اخباراخبار حیات وحش

میکرو پلاستیک در بدن آبزیان اقیانوس منجمد جنوبی

میکرو پلاستیک‌ در بدن کریل‌ ها (Euphausia superba) و سالپ‌ها (Salpa thompsoni) در اقیانوس منجمد جنوبی دیده شد. در مشاهدات آزمایشگاهی، کریل های قطب جنوب در حال بلعیدن میکرو پلاستیک رصد شده‌اند. یافته‌های این تیم شواهد مهمی را ارائه می‌دهد که این آبزیان و همچنین سایر زئوپلانکتون‌ها پلاستیک را در محیط طبیعی خود می‌بلعند. میکروپلاستیک ممکن است فرایند ترسیب کربن توسط ریز آبزیان اقیانوسی را مختل کند.

توسط: British Antarctic Survey (BAS) – مجله Royal Society Open Science چهارشنبه ۲۹ مارس ۲۰۲۳

مجله گیچ gich.ir به نقل از BAS: میکرو پلاستیک ها در اقیانوس جنوبی از سطح دریا تا بستر دریا وجود دارند. به دلیل اندازه کوچک این ذرات (کمتر از ۵ میلی‌متر)، زئو پلانکتون های قطب جنوب احتمالا پلاستیک‌ها را با منبع غذایی طبیعی خود اشتباه می‌گیرند. 

وجود میکرو پلاستیک بر روی کریل و سالپ قطب جنوب

این تیم بر روی دو گونه از فراوان‌ترین گونه‌های زئو پلانکتون‌ های اقیانوس جنوبی تمرکز کردند. کریل که سخت‌پوستان کوچک شبیه میگو و سالپ که بی‌مهرگان دریایی ژلاتینی هستند. این دو گونه برای رژیم غذایی بسیاری از آبزیان دریایی در اقیانوس جنوبی حیاتی هستند. 

کریل منبع اصلی غذا برای نهنگ‌ها، پنگوئن‌ ها و فوک‌ ها است. سالپ‌ها نیز توسط برخی از ماهی‌ها و پرندگان دریایی بزرگ‌تر خورده می‌شوند.

کریل قطب جنوب، سخت پوستان کوچک، فیتوپلانکتون‌ها و دیگر موجودات میکروسکوپی را تغذیه می‌کنند. | تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مقادیری میکروپلاستیک در بدن آبزیان به ویژ کریل و سالپ در اقیانوس منجمد جنوبی وجود دارد | اعتبار عکس: پیت لنز (BAS) | مجله گیچ
کریل قطب جنوب، سخت پوستان کوچک، فیتوپلانکتون‌ها و دیگر موجودات میکروسکوپی را تغذیه می‌کنند. اعتبار عکس: پیت لنز (BAS) | مجله گیچ

الیاف پلاستیکی لباس در بدن آبزیان قطب جنوب

نمونه‌های کریل و سالپ در کشتی تحقیقاتی RRS جیمز کلارک راس در دو مأموریت تحقیقاتی جمع‌آوری شد. یکی از محل‌های نمونه برداری در دماغه‌ی شمالی شبه جزیره قطب جنوب در سال ۲۰۱۶ بود. نمونه‌های دیگر در نزدیکی جزیره جورجیای جنوبی در سال ۲۰۱۸ جمع‌آوری شد.

میکرو پلاستیک‌ها از بدن هر دو گونه به شکل میکرو الیاف پلاستیکی (رایج‌ترین) استخراج شدند. یکی از بزرگترین منابع میکروپلاستیک الیاف مصنوعی لباس هستند که هنگام شستشو و خشک کردن در محیط پراکنده می‌شوند. در بدن حدود ۶۰ درصد از کریل ها و سالپ ها نایلون وجود داشت.

منابع میکرو پلاستیک منتشر شده در محیط زیست

منبع اصلی میکرو پلاستیک: لباس، ابزار ماهیگیری، طناب و… است.

نظر محققان در مورد وجود میکرو پلاستیک در بدن آبزیان اقیانوسی

زیستگاه کریل قطب جنوب در اقیانوس منجمد جنوبی | تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مقادیری میکروپلاستیک در بدن آبزیان به ویژ کریل و سالپ در اقیانوس منجمد جنوبی وجود دارد | مجله گیچ.jpg
زیستگاه کریل قطب جنوب در اقیانوس منجمد جنوبی مجله گیچ.jpg

لورا ویلکی جانستون، زیست شناس دریایی در BAS و نویسنده اصلی می‌گوید:
شواهد مصرف میکرو پلاستیک بسیار زیاد در این دو گونه‌ی اقیانوس جنوبی نگران کننده است. هر دوی این گونه ها بخش جدایی ناپذیر از اکوسیستم اقیانوس جنوبی هستند. ما هنوز به طور کامل تاثیر میکرو پلاستیک ها در این محیط را درک نکرده‌ایم.

دکتر امیلی رولندز، زیست شناس دریایی در BAS و یکی از نویسندگان می‌گوید:
ما قبلاً اثرات مضری که بلعیدن پلاستیک بر روی پلانکتون‌های قطب جنوب داشته را در آزمایشگاه دیده‌ایم. در این مطالعه نشان می‌دهیم که چگونه این آبزیان در زیستگاه طبیعی خود نسبت به پلاستیک آسیب‌پذیر هستند. 

اهمیت ویژه‌ی این تحقیق از آنجاست که از آزمایش‌های آزمایشگاهی پشتیبانی می‌کند. بنابراین بینش‌های جدیدی در مورد مقادیر و انواع کریل‌ ها و سالپ‌های پلاستیکی در اقیانوس جنوبی، ارائه می‌کند.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

زنجیره‌‌ی انتقال میکرو پلاستیک در اقیانوس جنوبی

این یافته‌ها نشان می‌دهد که اکوسیستم دریایی قطب جنوب تا چه اندازه نسبت به آلودگی پلاستیک حساس است. با توجه به زنجیره‌های غذایی کوتاه در قطب جنوب، انتقال این میکروپلاستیک ها از کریل به شکارچیان بزرگتر مانند نهنگ ها، پنگوئن ها و فوک ها بسیار محتمل است. 

پلاستیک موجود در کریل و سالپ نیز می تواند تأثیر منفی بر اقیانوس جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین سیارات غرق کربن داشته باشد.

ترسیب کربن توسط فیتوپلانگتون ها در اقیانوس ها | میکرو پلاستیک ها باعث اختلال در فرایند ترسیب کربن در اقیانوس جنوبی می‌شوند | تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مقادیری میکروپلاستیک در بدن آبزیان به ویژ کریل و سالپ در اقیانوس منجمد جنوبی وجود دارد |  مجله گیچ
ترسیب کربن توسط فیتوپلانگتون ها در اقیانوس ها | مجله گیچ

دکتر کلارا مانو، یکی از نویسندگان، اکولوژیست دریایی دریایی در BAS، و دانشمند ارشد پروژه CUPIDO، می گوید:

کریل و سالپ منابع غذایی مهمی در اکوسیستم دریایی قطب جنوب هستند. علاوه بر آن نقش مهمی در کاهش سرعت تغییرات آب و هوا دارند. اقیانوس جنوبی مخزن ذخیره‌ی کربن بسیار مهمی است. این جانوران نقش مهمی در انتقال CO2 اتمسفر به اعماق اقیانوس ها دارند. فعل و انفعالات با میکروپلاستیک ها این پتانسیل را دارد که با مقدار کربنی که این موجودات می‌توانند جذب کرده و در اعماق اقیانوس به دام بیاندازند، اختلال ایجاد کند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا