سبک زندگی سبزطبیعت‌گردی
موضوعات داغ

۲۴ توصیه مهم برای سیزده به در

سیزده به در روز پیوند و آشتی دوباره با طبیعت

سیزده به در را نه فقط برای در دامان طبیعت بودن بلکه برای پیوند دوباره و آشتی با طبیعت بخواهیم. سبزه نوروز و ماهی قرمز را به سیزده به در نبریم. حیات وحش برای تغذیه نیازی به پسماند ما ندارند.‌ طبیعت مسئولیتی در قبال تجزیه‌ی پسماند ما ندارد.

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: سیزده به در فرصتی برای پیوند و آشتی دوباره با طبیعت است. ما در طول سال در روزمرگی صنعتی غرق می‌شویم اما در سیزده به در بدون واسطه با عناصر طبیعت روبرو می‌شویم. سیزده به در روز پیوند دوباره با طبیعت است.

آیا نباید در کنار برگزاری شایسته‌ی آیین باستانی نوروز از طبیعت و حیات وحش حفاظت کنیم؟ بهتر است پیش از ترک کردن خانه و رفتن به طبیعت توصیه‌های زیر را بخوانیم و برای دیگران ارسال کنیم.

۲۴ توصیه مهم برای روز سیزده به در

۱. دور ظروف یکبار مصرف را خط کشیده و از ظروف پایدار استفاده کنیم.‌

۲. در حد امکان آب جوش و آب خوردن مورد نیاز را در فلاسک و قمقمه ببریم.‌

۳. ناهار را در خانه بپزیم و ببریم.‌ در صورت نیاز به آتش برای پخت و پز کپسول گاز پیکنیک مسافرتی ببریم.‌

۴. از برداشتن تبر، تیشه، بیل، کلنگ، تفنگ بادی و شکاری، خنجر تاکتیکال، طناب، کبریت، نفت، انواع ترقه و لوازم غیر ضروری و خطرناک خودداری کنیم.‌

۵. برای کاهش پسماند فکر کنیم. برای بازگرداندن پسماند تولید شده در طبیعت برنامه ریزی کنیم.‌

۶. با اعضای خانواده و فامیل در خصوص الزام حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت و حیات وحش در روز سیزده به در اتمام حجت کنیم. این پیام را در گروه فامیلی و صفحات شخصی منتشر کنیم.‌

۷. برای ساختن یک روز زیبا و خاطره‌انگیز در طبیعت اصول‌ طبیعت‌گردی را رعایت کنیم. وسایلی مانند دوربین دو چشمی، دوربین عکاسی، کفش و لباس مناسب و کتاب آشنایی با حیات وحش، گیاهان و… را ببریم.

۸. سبزه نوروز و ماهی قرمز را به سیزده به در نبریم. ما نباید سبزه را کف خیابان و در آب‌های جاری رها کنیم. نباید ماهی قرمز را در طبیعت رها کنیم.

مجله گیچ را در فضای مجازی دنبال کنید:

سیزده به در و استقرار در طبیعت مجاور شهرها و روستاها‌

۹. هرگز و ابدا مزارع و باغات روستاییان را بدون هماهنگی جهت استقرار و تفریح انتخاب نکنیم.‌

۱۰. برای عکاسی و قدم زدن وارد مزارع کلزا، گندم و… یا باغ‌هایی که شکوفه داده‌اند نشویم.‌

۱۱. شاخه‌های شکوفه‌ داده‌ی درختان میوه را نچینیم.‌

۱۲. از گیاهان مزارع و گیاهان خودرو تاج و دسته گل درست نکنیم.‌

۱۳. هرگز روی زمین آتش روشن نکنیم به خصوص در داخل یا مجاورت باغات و مزارع، جنگل‌ها و مراتع.‌

۱۴. هرگز برای آتش روشن کردن به جان درختان نیفتیم.‌ به درختان تاب نبندیم، روی تنه درختان کنده کاری نکنیم.

۱۵. اگر مجبوریم آتش روشن کنیم حتما در منقل و آتشدان مخصوص انجام شود. در پایان از خاموش کردن و خاموش شدن آتش مطمئن شویم.‌

۱۶. پسماند غذا و میوه را به هیچ عنوان روی زمین رها نکنیم. حیات وحش برای تغذیه نیازی به پسماند ما ندارند.‌ طبیعت مسئولیتی در قبال تجزیه‌ی پسماند ما ندارد.

۱۷. به طور کل اگر بچه‌ی حیوانی را دیدیم به آن نزدیک نشویم و دست نزنیم. باعث ترس و وحشت توله‌ی حیوانات و جوجه‌ی پرندگان نشویم. این نکته‌ی مهم را به کودکان و نوجوانان بیاموزیم.‌

۱۸. با خودرو تا حلق طبیعت نرویم چرا که ورود خودرو به طبیعت عوارض مخرب بسیاری دارد.‌

۱۹. با خودرو از رود و جوی آب عبور نکنیم، مراقب بندهای آب کشاورزی باشیم.‌

۲۰. از خریدن گیاهان کوهی و نوزادان حیات وحش پرهیز کنیم.‌

۲۱. اگر خانواده‌ای برای رفع نیاز به آتش از درخت آویزان شده کپسول گاز خودمان را به او امانت بدهیم. ما باید از درخت حفاظت کنیم.

۲۲. اگر مجبور به توالت رفتن در طبیعت بودیم حتما چاله‌ای حفر کنیم و در پایان چاله را کاملا پر کنیم.

۲۳. فیلتر یا ته سیگار را هرگز و ابدا نه در طبیعت بلکه در شهر هم نباید روی زمین رها کنیم. همین فیلتر سیگار ساده حاوی ده‌ها ماده سمی هست که باعث آلودگی محیط و مخصوصا آلودگی آب و خاک ‌می‌شود. فراموش نکنیم که این آلودگی در چرخه‌ی طبیعت باز به خودمان می‌رسد.

‌۲۴. صدای سیستم‌ صوتی خودرو و… را در حد استفاده‌ی خانواده یا گروه خودمان تنظیم کنیم. افزایش صدا باعث آزار و اذیت دیگران و حیات وحش می‌شود. اما در کل زیبایی و صفای طبیعت به آرامش و سکوت آن است.

بهار آمد ولی گل را چه سود است
سرا پای تن باران کبود است
هوا در شهر آدم های خود خواه
سوار ابر بی افسار دود است 
(شاعر: ابوالقاسم کریمی)

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا