سبک زندگی سبزمقاله سبزیادداشت ها

بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان

 

چین ابرقدرت سبز…!

مترجم: ناعمه اعلایی
دانشجوی محیط زیست

 

 

کشور چین پس از تایید و امضاء قرارداد پاریس، Longyangxia بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان را به وسعت ۲۷کیلومتر مربع در فلات دور‌ افتاده تبت ساخت؛ این اقدام درحقیقت نشانه اراده چین، برای تغییر دادن عنوان خود از دشمن اقلیم به یک ابرقدرت سبز است.

 

به گزارش گیچ به نقل از گاردین: ساخت این مزرعه حدودا ۶ میلیارد یوآن (۳/۷۲۱ میلیون پوند) هزینه در بر داشته است و قابلیت تولید مقدار قابل توجه ۸۵۰ مگاوات نیرو دارد، یعنی به میزانی که بتوان انرژی ۲۰۰ هزار خانوار را تامین کرد.

 

سرمایه‌گذاری چین در بخش انرژی پاک

Anders Hove یکی از کارشناسان حوزه انرژی است و می گوید تا سال ۲۰۱۲ چین از انرژی خورشیدی اجتناب می کرده است چرا که برای چینی‌ها زیادی گران تمام می‌شد. اما از آن سال تا به امروز، هزینه‌های این انرژی پاک رو به کاهش گذاشته و حالا این کشور، که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار جهان در انرژی‌های پاک است، امید دارد تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۱۰ گیگاوات انرژی خورشیدی و ۲۱۰ گیگاوات انرژی بادی تولید کند. این کشور همچنین عهد کرده است تا سال ۲۰۳۰، مقدار انرژی حاصله از منابع غیر فسیلی را به ۲۰% کل انرژی خود افزایش دهد.

 

در اوایل ماه ژانویه نیز آژانس انرژی چین قرار گذاشت تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار بر روی منابع انرژی تجدیدپذیر هزینه کند و همزمان سطوح اسموگ و انتشارات کربنی خود را پایین آورده و نیز ۱۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد کند.

 

بنابر بر نظرات کارشناسان، محرکه اصلی اقدامات سبز این کشور، اقتصاد است. آن‌ها می‌گویند پکن می‌خواهد اقتصاد خود را از رشد صنایع سنگین به رهبری سرمایه‌داری، دور کند و همزمان با تامین امنیت انرژی خود، نقش اصلی “صنعت آینده” را ایفا کند.

 

شهریور سال گذشته چین و آمریکا اعلام کردند که قرارداد پاریس را رسما تایید و امضا می‌کنند. حال، چین می‌خواهد رهبری اقلیمی جهان را بر عهده گیرد.

 

پارک خورشیدی بزرگ پاکستان، یکی از نمونه های جهانی کردن اقدامات سبز توسط چینی‌ها است. آن‌ها در آفریقا هم در حال برداشتن گام‌های نخستین خود با پروژه های خورشیدی و هیدرولیکی هستند.

 

اما با محدود کردن قوانین انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، بخش تولید این کشور می تواند با دردسر‌های بزرگی مواجه شود. صنایع پاک چین به طور بهینه توسعه پیدا نکرده اند تا بتوانند کسانی را که به خاطر این تغییر در نگرش صنعتی، شغل خود را از دست داده اند، بار دیگر مشغول به کار کنند. چین مشکلات خودش را دارد و به گفته یکی از کارشناسان، “رهبری تنها قدرت نیست، مسئولیت است.”

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا