اخباراخبار حیات وحش

صادرات ۱۰۰ هزار میمون ماکاک از سریلانکا به چین

صادرات بیش از ۱۰۰ هزار میمون در معرض انقراض از سریلانکا به چین. سریلانکا در حال گذراندن بحران سخت اقتصادی است. وزیر کشاورزی این کشور چهارشنبه از تصمیم برای صادرات میمون‌های ماکاک به چین خبر داد. فعالان محیط زیست سریلانکا می‌گویند ما نمی‌دانیم چینی‌ها این همه میمون را برای گوشتش می‌خواهند یا برای تحقیقات پزشکی. توک ماکاک یا ماکاک سریلانکایی در فهرست قرمز حیوانات در معرض انقراض قرار دارد.

مجله گیچ gich.ir به نقل از یورونیوز: سریلانکا طی توافقی با پکن تصمیم به صادرات میمون دارد. صادراتی بحث برانگیز که جزئیات مالی آن هنوز منتشر نشده است. آنطور که در گزارش‌ها آمده مقصد میمون‌ها باغ‌ وحش‌های چین خواهد بود.

سریلانکا تقریباً صادرات تمامی حیوانات زنده را ممنوع کرده است. اما این توافق در حالی صورت گرفته که این کشور با شدید‌ترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه است.

ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا: «آن‌ها (چینی‌ها) این میمون‌ها را برای نگهداری در بیش از ۱۰۰۰ باغ وحش خود در سراسر کشور درخواست کرده‌اند.»

آماراویرا: «کمیته‌ای برای بررسی این درخواست و نحوه پاسخگویی به آن از سوی وزارتخانه تشکیل شده است.»



درخواست سرشماری میمون‌ها پیش از هر اقدامی

گروه محلی مدافع حقوق حیوانات بنیاد حفاظت از محیط زیست منتقد این طرح است.آن‌ها می‌گویند از چهل سال پیش تاکنون هیچ طرح مطالعاتی در سطح ملی در خصوص ماکاک‌ها صورت نگرفته است. این بنیاد خواستار انجام یک سرشماری برای مشخص شدن جمعیت واقعی میمون‌های ماکاک پیش از هر اقدام دیگر است.

میمون‌های ماکاک سریلانکایی در خطر انقراض

یکی از مسئولان این بنیاد می‌گوید: «ما می‌خواهیم بدانیم، چرا آن‌ها این همه میمون می‌خواهند؟ آیا برای گوشت حیوانات است یا به دنبال تحقیقات پزشکی یا دلایل دیگر هستند؟»

وی افزود: «میمون‌ها در سریلانکا یک گونه حفاظت شده نیستند. اما در لیست قرمز بین‌المللی حیوانات در خطر انقراض قرار دارند.»

بر اساس برآوردهای رسمی که تاکنون منتشر شده بین ۲ تا ۳ میلیون توک ماکاک یا ماکاک سریلانکایی در این کشور وجود دارد.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

صدور مجوز کشتار میمون‌های متجاوز به مزارع سریلانکا

میمون‌ها در سریلانکا جزو حیوانات آسیب‌زا محسوب می شوند. آن‌ها محصولات کشاورزی را از بین می برند. برای جستجوی غذا به روستاها هجوم برده و گاهی اوقات به ساکنان حمله می کنند.

سریلانکا در اوایل سال جاری چندین گونه از حیوانات را از فهرست گونه‌های حفاظت شده حذف کرد. به کشاورزان اجازه داده شده تا میمون‌های متجاوز رااز بین ببرند. از آن جمله می‌توان به سه گونه از میمون‌ها، طاووس‌ها و گراز‌های وحشی اشاره کرد.

توسعه شهرها و مزارع عامل مناقشه میان انسان و حیوان

مدافعان حقوق حیوانات و حامیان محیط زیست سریلانکا توسعه شهرها و مزارع را عامل می‌دانند. آن‌ها باور دارند که مناقشات میان انسان و حیوانات به دلیل از بین رفتن زیستگاه طبیعی آن‌ها است.

پایان خبر

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا