جامعه سبزراهکارهای سلامتی تن و روانسبک زندگی سبز
موضوعات داغ

راهکارهای شاد زیستن

مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: همه ما لایق شاد زیستن هستیم اما گاهی تحقق این امر مهم در زندگی با مسائلی روبرو می‌‎شود.  شادی ضرب آهنگ زندگی را تغییر می‌دهد و به آن معنا می‌بخشد. عوامل مختلفی مانند موفقیت و امید و انگیزه در کنار شادی هستند که می‌توانند به فرد در مسیر تحقق اهدافش در زندگی کمک کند.

 با این وجود بسیاری از ما به جای احساس شادی گرفتار غم و اندوه و احساسات منفی می‌شویم. حتی فرد در شرایط بدتر دچار افسردگی و بیماری‌های جسمی می‌شود.

چطور و چگونه شاد باشیم؟

چگونه می توانیم هر روز شادتر باشیم؟ چگونه می توانیم در نهایت آن گونه که می خواهیم زندگی کنیم؟ چگونه می توانیم شاد باشیم و از زندگی ای که به ما داده شده لذت ببریم؟ در اینجا ۱۰ راه ساده برای کشف رازهای خوشبختی و زندگی شادتر آورده شده است.

۱- روی موارد و موضوعات مثبت و شاد تمرکز کنید؛

برای رسیدن به شادی باید تلاش کنید و عادت‌هایی را که باعث بروز تفکر منفی می‌شود را ترک کنید. این امر نیازمند تمرین و ممارست است و حکم تغییر فردی دارد.

بدون شک اگر تمام روز به موضوعات بد و منفی فکر کرده باشید موضوعات و خوب و شادی پیش روی شما تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و شما نمی‌تواندی شاد باشید.

برای شروع تمرین دو نشانه‌ی فیزیکی (مانند ضربدر روی انگشت) و معنوی (مانند ذکر و مناجات) برای خود در نظر بگیرید. سپس با هود عهد کنید تا در هنگام بروز تفکر منفی با دیدن نشانه یا خواند ذکر اجازه پیشروی به آن ندهید.

همواره به خودتان یادآوری کنید که روی دارایی و داشته‌هایتان و برای آنچه دارید قدردان، شکرگزار و سپاس‌گزار باشید.

مقابله با هجوم افکار منفی را به طور دائم انجام بدهید. چه بخواهید یا نه فطرت انسان خداجو است، همواره شکرگزار خداوند باشید (نماز بخوانید) و چندین ماه به آن پایبند باشید. به مرور این رویه به امری درونی برای شما تبدیل شده و در ضمیر ناخودآگاه شما جایگاهی پیدا می‌کند. مثبت اندیشی به چاشنی شادی شما تبدیل می‌شود.

۲- برای شادی کاری را که از انجام آن لذت می‌برید انجام بدهید؛

اگر شما در سازمانی شاغل هستید که همواره به شما اجحاف شده و حق و حقوقتان کمتر از شایستگی شما پرداخت می‌شود، شاد بودن سخت می‌شود. اگر در جمع دوستان و همکاران و همسالان تحقیر می‌شوید، شاد بودن سخت است.

شاید وقت آن رسیده تا برای کسب جایگاه شغلی بهتر بیشتر از قبل تلاش کنید؛ مهارت‌های فردی خودتان را توسعه دهید و به سازمان‌هایی که علاقه دارید رزومه ارسال کنید.

شاید بهتر باشد در روابط اجتماعی خود تجدید نظر کنید. روابط ناعادلانه  و غیر منصفانه که باعث خدشه‌دار شدن غرور و عزت نفس شما می‌شود را تمام کنید. افرادی را که دوست دارید و به شما امید و انگیزه می‌دهند را دنبال کنید و با آن‌ها دوست شوید.

به استعدادهای ذاتی خود فکر کنید، به آنچه که گمان می‌کنید اگر در کودکی کشف شده بود باعث تحول مثبت در زندگی شما می‌شد. پس تا دیر نشده برای پرورش استعدادهای ذاتی خود اقدام کنید.

شور و شعف ناشی از انجام دادن کارهای مورد علاقه وصف ناشدنی است و به هیچ طریق دیگری نمی‌توان آن را تجربه کرد. انجام کارهایی که علاقه دارید برای شما شادی و سرزندگی و حس موجودیت و هویت می‌دهد.

از ابتدا هرگز به فکر سود و زیان نباشید و صرفا از انجام آن کار لذت ببرید. سپس شما به مرور تبدیل به فردی متخصص و ماهر می‌شوید و آن فعالیت را می‌توانید به شغل خود تبدیل کنید. بنابراین شما کاری را انجام می‌دهید که از آن لذت می‌برید و از آن درآمد کسب می‌کنید.

استعداد در هر زمینه‌ای می‌تواند باشد: ورزش، هنر و…

۳- داوطلب کمک به خانواده، جامعه و زمین باشید؛

کمک اصولی و بی‌منت و بدون چشمداشت باعث شادی افراد شده و در بازخورد آن شما خوشحالی ناب و بیشتری در وجود خودتان احساس می‌کنید. اگر کمک به دیگران درست انجام شود شما در وضعیت برد برد هستید و این یک تعامل منصفانه است.

برای درک بهتر ماجرا به تمام مواقعی فکر کنید که فردی به شما کمک کرده، آیا شادی و سرخوشی آن لحظات را به یاد دارید؟ آن شادی که تجربه کرده‌اید همان هدیه‌ای است که با کمک به دیگران پیشکش کرده و البته چندبرابر آن را دریافت می‌کنید.

 تأثیری که هنگام کمک به دیگران می گذارید رضایت بخش است و منبع بزرگی از شادی است که می توانید از آن بهره ببرید.

هرآنقدر که در توانتان است در بخشش به نیازمندان واقعی سخاوتمند باشید. فرصت برای بخشش همواره فراهم است. شما می‌توانید در نوشتن نامه، همراهی عبور فرد سالخورده از خیابان، حمایت مالی برای ازدواج، درس دادن به کودکان به دیگرانی که بیشتر به آن نیاز دارند کمک کنید.

این رفتار به پویایی در جامعه و برابری برای رسیدن به فرصت‌های مختلف به توده‌ها کمک می‌کند. از همین حالا منتظر در انتظار فرصت انجام کار خوب باشید، وقتی انجام دادید شادی و احساس خوب خود را ارزیابی کنید.

۴- همیشه لبخند بزنید؛

هرچند در زمان نگارش یادداشت راهکارهای شاد زیستن همه‌ی مردم مجبور به استفاده از ماسک هستند اما شما همچنان لبخند بزنید. چشم‌ها لبخند شما را نشان می‌دهند.

اگر از آن جمله افراد کم لبخند هستید باید بیشتر تلاش کنید تا عضلات درگیر در لبخند زدن شما ورزیده شوند. علاوه بر ورزیدگی عضلات صورت باید موقعیت شناس هم باشید و در جای مناسب لبخند بزنید تا بازخورد مثبت دریافت کنید.

برخی مدعی هستند که لبخند باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود و سرخوشی و شادی طبیعی را به ارمغان می‌آورد. شما مجبور نیستید لبخند مصنوعی را شبانه روزی روی صورت خود داشته باشید. اما لبخند زدن را به یک عادت زیبا در معاشرت با دیگران تبدیل کنید.

۵- عبادت کنید و سپاسگزار باشید؛

سپاسگزاری علاوه بر شادی بسیار فواید دیگر هم دارد. وقتی به همه‌ی چیزهایی که دارید دقت می‌کنید و متوجه می‌شوید که چقدر خوشبخت هستید، احساس خوشحالی بیشتری خواهید کرد و بیشتر از زندگی خود قدردانی خواهید کرد.

هر روز را با قدردانی از چیزی که بخاطر آن سپاسگزار هستید شروع کنید، مانند داشتن خانه ای برای زندگی یا داشتن دوستان خوب.

همانطور که روزتان را پیش می‌برید، مراقب چیزهایی باشید که از داشتن آن‌ها احساس خوشحالی می‌کنید، مانند محبت‌کردن به والدین یا حتی صرف غذا با خانواده.

شما می توانید هم برای چیزهای بزرگ و هم برای چیزهای کوچک سپاسگزار باشید، این باعث می شود بیشتر از چیزهای مثبت اطراف خود آگاه و خوشحال شوید.

۶- برای شادی ورزش کنید؛

ورزش با کاهش میزان استرس و کمک به ترشح اندورفین به شما کمک می کند احساس شادی داشته باشید. ورزش منظم به کاهش اضطراب و درمان افسردگی کمک کند، همچنین باعث افزایش شادی می‌شود.

البته الزاما شما نباید در یک مسابقه ماراتن شرکت کنید، اگر چه خود را با چنین رویدادهای به با حفظ امنیت و سلامتی به چالش بکشید، خبو است. اما ورزش منظم می‌تواند همانند فوتبال بازی تو کوچه بعد از تعطیل شدن مدرسه یا بدمینتون بازی در پارک و… باشد.

اگر از نظر آمادگی جسمانی و روحی در شرایط مطلوبی نیستید از ابتدا ورزش سنگین و دشوار را شروع نکنید. مبادا ابتدای کار خسته  نا امید شوید. ورزش را طوری انجام بدهید که تن و روان شما قدم به قدم ورزیده شود و قدرت بگیرد.

۷- به طبیعت بروید و در آن کاوش کنید؛

طبیعت‌گردی باعث بهبود خلق و خو می‌شود، طبیعت انرژی‌های مثبت و بی پایان خود را بی دریغ به ما هدیه می‌کند و این باعث شادابی و نشاط می‌شود.

بدن انسان برای صندلی و میز و نیمکت ساخته نشده، بلکه این وسایل در راستای بهبود شرایط کار و زندگی ابداع شده‌اند. بهتر است برای رهایی از محدودیت‌های زندگی شهری چند ساعتی را در آخر هفته به نزدیک‌ترین تفرجگاه طبیعی بروید و نفسی تازه کنید.

تن و روان ما به طبیعت نیاز دارد و تماشای حیات وحش و پرندگان باعث افزایش شادی و نشاط و رضایت در شما می‌شود.

۸- ببخش و فراموش کن تا شاد بمانی؛

هرچند سخت است اما برای شاد بودن و شاد ماندن بهتر است که در روابط خود و محتاط باشیم. مبادا حرفی بزنیم که باعث بروز سوء تفاهم شود یا کاری کنیم که منجر به ناراحتی دیگران شود. اما گاهی خودمان قربانی بدرفتاری و بد گفتاری و تصمیم اشتباه دگیران می‌شویم.

تجربه ثابت کرده در چنین مواقعی صبور کردن و سکوت بهترین راهکار است و اگر بتوانیم فردی که به ما آسیب زده را ببخشیم و فراموش کنیم بیش از هرچیز به روان خودمان خدمت کرده‌ایم.

تمرین کنید که در شرایط بحرانی بر خشم و عصبانیت خود غلبه کنید و از هجوم افکار منفی به ذهنتان جلوگیری کنید. شک نکنید اگر حق با شما باشد طرف مقابل شما به این نتیجه می‌رسد. اما اگر پرخاش کنید کار به جاهای باریک و به غیر قابل بازگشت می‌رسد.

این گفتار به معنای گذشتن از حق و حقوق نیست، اما قرار نیست که بعد از یک برخورد نامطلوب اجتماعی زندگی شما به جهنم تبدیل شود. با بخشش و رها کردن افکار منفی بار سنگین کینه و خشم را زمین می‌گذارید و باز می‌توانید روی آینده روشن و شاد که در پیش رو دارید متمرکز شوید.

۹- با خانواده و دوستان نزدیکتان وقت بگذرانید؛

ما موجودی اجتماعی هستیم و بخشی از نیازهای معنوی و روانی ما در معاشرت با اعضای خانواده و دوستان نزدیکمان تامین می‌شود. البته معاشرت باید منصفانه و پایاپای باشد و هردو طرف و یا همه افراد گروه از آن احساس رضایت و شادی کنند.

برای خانواده و کسانی که دوست واقعی شما هستند و هیچ جایگزینی ندارند وقت بگذارید. معاشرت با کیفیت با خانواده و دوستان نزدیک می‌تواند باعث شود تا ما احساس خوشبختی کنیم. 

لیستی از تفریح‌ و بازی‌های خانگی و بیرون از خانه تهیه کنید. نوشیدن چای، تهیه غذای مورد علاقه‌ی دیگری و مثلا شام خوردن دور همی، شطرنج و منچ و اسم فامیل بازی کردن، رفتن به کافه و سینما، برنامه‌ریزی برای طبیعت‌گردی و…

۱۰- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛

هرگز و در هیچ موقعیتی خودت را با دیگری مقایسه نکن مقایسه کردن منشأ سیاه‌چاله‌های روانی از نوع حسادت و حسرت و ناامیدی و تنگ نظری است. اما خودت را با خودت مقایسه کن، از خودت بپرس برای توسعه فردی، افزایش مهارت‌های کاری، بهبود روابط خانوادگی، ترک رفتارهای اشتباه و تفکر پوچ و… چه کردی.

از موفقیت دیگری خوشحال باش و حتی اگر گمان می‌کنی موفقیت حق او نبوده باز هم از صمیم قلب برای او آرزوی موفقیت بیشتر کن؛ هیچکس از آینده خبر ندارد شاید او زمینه ساز موفقیت تو شود.

اگر همواره با خودت در این تفکری که دیگری پولدارتر، خوشبخت‌تر، خوش‌شانس‌تر و… است تلاش کن تا توجهت را از دیگران برداری و آنقدر در کوچه و پس‌کوچه‌های افکارت بگردی تا خودت را پیدا کنی و برای رشد و توسعه آن تلاش کنی.

هرجا صحبت از دیگری بود برای در امان ماندن روانت از ویروس سوء ظن و قضاوت صحبت را عوض یا محل را ترک کن.

۱۱- برای شادی پایدار از سبک زندگی سبز پیروی کنید؛

شادی یکی از اصلی‌ترین دستاوردها برای پیروان سبک زندگی سبز است. در سبک زندگی سبز شما آسیب کمتری به سیاره زمین وارد می‌کنید و از آرامش روانی و شادی خاصی بهره‌من می‌

پایان

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا