آموزش‌ های کاربردیسبک زندگی سبز

مهارت های سواد رسانه ای

مهارت‌های سواد رسانه‌ای به افراد کمک می‌کنند تا بدانند که آیا حسابی که خبر را منتشر کرده یک فرد حقیقی است یا ارتش سایبری، بات‌ و اکانت‌های جعلی.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: آگاهی از مهارت‌های سواد رسانه‌ای مخاطبان رسانه‌ها را در برابر اخبار و روایت‌های جعلی، شایعه و شبهه حفاظت می‌کند. در ادامه ۱۰ مهارت کاربردی و مهم را با هم مرور می‌کنیم.

مهارت‌های سواد رسانه‌ای

۱. منبع‌شناسی (شناخت منبع خبر)

  • منبع انتشار خبر کجاست؟ رسانه‌ای معتبر و بی طرف یا رسانه‌ای زرد و مقرض؟
  • رسانه‌ی یک جریان سیاسی و فکری خاص یا رسانه‌ای مستقل و بدون وابستگی؟
  • بررسی در منبع اخبار و روایت‌های جعلی نشان می‌دهد که اکثرا خود را نسبت به حفظ امنیت روانی و نظم و آرامش جامعه هدف متعهد نمی‌دانند.

۲. بررسی نیت و اهدف پیام

  • آیا خبر باعث خوشحالی می‌شود یا ناراحتی؟
  • آیا باعث عصبانیت، نا امیدی و بی‌انگیزگی می‌شود یا اطلاعات و آگاهی مثبتی به من می‌رساند؟
  • آیا فرد یا گروه خاصی را هدف قرار داده؟
  • بیشتر پیام‌های جعلی برای ایجاد احساسات منفی و کنترل و تاثیرگذاری بر افکار عمومی منتشر می‌شوند.

۳. راستی‌آزمایی (Fact-checking)

  • آیا خبر را منابع خبری دیگر هم منتشر کرده‌اند؟
  • آیا منابع رسمی و معتبر آن خبر را تایید کرده‌اند؟
  • برای راستی آزمایی خبر دست کم دو منبع خبری معتبر را مورد بررسی قرار دهید.


۴. تحلیل تصویر و ویدیو

  • آیا عکس یا فیلم قدیمی است یا برای امروز است؟
  • آیا فیلم و عکس واقعی است یا در فتوشاپ یا به کمک هوش مصنوعی ساخته شده؟
  • آیا فیلم با فناوری دیپ فیک تولید شده؟
  • برای راستی آزمایی ویدیوهاتی منقطع شده در گوگل به دنبال ویدیوی کامل آن باشید.
  • عکس و فیلم به راحتی قابل جعل بوده و الزما سند تایید صحت خبر نیستند.

۵. شناخت تکنیک‌های اقناع

  • آیا خبر یا روایت به احساسات و عواطف، ترس یا نفرت تلنگر می‌زند و آن‌ها را بر می‌انگیزانند؟
  • نمونه تکنیک‌ها منفی اقناع:
    • تحریک شدید احساسات و عواطف
    • استفاده از افراد مشهور یا لباس نظامی/پزشکی برای جلب اعتماد
    • تکرار زیاد یک جمله یا تصویر برای باورپذیر بیشتر
    • سیاه و سفید دیدن (دوگانه‌سازی)

۶. کلی‌گویی و تعمیم

  • آیا در مورد “همه” بدون ارایه مدرک و سند صحبت می‌کن؟ مثلا: همه مردم ناراضی هستند!
  • تعمیم و کلی گویی بدون ارایه سند معتبر مانند پژوهش علمی در مورد رضایت عمومی مردم، نشانه‌ی فریب رسانه‌ای است.

۷. بررسی زمان و مکان

  • آیا این خبر مربوط به الان و اینجا (این شهر و کشور) است؟
  • نکته: اخبار قدیمی رو ممکنه دوباره منتشر کنن تا فضا ملتهب بشه.

۸. مقایسه روایت‌ها (Multi-perspective)

  • آیا روایت دیگری هم از این ماجرا وجود دارد؟
  • گاهی حقیقت بین دو روایت متضاد قرار دارد.

۹. بازنشر نکردن سریع

  • قبل از فوروارد کردن یا بازنشر، چند ثانیه فکر کنیم:
    • آیا این خبر واقعی است؟
    • آیا به مخاطب من خیر می‌رساند؟

۱۰. شناخت پروفایل‌های جعلی و بات‌ها

  • آیا حسابی که خبر را منتشر کرده یک فرد حقیقی است یا ارتش سایبری، بات‌ و اکانت‌ جعلی؟
  • کامنت های منفی که زیر یک پست درج شده توسط حساب افراد حقیقی است یا جعلی؟
  • آیا یک حساب که همواره اخبار منفی منتشر می‌کند و فعالیت مشکوکی دارد می‌تواند منبع اخبار درست باشد؟
  • همواره باید بدانیم که ارتش سایبری، بات‌ها و اکانت‌های جعلی برای داغ کردن دروغ‌ها استفاده می‌شوند.
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزائی | ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه | کنش‌گر مستقل محیط زیست | حامی حقوق کودکان | داوطلب امداد در سیل و زلزله | موسس مدرسه طبیعت طهران | مشاور و ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی | اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا