش‌ها است. ما باید با توجه به اهداف عالی محیط زیستی خود که منافع آن برای امروز و آینده‌ی زمین است همواره باب گفت‌گو را باز بگذاریم .

به گزارش مجله گیچ شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ همزمان با برگزاری رویداد جهانی ساعت زمین به وقت محلی ۲۰:۳۰؛ شرکت‌های صنعتی اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، کسب و کارها و انجمن‌های مختلف به مناسبت رویداد ساعت زمین روشنایی و دستگاه های برقی غیر ضروری را به مدت یک ساعت خاموش کردند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا