اخبارسبک زندگی سبز

هشدار انفجار بمب تغییرات اقلیمی

گزارش اقلیمی سازمان ملل: فردا برای اقدام دیر است.

پژوهشگران هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی در گزارش جدید خود سرعت فعالیت‌های کشورها در تغییرات اقلیمی را ناکافی دانسته و درباره بروز فاجعه‌ای اقلیمی هشدار دادند. آنتونیو گوترش می‌گوید، بمب تغییرات اقلیمی در حال انفجار است.

مجله گیچ gich.ir به نقل از دویچه‌وله: هیات بین‌ دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (IPCC) در جدیدترین گزارش خود درباره تغییرات اقلیمی  اقدام عملی و فوری همه کشورها را خواستار شده است.

 این نهاد در گزارش پایانی خود که خلاصه شش گزارشی است که هزاران دانشمند در طی ۸ سال گذشته درباره تغییرات اقلیمی پژوهش کرده‌اند، هشدار داده است که زمانی برای هدر دادن در اختیار نداریم.

این نهاد وابسته به سازمان ملل است. IPCC مسئول بررسی علمی تولید گازهای گلخانه‌ای و تاثیر آن بر دمای کره زمین است. IPCC می‌گوید: “سرعت و دامنه فعالیت‌های ما در خصوص کنترل تغییرات اقلیمی ناکافی است.”
رئیس هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی خطاب به رسانه‌ها گفت: “اقدامات فعلی ما در برابر تغییرات اقلیمی مانند این است که به جای اینکه بپریم، راه می‌رویم.”

افزایش دمای زمین تا ۱.۵ درجه تا ۲۰۳۰

طبق آخرین گزارش این نهاد، دمای کره زمین در اوایل دهه ۲۰۳۰ بیش از  ۱.۵ درجه افزایش خواهد یافت. به گفته دانشمندان، پیامد افزایش حرارت کره زمین اکنون ۱.۱ سیلسیوس گرم‌تر از دوران پیشاصنعتی است. این پیامدها باعث رخدادهای جوی شدید و تاثیرات مخرب بر طبیعت و زندگی انسان‌ها می‌شود.

ضعیفترها قربانی تغییرات اقلیمی

گزارش نهایی هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل تاکید می‌کند: افراد و اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر  بیش‌ترین صدمه را از تغییرات اقلیمی خواهند دید.
در این گزارش به نقض “عدالت اقلیمی”  اشاره شده است.یعنی کسانی که کمترین نقش را در پدیدار شدن تغییرات اقلیمی  داشته‌اند، ممکن است بیشترین آسیب را از آن ببینند.

تعجیل در اجرای برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای

IPCC از کشورها می‌خواهد تا برنامه‌های خود برای کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای یک دهه جلو بی‌اندازند.
هدف از این اقدام محدود ساختن گرمایش زمین به میزان ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است. باید انتشار گازهای گلخانه‌ای فعلی در جهان به نصف کاهش یابد. هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل معتقد است برای دستیابی به چنین هدفی به سرمایه‌گذاری از سوی دولت‌ها نیاز است.

تعیین سقف ۱.۵ درجه برای گرمایش زمین

اجلاس کاپ ۲۷ شرم‌الشیخ در آبان ۱۴۰۱ برگزار شد. یکی از توافق‌های به دست آمده در این اجلاس تعیین اهدافی مشخص برای حفاظت از محیط زیست و سرمایه‌گذاری برای آن بود.

طبق این اهداف، گرمایش زمین باید به طور محسوس کمتر از دو درجه و در صورت امکان بیشتر از یک ونیم درجه در مقایسه با دوران پیشا‌صنعتی نشود.

بدین منظور باید تولید گازهای گلخانه‌ای فورا و به صورت پایدار کاهش پیدا کند. تا سال ۲۰۳۰ (حدود هفت سال دیگر) تولید این گازها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ باید ۴۳٪ کاهش پیدا کند. همینطور تا سال ۲۰۵۰ باید تولید گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان به صفر برسد.

کشورهایی که در این مسیر هنوز اقدام نکرده‌اند؛ باید کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای‌ خود را تا سال ۲۰۳۰ تشدید کنند.

آنتونیو گوترش: نقشه خنثی کردن بمب تغییرات اقلیمی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز خواستار اقدام کشورها در خصوص تغییرات اقلیمی شد.

به گفته گوترش: “بمب تغییرات اقلیمی در حال انفجار است. هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی نقشه‌ای برای خنثی‌ کردن این بمب ارائه کرده است.” او این نقشه را برای بقای بشریت حیاتی برشمرد.

هوسونگ لی، رئیس هیات بین دولتی تغییرات اقلیمی: «اگر ما اکنون دست به کار شویم، هنوز می‌توانیم آینده پایدار و قابل زیستی را برای همه تضمین کنیم.»

پایان پیم

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا