اخباراخبار حیات وحش

رهاسازی "لولیتا" پس از ۵۳ سال اجرای نمایش

لولیتا نام نهنگ قاتل ماده‌ای است که سال ۱۹۷۰ در سن ۴ سالگی در تور صیادان گرفتار شد. این نهنگ قاتل پس از اسارت برای اجرای نمایش تربیت شد.

لولیتا که این اواخر بیمار شده بود و دیگر نمایش اجرا نمی‌کرد سرانجام با رایزنی طرفداران حقوق حیوانات می‌تواند طعم آزادی را بچشد.

مجله گیچ gich.ir به نقل از یورونیوز: لولیتا نام نهنگ قاتلی (ارکا) است که پس از ۵۳ سال اسارت آزاد می‌شود. این نهنگ ماده در ۴ سالگی به اسارت در آمده بود. لولیتا بیش از پنجاه سال مجبور به اجرای نمایش‌ برای مردم در آکواریم بود.

حالا قرار است لولیتا به زادگاهش در آب‌های دریای میامی در شمال غربی اقیانوس آرام باز گردانده شود. شاید این نهنگ قاتل بتواند بار دیگر مادر یکصد ساله خود را پیدا کند.

توافق تاریخی فعالان حقوق حیوانات برای آزادی نهنگ قاتل

شاید کمتر پیش آمده باشد که گروه طرفدار حقوق حیوانات با مالک یک پارک تفریحی دریایی به توافق برسند. اما این اتفاق بعد از سال‌های مطالبه‌گری افتاد. در نهایت روز پنجشنبه خبر رهاسازی این نهنگ قاتل در کنفرانس خبری اعلام شد.

این نهنگ، «لولیتا» نام دارد که گاهی اوقات «توکیتا» نیز صدایش می‌زنند. او یک دختر چهار ساله بود که در تابستان سال ۱۹۷۰ میلادی به تور صیادان می‌افتد. اما او حالا بیمار شده است.

اجرای حرکات نمایشی نهنگ برای بازدید کنندگان

لولیتا ده‌ها سال مشغول انجام اینگونه نمایش‌ها بود، تا اینکه این اواخر دچار بیماری شد. این بیماری سبب شد تا سال گذشته، آکواریم دریایی میامی اعلام کند که دیگر با او نمایش اجرا نخواهد کرد.

لولیتا در ۵۷ سالگی وزنی معادل ۲۲۶۷ کیلوگرم دارد. او در مخزنی به ابعاد ۲۴ متر در ۱۱ متر و عمق ۶ متر زندگی می‌کند.

نهنگ قاتلی که گمان می‌رود مادر لولیتا باشد، «خورشید اقیانوس» نام دارد و آزادانه با دیگر اعضای دسته خود در آب‌های آزاد شنا می‌کند. سن خورشید بیش از ۹۰ سال تخمین زده شده است.

فرایند رهاسازی نهنگ قاتل پس از ۵۳ سال

به گفته‌ی مسئولین آکواریم دریایی میامی، چارچوب زمانی برای جابجایی این حیوان ممکن است بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول بکشد.

هزینه‌ی رهاسازی این نهنگ قاتل ۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. برنامه چنین است که لولیتا با هواپیما به پناهگاهی اقیانوسی در آب‌های بین واشنگتن و کانادا منتقل کنند. سپس در داخل تور بزرگ قرار می‌گیرد تا بتواند آزادانه شنا کند. همزمان مربیان و دامپزشکان به او نحوه صید ماهی را آموزش خواهند داد.

همچنین لولیتا باید عضلات خود را تقویت کند. چرا که نهنگ‌های قاتل به طور معمول حدود ۱۶۰ کیلومتر در روز شنا می‌کنند.

لولیتا تا زمانی که به محیط جدید خود عادت کند تحت مراقبت ۲۴ ساعته خواهد بود.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

این نهنگ چطور گرفتار و اسیر شد؟

داستان لولیتا و نهنگ‌های قاتل به دهه‌های شصت و هفتاد میلادی باز می‌گردد. به آن‌ها لقب نهنگ قاتل داده بودند و آن‌ها را صید و جمع‌آوری می‌کرند.

در آن دوران، دست‌کم ۱۳ نهنگ کشته و ۴۵ نهنگ به پارک‌های تفریحی و آکواریوم‌ها در نقاط مختلف جهان تحویل داده شدند.

این آمار، معادل ۴۰ درصد از جمعیت کل نهنگ‌های قاتل در منطقه بود. هنوز هم اثرات مخرب آن در کاهش میزان زاد و ولد این گونه در معرض خطر دیده می‌شود. امروزه تنها ۷۳ عدد از این نهنگ‌ها در آب‌های جنوب باقی مانده‌.

حدود سی سال بود که طرفداران حیوانات به دنبال رهاسازی این نهنگ قاتل “لولیتا” بودند. طوری که اغلب در مسیر منتهی به آکواریوم دریایی، اعتراض می‌کردند و «پارک تفریحی» را «پارک تنبیهی» مورد خطاب قرار می‌دادند.

مطالبه‌ی فعالان حقوق حیوانات رهای سازی و زندگی آزادانه لولیتا بود. آن ها نمی‌خواستند لولیتا به سرنوشت «هوگو» دچار شود. هوگو بر اثر آنوریسم مغزی پس از کوبیده شدن سرش به دیواره‌های مخزن آب در سال ۱۹۸۰ کشته شد.

محل زندگی لولیتا در آکواریوم دریایی میامی

آکواریوم دریایی میامی در سال ۱۹۵۵ میلادی افتتاح شد. حیوانات مختلفی از جمله دلفین‌، شیر دریایی، گاو دریایی، ماهی‌های مرجانی و کوسه‌ در این مرکز نگهداری می‌شوند. اینجا لوکیشن فیلم‌برداری بسیاری از فیلم‌های و سریال‌های دهه ۱۹۶۰ بوده است.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا