اخباراخبار آب و خاک

کمبود قریب‌ الوقوع آب در جهان

اجلاس بزرگ سازمان ملل درباره بحران جهانی آب؛

هشدار درباره کم‌آبی

مجله گیچ gich.ir به نقل از بی‌بی‌سی: سازمان ملل متحد در گزارشی ضمن هشدار درباره «بحران جهانی آب»، درباره «کمبود قریب الوقوع آب» اخطار داد. کمبود آب فزاینده‌‌ای که ناشی از مصرف بی‌رویه و آلودگی و تغییرات آب و هوایی است.

در این گزارش آمده است که جهان چشم‌بسته در مسیر خطرناکی گام بر می‌دارد که عملا با مصرف بیش از حد آب و ادامه سیاست‌های توسعه ناپایدار، بحرانی جهانی را دامن می‌زند.

این گزارش در آستانه اولین نشست بزرگ سازمان ملل در خصوص وضعیت آب در چهار دهه گذشته منتشر می‌شود.

آخرین اجلاس مرتبط با وضعیت آبی جهان در سال ۱۹۷۷ برگزار شده بود. هزاران نماینده از سراسر جهان قرار است از امروز (چهارشنبه) در این گردهمایی سه روزه در نیویورک شرکت کنند.

خطر جدی برای رگ حیات بشر

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد: «رگ حیات بشر» به سبب مصرف بی‌رویه، آلوده‌ساختن آب‌ها و همچنین گرمایش بی‌سابقه زمین با خطر جدی مواجه است.

یونسکو و سازمان ملل هشدار داده‌اند که کمبود آب در حال تبدیل شدن به یک همه‌گیری در سطح زیست بوم‌ها مناطق و کشورهای مختلف (endemic) است.

بنابر این گزارش، گرمایش زمین در عین حال می‌تواند هم مناطقی که پیشا پیش با فشار کم‌آبی مواجه‌ بودند و هم مناطقی که به وفور آب دارند را با کمبود مواجه کند.

ریچارد کانر، نویسنده اصلی این گزارش، گفت که حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان «در حال حاضر در مناطقی زندگی می‌کنند که تنش آبی شدید یا بحرانی دارند

او با اشاره به گزارش سازمان ملل گفت «بیش از سه و نیم میلیارد نفر حداقل یک ماه سال را در شرایط تنش آبی زندگی می‌کنند».

یک هیئت کارشناسی سازمان ملل هم تاکید کرد که «تقریبا نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر برای بخشی از سال با کمبود شدید آب مواجه است».

آقای کانر خطاب به خبرنگاران گفت که «ابهامات» در مورد چگونگی تامین آب در جهان در حال افزایش است. او هشدار داد در صورت عدم رسدیگی فوری قطعا با یک بحران جهانی مواجه خواهیم شد.

اوشا رائو موناری، معاون دبیر کل سازمان ملل معاون دبیرکل سازمان ملل و میزبان کنفرانس آب این نهاد گفت «منابع باید در آینده با دقت بیشتری مدیریت شوند».

اجلاس آب سازمان ملل

این اجلاس که با میزبانی مشترک دولت های تاجیکستان و هلند برگزار می‌شود.

حدود ۶۵۰۰ نفر از جمله ۱۰۰ وزیر و ده‌ها تن از مقامات ارشد کشورها در این اجلاس گرد هم می‌آیند.

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا