اخباراخبار ایران و جهان

ورود فاضلاب شهری به رودخانه لاهیجان عامل نارضایتی مردم

ورود فاضلاب شهری به رودخانه‌ی لاهیجان مشکلات عدیده‌ای را برای زیست‌مندان ایجاد کرده است. اهالی شهرک فرهنگیان، کوی زمانی، کوی جانبازان و بخش جنوبی شهر لاهیجان دیگر تحمل این وضعیت را ندارند. حالا در کنار تمام مشکلات محیط‌زیستی بوی تعفن رودخانه‌ی لاهیجان باعث رنجش خاطر مردم می‌شود.

بیتا میرعظیمی | خبرنگار | روزنامه ایران

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

مجله گیچ gich.ir به نقل از روزنامه ایران: سال‌هاست که بخش عمده‌ای از فاضلاب شهری به رودخانه لاهیجان سرازیر می‌شود. این امر مشکلات عدیده‌ای را برای زیست‌مندان و مردم ساکن در حاشیه رودخانه پدید آورده است. حالا اوضاع به اندازه‌ای وخیم شده که برخی از شهروندان از بوی تعفن شدید فاضلاب گله و شکایت کرده‌اند.

اهالی شهرک فرهنگیان، کوی زمانی، کوی جانبازان و بخش جنوبی شهر لاهیجان دیگر دادشان بلندتر شده است. آن‌ها ناراحتی و شکایت خود را با روزنامه‌ ایران در میان گذاشته‌اند.

تأیید ورود بخشی از فاضلاب شهری به رودخانه لاهیجان

شکایت محیط زیست از آبفا به مراجع قضایی

«علی امیری» رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لاهیجان ورود بخشی از فاضلاب شهری به رودخانه لاهیجان را تایید کرد. وی از عدم توجه شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نسبت به ساماندهی شبکه فاضلاب گله دارد.

علی امیری از معرفی آبفا به مراجع قضایی خبر می‌دهد. طبق گفته او در حال حاضر پرونده این شکایت در دادستانی باز بوده و در حال رسیدگی است.



پیشرفت پروژه فاضلاب لاهیجان از ۱۳۷۳

«مازیار علی‌پور» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، کمبود منابع مالی را عمده‌ترین عامل برای عدم پیشرفت کامل طرح‌ها می‌داند. وی می‌گوید: پروژه فاضلاب لاهیجان از سال ۱۳۷۳ شروع و تاکنون با هزینه‌کردی بالغ بر ۵۴۰ میلیارد ریال بر اساس موافقتنامه طرح،۹۲/۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این در حالی است که اگرچه تکمیل پروژه فاضلاب لاهیجان به ۱۰۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیازمند است. اما اعتبار مصوب سال ۱۴۰۲ این طرح تنها ۳۷ میلیارد ریال بوده که متأسفانه تا این تاریخ نیز تخصیص آن در وضعیت غیر قابل باور، صفر است.

کمبود اعتبار برای رفع مسئله فاضلاب لاهیجان

«حمیدرضا.د» ساکن شهرک فرهنگیان: «این روزها بوی تعفن فاضلاب به اندازه‌ای زیاد است که حتی نمی‌توانی چند دقیقه کنار رودخانه بایستی. نزدیک رودخانه که می‌شوی حالت از بوی تعفن شدید بد می‌شود. البته این موضوع تازه‌ای نیست، هر بار شهرداری بخشی از فاضلاب را جمع‌آوری می‌کند اما واقعاً دیگر این کارها فایده‌ای ندارد. هر بار با اعتراض مردم، سازمان آب و فاضلاب استان پای کمبود اعتبار را به میان کشیده و از خود سلب مسئولیت می‌کند.»

  • اما آیا واقعاً کمبود اعتبار و بودجه علت ورود فاضلاب شهری به رودخانه و ورود آب آلوده به مزارع کشاورزی است؟
  • آیا جز این است که با ورود آب آلوده به مزارع، محصولات کشاورزی آلوده وارد سبد غذایی شهروندان شده و در نهایت دود این اتفاق شوم به چشم مردم و محیط زیست خواهد رفت؟
  • سؤال اینجاست که مردم لاهیجان تا کی باید این حجم زیاد از آلودگی را تحمل کرده و چشم انتظار تزریق بودجه و اعتبار برای حل این مشکل دیرینه بمانند؟

فاضلاب شهری جاری در رودخانه لاهیجان

«علی امیری»: «اداره محیط زیست، یک اداره نظارتی است و بر این اساس ما بر حسب وظیفه و طی بازدیدهای مکرر نمونه برداری‌هایی از ورود فاضلاب به رودخانه لاهیجان انجام دادیم. در نهایت مشخص شد که این فاضلاب از بخش‌های مختلف وارد رودخانه می‌شود. اگرچه شهر لاهیجان دارای تصفیه‌خانه است اما متأسفانه تمام فاضلاب شهری وارد تصفیه‌خانه نشده و بخشی از آن وارد رودخانه می‌شود. در همین راستا نیز اخطارهای لازم به شرکت آب و فاضلاب شهرستان داده شده است.»

او تصریح می‌کند: «چند سال پیش اداره محیط زیست لاهیجان اخطاریه‌ای را به شرکت آب و فاضلاب داده و همین امر منجر به معرفی مسئول آبفای گیلان به دادگاه شد. پس از آن رئیس وقت آبفا جابه‌جا و ما مجدداً با رئیس وقت جدید وارد مذاکره و بازدید شدیم.

بازدیدها همچنان ادامه داشت تا اینکه سال گذشته رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان به‌دلیل عدم ساماندهی فاضلاب به مراجع قضایی معرفی شد. در حال حاضر پرونده شکایت در دادستانی لاهیجان مفتوح بوده و پرونده در حال رسیدگی است.



البته ناگفته نماند که در نتیجه پیگیری‌های انجام شده، چندین پمپاژ که فاضلاب را به سمت تصفیه‌خانه هدایت می‌کرد تأمین اعتبار شده و به بهره‌برداری رسیده است.» او در عین حال تأکید می‌کند که توضیحات تکمیلی را از طریق اداره آب و فاضلاب شهرستان و استان پیگیری کنید.

اما چرا این مشکل در تمام این سال‌ها حل نشده است؟ آیا مشکل تأمین اعتبار و کمبود بودجه وجود دارد؟ امیری می‌گوید: «شرکت آب و فاضلاب استان بحث کمبود اعتبار را مطرح کرده‌اند؛ البته بهتر است پاسخ دقیق این سؤال را از زبان مسئولان آبفا بشنوید.»

آسیب وارده فاضلاب به زیستمندان و مردم ساکن

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان: «فاضلاب قطعاً عوارضی را به همراه دارد. ضمن آنکه تمام واحدهای صنعتی بزرگ طی پیگیری‌های این اداره و گاه معرفی به دادگاه، منجر به احداث تصفیه‌خانه شده. از ورود پساب به رودخانه جلوگیری شده است. در حال حاضر در سطح شهرستان لاهیجان ۱۶ تصفیه‌خانه فاضلاب فعال وجود دارد که پساب‌ها را تصفیه کرده و سپس وارد محیط می‌نمایند. البته با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع وضعیت ساماندهی کل فاضلاب شهری شهرستان لاهیجان به‌طور مستمر در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان به ریاست فرماندار شهرستان پیگیری می‌شود.»

پایان پیام

منبع
روزنامه ایران
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا