اخباراخبار ایران و جهان

روسیه برنامه ساعت زمین را بایکوت کرد

روسیه برنامه محیط‌زیستی “ساعت زمین” را بایکوت کرد.

صدها شهر در چندین کشور، به جز روسیه، در همراهی با رویداد “ساعت زمین” نورافشانی عمارت‌های مشهور را یک ساعت متوقف کردند.

“ساعت زمین” اقدامی نمادین است برای یادآوری ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقابله با تغییرات اقلیمی.

مجله گیچ gich.ir به نقل از دویچه‌وله: ساعت زمین رویدادی جهانی است. این برنامه از سال ۲۰۰۷ شامگاه آخرین شنبه ماه مارس با پشتیبانی صندوق بین‌المللی طبیعت (WWF) برگزار می‌شود. اولین برنامه در سیدنی پایه‌گذاری شد.

اکنون هرساله در رویداد ساعت زمین نورپردازی اغلب عمارت‌های مهم و مشهور بسیاری از کلان‌شهرهای جهان برای یک ساعت خاموش می‌شود.

شنبه شب (۵ فروردین ۱۴۰۱) بناهای مشهوری در سیدنی، نیویورک، کوالالامپور، برلین، بانکوک، ریودوژانیرو، پاریس و صدها شهر دیگر جهان برای یک ساعت در خاموشی قرار داشتند. 

تهران نیز در سال‌های گذشته با این برنامه همراهی کرده و انعکاس آن در میان شهروندان قابل توجه‌تر بوده است.

برخی از دوره های برگزاری رویداد جهانی ساعت زمین:

رویداد جهانی ساعت زمین ۲۰۲۲

رویداد جهانی ساعت زمین ۲۰۲۰

رویداد جهانی ساعت زمین ۲۰۱۷

رویداد جهانی ساعت زمین ۱۴۰۲ برج آزادی تهران

رویداد ساعت زمین در ایران

شهروندان ایرانی از سال ۱۳۹۰ به پویش جهانی گرامی‌داشت “ساعت زمین” پیوسته‌اند و به خصوص در نخستین سال پاندمی کرونا به شکل گسترده‌ای برای همراهی با این حرکت در فضای مجازی تلاش کردند.

قهر روسیه با رویداد جهانی ساعت زمین

روسیه امسال با این رویداد همراهی نکرد و ساختمان‌های مشهوری در شهرهای مختلف، مانند کاخ کرملین در مسکو در ساعت خاموشی برای یادآوری ضرورت حمایت از کره زمین همچنان در نور می‌درخشیدند.

به نقل از سازمان‌دهندگان این رویداد شامگاه ۲۵ مارس در برخی شهرهای ۱۹۰ کشور جهان از ساعت هشت و نیم شب به وقت محلی، مکان‌های دیدنی و بسیاری از ساختمان‌های اداری و مسکونی با استقبال از شعار “باهم برای حفاظت بیشتر از محیط‌زیست” برای ۶۰ دقیقه در تاریکی فرو رفتند.

ادعای مسکو درباره عدم همراهی با “ساعت زمین”

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین همراهی نکردن روسیه با این رویداد را با این بهانه توجیه کرد که سازمان‌دهنده این حرکت در فهرست “عوامل خارجی” این کشور قرار دارد.

مطابق قانون مورد مناقشه‌ای که چند سال پیش به تصویب رسید، روسیه اشخاص، رسانه‌ها و نهادهای مردم‌نهادی که به نوعی از خارج حمایت مالی می‌شوند را “عوامل خارجی” طبقه‌بندی می‌کند و مانع فعالیت آنها می‌شود.

ناظران معتقدند، هدف اصلی از ایجاد این فهرست سنگ‌اندازی در راه فعالیت آزاد افراد، تشکل‌ها، رسانه‌ها و نهادهایی است که از دستورالعمل‌های صادر شده از سوی مسکو و خط رسمی سیاست‌های حکومت تبعیت نمی‌کنند.

افزون بر این، ادعای سخنگوی کاخ کرملین باورپذیر به نظر نمی‌رسد. روسیه از سال ۲۰۱۳ به این سو با مراسم “ساعت زمین” همراهی و دست‌کم نورپردازی عمارت‌هایی مانند کاخ کرملین را برای یک ساعت خاموش کرده است.

به نظر می‌رسد انزوای بین‌المللی روسیه به خاطر جنگ علیه اوکراین عامل مهم‌تری در فاصله گرفتن مسکو از همکاری با یک اقدام مشترک محیط‌زیستی باشد.

رویداد ساعت زمین اقدامی اعتراضی نمادین و صلح‌آمیز

به گفته‌ی صندوق بین‌المللی طبیعت، هدف از “ساعت زمین” صرفه‌جویی در مصرف انرژی با خاموش کردن یک ساعته چراغ‌ها و نورافکن‌ها نیست. بلکه این اقدام بیشتر یک حرکت اعتراضی نمادین و صلح‌آمیز است.

این تشکل تاکید می‌کند که آتش‌سوزی‌های مهیب در، خشکسالی‌ها، طغیان رودخانه‌ها و سیلاب‌ها در سال ۲۰۲۲ بار دیگر تاثیرات مخرب بحران اقلیمی را برای همه آشکار کرد.

صندوق بین‌المللی طبیعت تاکید کرده که دهه‌ی حاضر تعیین‌کننده این امر خواهد بود که آیا هنوز می‌توان بحران تغییرات اقلیمی را در حد قابل کنترل محدود کرد یا خیر.

خاموشی اجباری به خاطر بحران انرژی

برنامه “ساعت زمین” مطابق معمول از منطقه آسیا و اقیانوسیه و در کشورهایی مانند نیوزیلند، استرالیا، تایلند و مالزی کلید می‌خورد و کشورهای آمریکای شمالی در ردیف‌های آخر قرار دارند.

به گفته سازمان دهندگان این برنامه، امسال بیش از ۵۵۰ شهر برای پیوستن به خاموشی یک‌ ساعته اعلام آمادگی کردند. اما در شماری از این شهرها به خاطر بحران انرژی، نورپردازی برخی عمارت‌های مشهور در هر صورت خاموش مانده‌ا‌ند.

روسیه تامین کننده‌ی بزرگ انرژی

روسیه به عنوان مهم‌ترین تامین‌کننده انرژی کشورهای اروپایی از ابتدای حمله به اوکراین کوشید از این موقعیت به عنوان اهرمی برای فشار بر کشورهای غربی سوءاستفاده کند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا کنون به خاطر تجاوز به اوکراین ده بسته تحریمی علیه مسکوتصویب کرده‌اند و اغلب آنها به میزان زیادی وابستگی به واردات انرژی از روسیه را کاهش داده یا کاملا قطع کرده‌اند.

رویداد جهانی ساعت زمین برج میلاد تهران مجله گیچ

شنبه شب در تهران و سایر شهرهای دنیا در خاموشی “ساعت زمین”بسیاری از چراغ‌‌ها خاموش شد. این اقدام تأکید بر لزوم کاهش مصرف انرژی است. صندوق جهانی حیات وحش از سال ۲۰۰۷ این حرکت را برگزار کرده. هر ساله در روزی معین در ساعت ۸ و نیم شب به وقت محلی چراغ‌ها برای یک ساعت خاموش شوند.

پایان پیام

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا