اخبار

حال و هوای ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد+فیلم

شهادت مظلومانه آتش‌نشانان قهرمان و جان برکف تسلیت…

احسان میرزائی: ساختمان یا پاساژ پلاسکو در آخرین روز دی ماه ۱۳۹۵ دچار حریق شد. آتشنشانان از چندین ایستگاه به پلاسکو آمدند، تعدادی از آتش‌نشان‌ها داخل ساختمان در حال مبارزه با آتش و عده‌ای روی نردبان‌ها از بیرون ساختمان در حال آب پاشی و حتی امداد و نجات بودند. اما آتش در میان طبقات بالا گسترش یافت! آتش‌نشانان دستور تخلیه فوری ساختمان را داده بودند.

اما فقط سه ساعت و نیم از شروع آتش سوزی (۷:۵۹صبح) تا فاجعه پلاسکو باقی بود، تا اینکه ساختمان ۱۶ طبقه پلاسکو ساعت ۱۱:۳۰ در میان بهت و حیرت حاضران از بالا تخریب شد و تعدادی از آتش‌نشانان و شهروندان زیر کوهی از آهن و سیمان گرفتار شدند. 
گروه‌های امدادی بلافاصله عملیات آواربرداری را شروع کردند. اما آنچه در این شرایط کار را دشوار می‌کرد، حجم زیادی از مواد قابل اشتعال مانند پوشاک و کفش بود که برای نوروز آماده و انبار شده بود.

 

امید برای زنده یافتن گرفتار شدگان پس از سپری شدن اولین روزها کم‌کم به نا امیدی تبدیل می‌شد. اما شهروندان ایرانی در سراسر کشور در قالب گروه‌ها مختلف و خانواده‌ها برای ابراز همدردی، تقدیر و تسلیت به نزدیک‌ترین ایستگاه‌های آتش‌نشانی محل زندگی خود رفتند. اما آتش‌نشانان و دیگر امدادگراندست به دست هم داده و یک هفته شبانه روزی با فولاد گداخته، بتون و آتش جنگیدند.

 

در نخستین روز حادثه شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی در فضای مجازی پر بود از اخبار و شایعات پلاسکو، شاید کمتر کسی باور می‌کرد که این اتفاق افتاده باشد. کم‌کم شبکه خبر پوشش خبری شبانه روزی را تامین و همزمان میزگردهایی را با حضور مسئولین و کارشناسان ترتیب داد. 

 

ستاد مدیریت بحران و دیگر سازمان‌های دخیل تصمیم گرفتند تا یک نفر را به عنوان سخنگو و مرجع اخبار پلاسکو را معرفی کنند، این کار باعث جلب توجه رسانه‌ها به سمت جلال ملکی شد. مردی که خود از بدنه‌ی سازمان آتش‌نشانی است و این روز‌ها مجبور بود اندوه خود را جلوی دوربین‌های تلویزیون پنهان کند.

 

نیروی انتظامی تلاش کرد تا تردد شهروندان را در خیابان‌های منتهی به محل حادثه را مسدود کند، تا حضور مردم خللی در کار امدادگران ایجاد نکند؛ پلیس راهنمایی و رانندگی هم مسیرهای منتهی به پلاسکو را بست.

 

کم‌کم با تلاش شبانه روزی صد‌ها نفر امدادگر و صدها دستگاه لودر، بیل مکانیکی، کامیون و چنگک مکانیکی انبوهی از آوار از محل تخلیه و روز چهارشنبه ۶بهمن پیکر تعدادی از آتش‌نشانان از زیر آوار بیرون کشیده شد.

آتش‌نشانان پیکر همکاران شهید خود ارا لله‌اکبر گویان تا خودرو مخصوص مشایعت کردند. 

روح بزرگ آتش‌نشانان، قلب‌ها را به هم پیوند زد…

 

 

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا