اخبارسبک زندگی سبز

رابطه سیل و خشک سالی با گرمایش زمین

آنچه در این گزارش آمده بیان‌گر امری بدیهی است. شاید بخشی از دستاوردهای این تحقیقات محرمانه باشد. اما آنچه به عنوان گزارش تحقیقات منتشر شده “رابطه مستقیم سیل و خشک‌سالی با گرم شدن زمین” چندان دور از ذهن نبوده و نیست. از جهتی پایش ذخایر آب‌های روی زمین در ادوار مختلف می‌تواند برتری اطلاعاتی سرمایه‌گذاران چنین طرح‌های تحقیقاتی‌ را در پی داشته باشد.

احسان میرزائی

سیل و خشک‌سالی رابطه‌ مستقیم با گرم شدن زمین دارد

مجله گیچ gich.ir به نقل از یورونیوز: طبق آخرین گزارش « نیچر واتر» خشک‌سالی و بارندگی شدید در دو دهه اخیر به طرز بی سابقه‌ای افزایش یافته است.

این مطالعه نتیجه‌ی داده‌ها گرداوری شده از ماهواره‌های «گریس» و «گراویتی ریکاوری» است. این دو ماهواره میزان ذخیره آب‌های روی زمین را رصد می‌کردند. کار اصلی این دو ماهواره اندازه گیری تغییرات ذخیره آبی در روی کره زمین است.

پارک ویلیامز، زیست‌ شناس و اقلیم ‌شناس دانشگاه کالیفرنیا که نقشی در تهیه این گزارش علمی‌نداشته می‌گوید:

«باورنکردنی است که اکنون می‌توانیم نبض ذخایر آب کره خاکی را مایل‌ها آنطرف‌تر و در فضا اندازه گیری کنیم.»

به گفته این دانشمند آمریکایی «نسل‌های آینده با مرور گذشته، آغاز مطالعات و تعیین تغییرات ذخایر آبی توسط بشر را نقطه عطفی در تاریخ شناخت کره زمین به حساب خواهند آورد.»

ارتباط بین سیل و خشک‌سالی و افزایش میانگین دمای زمین

داده‌ها نشان می‌دهد که بین افزایش سیل و خشک‌سالی و افزایش میانگین دمای زمین ارتباط قوی وجود دارد. این داده‌ها تأیید می‌کنند که همزمان، شدت بارندگی و خشک‌سالی به دلیل استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی و سایر فعالیت‌های انسانی که گازهای گلخانه‌ای را آزاد می‌کند، در حال افزایش است.

متیو رودل، معاون مدیرعلوم زمین مرکز پروازهای فضایی «گودار ناسا» و همکار این پروژه:

«از اینکه دیدم شدت افزایش خشک‌سالی و میزان بارش باران در جهان تا چه اندازه به میانگین دمای جهانی وابسته است، شگفت زده شدم.»

جو گرمتر زمین، سرعت تبخیر آب را در دوره‌های خشک افزایش می‌دهد. همچنین این جو، بخار آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد که به افزایش بارندگی‌های شدید دامن می‌زند.

همزمان، این بدان معناست که ادامه گرمایش زمین منجر به خشک‌سالی و افزایش طوفان‌های موسمی‌بیشتری، مکررتر، شدیدتر، طولانی تر و بزرگتر خواهد شد.

کدام مناطق قربانی بیشترین سیل و خشک‌سالی خواهند شد؟

در جریان تازه ترین تحقیقات، دانشمندان ۱۰۵۶ فاجعه طبیعی را مورد مطالعه قرار داده‌اند. این فجایع در دامنه‌ زمانی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ بوده است. تحقیقات نیز با استفاده از یک الگوریتم جدید انجام شده.

این مطالعات نشان می‌دهند که زمین یا بسیار بسیار مرطوب تر یا بسیار بسیار خشک تر از حالت عادی آن است. به عنوان مثال جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۰۲۱ شدیدترین باران و رگبارهای تگرگ در جهان را داشته است.

همین طور شاهد باران‌های شدید در مرکز و شرق آمریکای شمالی بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ رخ داده. باران‌های شدید در استرالیا بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ اتفاق افتاده است. فاجعه بارترین خشک‌سالی‌ها هم در در شمال شرقی آمریکای جنوبی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ رخ داده‌اند.

مهم‌ترین قربانی خشک‌سالی چند سال اخیر

دانشمندان معتقدند که منطقه‌ی سرادو در برزیل را طی سال ۲۰۱۹ قربانی مهم ترین خشک‌سالی چند قرن اخیر است. خشک‌سالی که تا لحظه یادداشت این مقاله همچنان ادامه دارد.

خشک سالی در قاره اروپا

قاره اروپا که به قاره سبز نیز شهرت دارد در دو سال اخیر با بحران خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کند. در سال جاری میلادی اروپا یکی از گرم‌ترین زمستان‌ها را تجربه می‌کند. در برخی از کشورها، چون ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا و فرانسه رکوردهای گرمای هوا در زمستان جابجا شدند.

تشدید سیل و خشک‌سالی چه تاثیری بر ادامه حیات بشر خواهد داشت؟

گزارش «نیچر واتر» خاطرنشان می‌کند که زیرساخت‌هایی مانند «فرودگاه‌ها و تصفیه خانه‌های فاضلاب» به دلیل تغییرات شدید اقلیمی ‌با چالش بیشتری روبرو می‌شوند.

ریچارد سیگر، استاد «آب و هوا» در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «با نگاه به آینده، از نظر مدیریت منابع آب و کنترل سیل، باید پیش‌بینی کنیم که مناطق مرطوب‌ زمین مرطوب‌تر و بارانی تر از همیشه و مناطق خشک هر روز خشکتر از دیروز خواهند شد.»

این محقق می‌گوید که «اشتباه بزرگ انسان امروز این است که همچنان فکر می‌کند، می‌تواند افراط‌های آب و هوایی خشک و مرطوب را مدیریت کند اما مساله این است که از قدرت ما خارج است.»

بر اساس داده‌های سازمان ملی «اطلاعات یکپارچه خشک‌سالی ایالات متحده»، ۲۰ درصد از خسارات اقتصادی سالانه ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی در ایالات متحده ناشی از «سیل و خشک‌سالی» است.

تنها در اتحادیه اروپا تغییرات اقلیمی‌و افزایش دما مرتبط با تغییرات اقلیمی‌بیش از ۱۴۵ میلیارد یورو خسارت اقتصادی در دهه گذشته ایجاد کرده است. فرانسه، ایتالیا و آلمان بیشترین ضربه را از این تغییرات متحمل شده اند.

پایان پیام

منبع
یورونیوز
مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا