مدیریت هیجانات اجتماعی به کمک رسانه و ورزش
رسانه ها، ورزش و فرهنگ
Prof. Dr. Jürgen Schwier SS 2004; Do. 10-12h UR
مترجم: فاطمه شهبازی
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه
ورزش در فرهنگ مصرفی مدرن اهمیت روز افزونی یافته است، محبوبیت ورزش در کلیه جوامع انسانی، بخشها و نهادهای ملی و جهانی چه در سبک حرفهای، قهرمانی و چه در بخش تفریحی تقریبا بدون تاثیر و نفوذ رسانههای جمعی غیر قابل تصور است.
با آغاز قرن ۲۱ رسانه و ورزش نشان دادند نه تنهابا یکدیگر ارتباط ناگسستنی دارند و فرهنگ عمومی را تحت تاثیر قرار داده اند، بلکه به مرور زمان رابطهای گسترده و نمادین یافتهاند که تا حد قابل ملاحظهای هر دو تمایل به سمت تلفیق و ایجاد شکل جدید فرهنگی داشتهاند و آرام آرام توانستهاند به سوی شکلدهی مدیریت ورزش رسانهای اصیل حرکت کنند.
همچنین، در این زمینه پیشبینی میشود ورزش به عنوان کالایی خاص خود را ارزش گذاری کند و به طور مستقیم منجر به جذابیت رسانهها به ویژه رسانههای دیجیتال شود، و بسیار گفته میشود در پایان برگزاری یک مسابقه ورزشی و یا ظهور اسطوره ورزشی، کنترل هیجانات به وضوح مشاهده و امکان تشخیص و شناخت هویت افراد نیز فراهم شده است.
امروزه به طور خاص پیشنهاد میشود که ماهیت و ذات ورزش میتواند واسطهای باشد برای به نمایش درآمدن شخصیت، هویت و کنترل هیجانات افراد در جامعه.
همینطور رسانه و ورزش با تمرکز بر موضوعات کلیدی جامعه کم و بیش و به صراحت از اختلافات و تضادها، پنهانکاری و کشمکشهای موجود در جامعه سخن به میان میآورند.
رسانهها تقریبا از وضعیت جامعه تقلید و تبعیت میکنند، ورزش نیز امروزه در موقعیتی وابسته و تابع جریانات سیاسی است و برای مقابله با هیجانات کاذب، به شکلی نمادین به دنبال ایجاد جنبشهای فرهنگی نوینی است.
طوری که رسانههای گروهی با استفاده از نمایش مسابقات ورزشی، روزانه افراد را برای پذیرش مهارتهای زندگی آماده میکنند.
مجلات و تلویزیون نیز بیش از همه اشاعه دهنده شخصیت، نقشها و مدلهای ایدهآل و جذاب سبک زندگی برای مردم هستند. همچنین نفوذ رسانههای ورزشی مهم جهان در رفتارهای فرهنگی جوامع نیز غیر قابل انکار و غیرقابل درک است.
مدتهاست که بخشی از آشنایی ما با ورزش توسط شبکههای خصوص و گروهی قدیمی، انجام میشود، همینطور رسانه ها این امکان را به مردم میدهند که به طور فعال از رسانههای ورزشی استفاده کنند، این قدرت رسانههاست که مردم مصرف کننده فعال رسانههای ورزشی هستند و به مرور زمان، رسانهها نقش پررنگی در ایجاد انرژی مضاعف و احساس لذت و سرخوشی در مردم دارند.