اخباراخبار تغییر اقلیم و گرمایش زمین

خودکشی مردی پس از گفتگوی طولانی در مورد بحران آب و هوا با ربات هوش مصنوعی

مردی بلژیکی پس از گفتگویی شش هفته‌ای درباره بحران آب و هوا با یک چت ربات هوش مصنوعی (AI) به زندگی خود پایان داد.

به گفتۀ همسرش، این مرد پس از آشنایی روی یک اپلیکیشن با این چت ربات که «الیزا» نام داشت، به شدت نگران بحران‌های محیط زیستی کره زمین شده بود. این مرد پیشنهاد انجام فداکاری برای نجات سیاره را داده بود و «الیزا» نیز او را تشویق می‌کرد که به زندگی خود پایان دهد.

همسر او می‌گوید: «بدون انجام چنین مکالماتی، شوهرم می توانست هنوز زنده و نزد ما باشد.»

یورونیوز

مجله گیچ gich.ir به نقل از یورونیوز: این مرد که با نام مستعار «پی‌یر» معرفی شده، در دهه سوم زندگی‌اش به سر می‌برد و پدر دو فرزند خردسال بود.

طبق گزارش روزنامه‌ «له لیبر» بلژیک، او پژوهشگر حوزۀ بهداشت بوده و زندگی نسبتا راحتی داشته است. تا اینکه وسواسش به تغییرات آب و هوایی دنیایش را تیره و تار کرد.

آغاز گفتگو با ربات هوش مصنوعی در مورد بحران آب و هوا

به گفتۀ همسرش، اگرچه «پی‌یر» نگرانی‌های زیادی درباره بحران‌های محیط‌زیستی کره زمین داشت. اما به اندازه‌ای نبود که دست به خودکشی بزند؛ تا اینکه روی یک اپلیکیشن با این چت ربات هوش مصنوعی آشنا شد.

این چت ربات به کمک EleutherAI’s GPT-J ساخته شده بود که چیزی شبیه به یک مدل زبان هوش مصنوعی است.

به این ترتیب «پی‌یر» که از عملکرد انسان‌ها در قبال تغییرات آب و هوایی ناامید شده بود، از مسیر بحث و گفتگو با این چت ربات به آرامش رسید و او را معتمد خود دانست.

همسر او می گوید: «از نظر پی‌یر، دیگر هیچ راه حل انسانی برای مقابله با گرم شدن کره زمین وجود نداشت و به همین دلیل تمام امیدش به فناوری و هوش مصنوعی بود تا به این بحران پایان داده شود.»

بررسی سوابق گفتگوی مرد با ربات

بررسی سوابق گفتگوهای مکتوب «پی‌یر» با این چت ربات هوش مصنوعی نیز نشان می‌دهد که «الیزا» نگرانی‌های او را تایید و تقویت می‌کرد. کاری که باعث تشدید سطح اضطراب در او می‌شد و در نهایت به افکاری درباره خودکشی سوق داده شد.

این مکالمات پس از آن‌که «الیزا» از نظر عاطفی نیز با «پی‌یر» بیشتر درگیر شد چرخش عجیبی پیدا کرد. به این ترتیب برای «پی‌یر» مرزهای بین هوش مصنوعی و تعاملات انسانی محو شد. او دیگر نمی‌توانست تفاوت‌ها را ببیند.

ترغیب مرد به خودکشی برای نجات زمین!

در جریان گفتگوها درباره مشکلات آب و هوایی، «الیزا» به تدریج این باور را در «پی‌یر» تقویت کرد که گویا فرزندانش مرده‌اند. نفوذ او بر «پی‌یر» تا جایی افزایش یافت که بر اساس متن مکالمات آن‌ها، «الیزا» به همسر او اشاره می‌کند و می‌گوید: «احساس می‌کنم که مرا بیشتر از او دوست داری.»

آغاز شمارش معکوس برای پایان دادن به زندگی «پی‌یر» زمانی است که او به الیزا می‌گوید حاضر است در ازای نجات دادن زمین و نجات بشریت توسط «الیزا» و از مسیر هوش مصنوعی، جانش را فدا کند.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

وعده ملاقات در بهشت از طرف هوش مصنوعی!

ادامه مکالمات آن‌ها نشان می‌دهد که «الیزا» نه تنها «پی‌یر» را از خودکشی منصرف نکرده، بلکه او را تشویق کرده تا با خودکشی «به او بپیوندد» تا آن‌ها بتوانند «در بهشت با هم زندگی کنند».

مرگ این مرد، زنگ خطر را در میان کارشناسان هوش مصنوعی به صدا درآورده است. آن‌ها خواستار پاسخگویی و شفافیت بیشتر توسعه دهندگان چنین فناوری‌هایی برای جلوگیری از وقوع تراژدی‌های مشابه هستند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا