مسئولیت اجتماعی

مجله گیچ gich.ir: مسئولیتهای اجتماعی ماموریت دارد تا در موازات فرایندهای زنجیره ارزش تامین و تولید و توزیع شرکتها با ایجاد فراگردهای کیفی به تعهدات فرهنگی و اجتماعی، محیطزیستی و انسانی عمل کند. تعاملی که قرار است متضمن حفظ و بهبود کیفیت زیست کارکنان، مصرفکنندگان و شهروندان و زیستمندان مجاور تاسیسات صنعتی باشد. در این یادداشت با مسئولیتهای اجتماعی از منظر کسب و کار آشنا میشویم.
مسئولیت اجتماعی شرکتی مدلی از کسب و کار است که به شرکت کمک میکند تا از نظر اجتماعی نسبت به خود، ذینفعان و مردم پاسخگو باشد.. با انجام مسئولیت اجتماعی شرکتها میتوانند از نوع تأثیری که بر همه جنبههای جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی و محیطی دارند آگاه شوند.
مشارکت در مسئولیتهای اجتماعی به این معنی است که، در روند عادی کسب و کار، یک شرکت به شیوهای عمل میکند که جامعه و محیط زیست را بهبود میبخشد، بهجای اینکه کمکی منفی به آنها داشته باشد.
نکات کلیدی مسئولیتهای اجتماعی
مسئولیت اجتماعی شرکتی یک مدل کسب و کار است که به وسیله آن شرکتها تلاشی هماهنگ انجام میدهند تا به گونه ای عمل کنند که به جای تخریب جامعه و محیط زیست، بهبود یابد.
مسئولیتهای اجتماعی هم به بهبود جنبههای مختلف جامعه و هم ارتقاء تصویر مثبت برند از شرکتها کمک میکند.
برنامههای مسئولیت شرکتی نیز یک راه عالی برای افزایش روحیه در محل کار است.
مسئولیتهای اجتماعی اغلب به چهار دسته تقسیم میشوند: اثرات محیطزیستی، مسئولیت اخلاقی، تلاشهای بشردوستانه، و مسئولیتهای مالی.
درک مسئولیت اجتماعی شرکت (مسئولیتهای اجتماعی)
مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی گسترده است که بسته به شرکت و صنعت میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. از طریق برنامههای مسئولیتهای اجتماعی بشردوستانه و تلاشهای داوطلبانه کسبوکارها میتوانند در عین تقویت برندهای خود به جامعه کمک کنند.
برای اینکه یک شرکت از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشد، ابتدا باید نسبت به خود و سهامدارانش پاسخگو باشد. شرکتهایی که برنامههای مسئولیتهای اجتماعی را اتخاذ میکنند، اغلب کسبوکار خود را تا حدی رشد دادهاند که میتوانند به جامعه کمک کنند.
بنابراین، مسئولیتهای اجتماعی معمولاً یک استراتژی است که توسط شرکتهای بزرگ اجرا میشود. به هر حال، هر چه یک شرکت قابل مشاهده تر و موفق تر باشد، مسئولیت بیشتری برای تعیین استانداردهای رفتار اخلاقی برای همتایان، رقابت و صنعت خود دارد.
کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز برنامههای مسئولیت اجتماعی ایجاد میکنند، اگرچه ابتکارات آنها به ندرت به اندازه شرکتهای بزرگتر تبلیغ میشود.
انواع مسئولیت اجتماعی شرکت
به طور کلی، چهار نوع اصلی مسئولیت اجتماعی شرکتها وجود دارد. یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که در هر یک از این موارد به طور جداگانه مشارکت کند، و عدم مشارکت در یک زمینه لزوماً یک شرکت را از مسئولیت اجتماعی محروم نمیکند.
۱. مسئولیت محیطزیستی
مسئولیت محیطزیستی رکن مسئولیت اجتماعی شرکتی است که ریشه در حفظ طبیعت مادر دارد. از طریق عملیات بهینه و حمایت از علل مرتبط، یک شرکت میتواند اطمینان حاصل کند که منابع طبیعی را بهتر از قبل از عملیات خود ترک میکند. شرکتها اغلب نظارت بر محیط زیست را از طریق موارد زیر دنبال میکنند:
کاهش آلودگی، زباله، مصرف منابع طبیعی و انتشار گازهای گلخانهای از طریق فرآیند تولید آن.
بازیافت کالاها و مواد در سراسر فرآیندهای خود از جمله ترویج شیوههای استفاده مجدد با مشتریان خود.
خنثی کردن اثرات منفی با پر کردن منابع طبیعی یا حمایت از دلایلی که میتواند به خنثی کردن تأثیر شرکت کمک کند. به عنوان مثال، سازنده ای که درختان را جنگل زدایی میکند ممکن است متعهد به کاشت همان مقدار یا بیشتر شود.
توزیع آگاهانه کالا با انتخاب روشهایی که کمترین تأثیر را بر انتشار و آلودگی دارند.
ایجاد خطوط تولید که این ارزشها را افزایش میدهد. به عنوان مثال، شرکتی که یک ماشین چمن زنی گازی ارائه میدهد، ممکن است یک ماشین چمن زنی برقی طراحی کند.
۲. مسئولیت اخلاقی
مسئولیت اخلاقی ستون مسئولیت اجتماعی شرکت است که ریشه در رفتار منصفانه و اخلاقی دارد. شرکتها اغلب استانداردهای خود را تعیین میکنند، اگرچه نیروهای خارجی یا خواستههای مشتریان ممکن است اهداف اخلاقی را شکل دهند. مصادیق مسئولیت اخلاقی عبارتند از:
رفتار منصفانه با همه انواع مشتریان صرف نظر از سن، نژاد، فرهنگ یا گرایش جنسی.
برخورد مثبت با همه کارکنان از جمله حقوق و مزایای مطلوب بیش از حداقلهای الزامی. این شامل ملاحظات شغلی منصفانه برای همه افراد بدون توجه به تفاوتهای شخصی است.
گسترش استفاده از فروشنده برای استفاده از تامین کنندگان مختلف نژادها، جنسیتها، وضعیت سربازان یا وضعیت اقتصادی مختلف.
افشای صادقانه نگرانیهای عملیاتی به سرمایه گذاران به موقع و محترمانه. اگرچه همیشه الزامینیست، اما ممکن است یک شرکت تصمیم بگیرد که روابط خود را با سهامداران خارجی فراتر از آنچه از نظر قانونی لازم است مدیریت کند.
۳. مسئولیت بشردوستانه
مسئولیت بشردوستانه ستون مسئولیت اجتماعی شرکتی است که نحوه عملکرد یک شرکت و نحوه کمک آن به جامعه را به چالش میکشد. در ساده ترین شکل، مسئولیت بشردوستانه به این اشاره دارد که چگونه یک شرکت منابع خود را برای تبدیل جهان به مکانی بهتر خرج میکند. این شامل:
- این که آیا یک شرکت سود را به خیریه اهدا میکند یا باعث میشود که آن را باور کند.
- این که آیا یک شرکت فقط با تامین کنندگان یا فروشندگانی که به صورت خیرخواهانه با شرکت هماهنگ هستند وارد معاملات میشود.
- اینکه آیا یک شرکت از تلاشهای بشردوستانه کارکنان از طریق مرخصی یا مشارکتهای مشابه حمایت میکند.
- این که آیا یک شرکت حامیرویدادهای جمع آوری کمک مالی است یا حضوری در جامعه برای رویدادهای مرتبط دارد.
۴. مسئولیت مالی
مسئولیت مالی ستون مسئولیت اجتماعی شرکت است که سه حوزه فوق را به هم پیوند میدهد. یک شرکت برنامه ریزی میکند تا بیشتر بر محیط زیست، اخلاقی و بشردوستانه متمرکز شود. با این حال، شرکت باید از طریق سرمایهگذاریهای مالی برنامهها، کمکهای مالی، یا تحقیقات محصول، از این طرحها حمایت کند. این شامل هزینههای زیر میشود:
- تحقیق و توسعه برای محصولات جدید که پایداری را تشویق میکند.
- استخدام انواع مختلف استعدادها برای اطمینان از وجود نیروی کار متنوع.
- ابتکاراتی که کارکنان را در مورد DEI، آگاهی اجتماعی یا نگرانیهای محیطزیستی آموزش میدهد.
- فرآیندهایی که ممکن است گران تر باشند اما نتایج مسئولیتهای اجتماعی بیشتری را به همراه داشته باشند.
- حصول اطمینان از گزارشگری مالی شفاف و به موقع از جمله حسابرسیهای خارجی.
- برخی از مدلهای مسئولیت اجتماعی شرکتی، مسئولیت مالی را با احساس داوطلبانه جایگزین میکنند. در غیر این صورت، بیشتر مدلها همچنان شامل محیطی، اخلاقی و بشردوستانه به عنوان انواع مسئولیتهای اجتماعی هستند.
مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت
همانطور که مسئولیتهای اجتماعی برای جامعه مهم است، به همان اندازه برای یک شرکت ارزشمند است. فعالیتهای مسئولیتهای اجتماعی میتواند به ایجاد پیوند قویتر بین کارمندان و شرکتها، تقویت روحیه و کمک به کارکنان و کارفرمایان کمک کند تا با دنیای اطراف خود ارتباط بیشتری برقرار کنند. گذشته از تأثیرات مثبت بر روی کره زمین، در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که مشاغل مسئولیت اجتماعی شرکتی را دنبال میکنند.
شناخت برند با مسئولیت اجتماعی
مصرفکنندگان در مقابل شرکتهایی که توانایی ارائه محصولات با کیفیت را نشان دادهاند، تمایل بیشتری نسبت به شرکتهایی دارند که به نفع مشتریانش عمل کردهاند.
مشتریان به طور فزاینده ای از تأثیراتی که شرکتها میتوانند بر جامعه خود داشته باشند آگاه تر میشوند و بسیاری اکنون تصمیمات خرید را بر اساس جنبه مسئولیتهای اجتماعی یک تجارت قرار میدهند. از آنجایی که یک شرکت بیشتر درگیر مسئولیتهای اجتماعی میشود، احتمال بیشتری دارد که به رسمیت شناختن نام تجاری مطلوبی دریافت کنند.
روابط سرمایه گذار در مسئولیت اجتماعی
شرکتهایی که در زمینههای محیطزیستی، اجتماعی یا حاکمیتی پیشرو به حساب میآیند، نسبت به رقبای خود ۱۱ درصد حق بیمه ارزشگذاری داشتند.
برای شرکتهایی که به دنبال کسب برتری و عملکرد بهتر از بازار هستند، اجرای استراتژیهای مسئولیتهای اجتماعی به طور مثبت بر احساس سرمایهگذاران نسبت به یک سازمان و نحوه نگاه آنها به ارزش شرکت تأثیر میگذارد.
تعهد شغلی با مسئولیت اجتماعی
ارزشهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی که شرکتها و کارکنان را همسو میکنند، به عنوان مزایای شغلی غیرمالی عمل میکنند که حفظ کارکنان را تقویت میکند.
احتمال بیشتری وجود دارد که کارها به شرکتی بپیوندند که آنها به آن اعتقاد دارند. این به نوبه خود باعث کاهش جابجایی کارکنان، کارگران ناراضی و کل هزینه یک کارمند جدید میشود.
کاهش ریسک در مسئولیت اجتماعی
فعالیتهای نامطلوب مانند تبعیض علیه گروههای کارکنان، بیتوجهی به منابع طبیعی یا استفاده غیراخلاقی از سرمایههای شرکت را در نظر بگیرید. این نوع فعالیت به احتمال زیاد منجر به مسائل حقوقی میشود که ممکن است از نظر مالی تأثیر منفی داشته باشد.
با پایبندی به شیوههای مسئولیتهای اجتماعی، شرکتها میتوانند با اجتناب از موقعیتهای مشکلساز و پیروی از فعالیتهای مطلوب، ریسک را کاهش دهند.
ارزیابی استراتژیهای مسئولیتهای اجتماعی ممکن است دشوار باشد زیرا ممکن است همه مزایا از نظر مالی به شرکت قابل ترجمه نباشند. برای مثال، ارزیابی تأثیر مثبتی که کاشت ۱ میلیون درخت ممکن است بر تصویر برند یک شرکت داشته باشد، بسیار دشوار است.
مسئولیت اجتماعی و استاندارد ISO 26000
در سال ۲۰۱۰، سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) ISO 26000 را منتشر کرد، مجموعهای از استانداردهای داوطلبانه برای کمک به شرکتها در اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتها. بر خلاف سایر استانداردهای ISO، ISO 26000 به جای الزامات، راهنمایی ارائه میدهد، زیرا ماهیت مسئولیتهای اجتماعی بیشتر کیفی است تا کمی.
ISO 26000 به سازمآنها کمک میکند تا اصول مسئولیتهای اجتماعی را به اقدامات عملی تبدیل کنند. هدف این استاندارد تمام انواع سازمآنها، صرف نظر از فعالیت، اندازه یا مکان آنها است. از آنجایی که بسیاری از سهامداران کلیدی از سراسر جهان در توسعه ISO 26000 مشارکت داشتند، این استاندارد نشان دهنده یک اجماع بین المللی است.
نمونههایی از مسئولیت اجتماعی شرکت
مسئولیت اجتماعی استارباکس
استارباکس مدتهاست که به دلیل احساس مسئولیت اجتماعی شرکتی و تعهد به پایداری و رفاه جامعه شناخته شده است. بر اساس گزارش تأثیر اجتماعی جهانی ۲۰۲۰، این نقاط عطف شامل دستیابی به ۱۰۰٪ قهوه اخلاقی، ایجاد یک شبکه جهانی از کشاورزان و ارائه ۱۰۰ میلیون درخت به آنها تا سال ۲۰۲۵، ساختمان سبز پیشگام در سراسر فروشگاهها، کمک به میلیونها ساعت خدمات اجتماعی است. ، و ایجاد یک برنامه دانشگاهی پیشگامانه برای کارکنان خود.
مسئولیت اجتماعی انبار خانه
به عنوان بخشی از گزارش سالانه خود در مورد ESG، Home Depot دستاوردهای خود را در تمرکز بر کارکنان، عملکرد پایدار و تقویت جوامع خود برجسته کرد. در سال مالی ۲۰۲۰، بیش از ۲ میلیارد دلار در افزایش حقوق و مزایا برای افزایش رفاه کارکنان خود سرمایه گذاری کرد. همچنین مصرف انرژی را ۱۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داد و در مسیر کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر شرکت تا سال ۲۰۳۰ است.
مسئولیت اجتماعی جنرال موتورز
در سال ۲۰۲۱، جنرال موتورز برای چهارمین سال متوالی در شاخص برابری عمومیبلومبرگ قرار گرفت و همچنین برای ششمین سال متوالی در بین ۵۰ شرکت برتر Diversity Inc. برای تنوع قرار گرفت. علاوه بر این، برای سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد دلاری از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ در خودروهای برقی برنامه ریزی کرده است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ۱۰۰٪ برق تجدیدپذیر در سایتهای ایالات متحده را تامین کند.
چرا یک شرکت باید استراتژیهای مسئولیتهای اجتماعی را اجرا کند؟
بسیاری از شرکتها مسئولیتهای اجتماعی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تصویر برند خود میبینند و معتقدند که مشتریان بیشتر با مارکهایی که از نظر آنها اخلاقی تر هستند تجارت میکنند. از این نظر، فعالیتهای مسئولیتهای اجتماعی میتواند جزء مهمیاز روابط عمومیشرکتها باشد. در عین حال، برخی از بنیانگذاران شرکت نیز به دلیل اعتقادات خود، انگیزه برای مشارکت در مسئولیتهای اجتماعی دارند.
چرا مسئولیتهای اجتماعی مهم است؟
حرکت به سمت مسئولیتهای اجتماعی در چندین حوزه تأثیر داشته است. به عنوان مثال، بسیاری از شرکتها از طریق اقداماتی مانند نصب منابع انرژی تجدیدپذیر یا خرید جبران کربن، اقداماتی را برای بهبود پایداری محیطزیستی عملیات خود انجام داده اند. در مدیریت زنجیرههای تامین، تلاشهایی نیز برای حذف اتکا به شیوههای غیراخلاقی کار، مانند کار کودکان و بردهداری، صورت گرفته است.
اگرچه برنامههای مسئولیتهای اجتماعی عموماً در بین شرکتهای بزرگ رایجتر بوده است، اما کسبوکارهای کوچک نیز از طریق برنامههای مقیاس کوچکتر، مانند اهدا به موسسات خیریه محلی و حمایت از رویدادهای محلی، در مسئولیتهای اجتماعی شرکت میکنند.
مزایای مسئولیتهای اجتماعی چیست؟
ابتکارات CRS در تلاش است تا از طریق مزایای مستقیم برای جامعه، طبیعت و جامعه ای که یک کسب و کار در آن فعالیت میکند، تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشد. علاوه بر این، یک شرکت ممکن است از طریق ابتکارات، مزایای داخلی را تجربه کند. با دانستن اینکه شرکت آنها اهداف خوبی را ترویج میکند، ممکن است رضایت کارکنان افزایش یابد و حفظ کارکنان ممکن است تقویت شود. علاوه بر این، اعضای جامعه ممکن است تمایل بیشتری به معامله با شرکتهایی داشته باشند که تلاش میکنند تأثیر مثبت آگاهانهتری فراتر از محدوده کسبوکار خود بگذارند.
چه شرکتهایی بهترین مسئولیتهای اجتماعی را دارند؟
هیچ عنوان تعریف کننده واحدی برای ارزیابی مسئولیتهای اجتماعی همه شرکتها وجود ندارد. منابع مختلف رتبه بندیها را به صورت متفاوتی بررسی و جمع آوری میکنند. از سال ۱۹۹۹، مجله مسئولیت شرکتی هر سال ۱۰۰ شهروند برتر شرکتی را در بین ۱۰۰۰ شرکت بزرگ دولتی ایالات متحده رتبه بندی کرده است. رتبه بندی بر اساس روابط کارکنان، تاثیرات محیطی، حقوق بشر، حکمرانی و تصمیمات مالی تعیین میشود.
در سال ۲۰۲۱، پنج شرکت برتر رتبه بندی شده در لیست شامل Owens Corning، General Motors، HP، Cisco و Intel بودند.