اخبارسبک زندگی سبز

گزارش برگزاری وبینار اول همایش بخشی از راه حل

مجله گیچ gich.ir حامی رسانه‌ای رویدادهای فرهنگی و محیط‌ زیستی کشور

به گزارش مجله گیچ gich.ir احسان میرزائی: نخستین وبینار از مجموعه همایش‌های “بخشی از راه حل” برگزار شد. این رویداد محیط‌زیستی به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست (۵ ژوئن) و هفته محیط‌زیست در ایران (۱۷ تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۰) در حال برگزاری است.

وبینار نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران

وبینار نیم قرن حفاظت از زیست‌ بوم‌ های ایران از مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل به مناسبت هفته محیط زیست - حامی رسانه‌ای: مجله گیچ gich.ir

نیم قرن حفاظت از زیست‌ بوم‌ های ایران، عنوان اولین وبینار از مجموعه همایش‌‍‌های “بخشی از راه حل” بود که، دوشنبه ( ۱۷ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شد. این وبینار با استقبال دست کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان و علاقه‌مندان همراه بود.

دبیر وبینار دکتر صیاد شیخی ئیلانلو، با تشریح هدف برگزاری این نشست‌ها، آغازگر بخش نخست بود. دکتر پروین فرشچی عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فاطمه طباطبایی یزدی عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، بهمن ایزدی محقق و کنشگر محیط زیست و الهه موسوی روزنامه نگار و کنشگر محیط زیست سخنرانان وبینار بودند.

سخنران اول وبینار نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران

پروین فرشچی ضمن اشاره به اهمیت دریا‌ها گفت: «حفاظت از محیط زیست و مطالبه‌گری از بهره‌برداران منابع طبیعی برعهده‌ تمام افراد است.» وی در ادامه به تشریح راه حل چالش‌ها و مشکلات محیط‌زیستی پرداخت و آن را در جایگزین کردن سیاست‌ها و برنامه‌هایی که بر اساس رویکرد‌‌های نوین و اثر بخش باشد، دانست. همچنین وی بخشی از راه حل را در اهمیت دادن به جامعه دانشگاهی و متخصصان و نخبگان تحصیل‌کرده در حوزه محیط زیست، برشمرد.

سخنران دوم وبینار نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران

سپس فاطمه طباطبایی یزدی، به توضیح درباره مدیریت حیات وحش و مناطق حفاظت شده پرداخت. وی احیای مناطق حفاظت شده و بوم شناختی را ضرورت دانست و افزود «در نیم قرن اخیر داستان حفاظت از محیط زیست، به چند موضوع مهم و اساسی توجه نشده است و این موارد شامل عدم استفاده از توان علمی و تخصصی در حوزه محیط زیست، عدم کفایت نیروی انسانی و امکانات به‌کار رفته در حفاظت، عدم استفاده از توان و نیروهای گروه‌‌‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد و عدم وجود آمار معتبر و قابل اعتماد نظیر سرشماری‌ها در حوزه محیط زیست است.»

سخنران سوم وبینار نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران

بهمن ایزدی در بخش سوم این وبینار کارنامه مدیریت حفاظت زیستگاه‌ها را از سال ۱۳۴۶ تشریح کرد. او اذعان کرد: «در گذشته به دلیل اهمیت خاص زیستگاه‌ها، دسته‌بندی برای این مناطق صورت گرفته و برنامه مناطق چهار گانه حفاظت و مدیریت حفاظت، تدوین و در دستور کار قرار داده شد.»

ایزدی ضمن گلایه از سیر نزولی امر حفاظت طی نیم قرن گذشته و بی اعتنایی مسئولان در مواجهه با آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های زاگرس، تاکید کرد: «مسئله حفاظت نیاز به ایجاد سیستم حفاظت مشارکتی دارد که جامعه محلی، انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های هدف باید در آن نقش داشته باشند.»

سخنران پایانی وبینار نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران

الهه موسوی آخرین سخنران، وبینار نیم قرن حفاظت از زیست‌ بوم‌‌های ایران، یکی از مشکلات اصلی امر حفاظت را کمبود بودجه عنوان کرد. همچنین به اولین ماده حقوقی که سال ۱۳۰۷ در قانون مدنی وارد شد، اشاره کرد.

موسوی اظهار کرد: «یکی از عوامل عدم پیشرفت در امر حفاظت در  ۵۰ سال اخیر الگوهای توسعه نخ نمایی است که در اذهان مدیران و مسئولان وجود دارد؛ بنابراین الگوی توسعه و برنامه‌ریزی باید اصلاح شود و مهم‌ترین موضوع آموزش مدیرانی است که غیر محیط‌زیستی هستند.»

ثبت نام در مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل

حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی و یکی از رسالت‌های جامعه مدنی است. در مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل به نقد و بررسی مسائل خرد و کلان محیط‌‌زیستی از نگاه کارشناسان می‌پردازیم. امید است که این تلاش در ارتقای سواد محیط‌‌زیستی و توجه به محیط‌‌زیست مفید باشد.

مجموعه همایش‌های بخشی از راه حل با حمایت رسانه‌ای مجله گیچ gich.ir، همکاری گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، انجمن محیط زیست دانشگاه تهران و حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد سراسر کشور از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه در حال برگزاری است.

برای حضور در این مجموعه همایش‌ها به آدرس اینترنتی  https://b2n.ir/q29092 مراجعه کنید.

پایان خبر

مشاهده بیشتر

احسان میرزائی

احسان میرزایی - کنش‌گر مستقل محیط زیست - حامی حقوق کودکان - داوطلب امداد در سیل و زلزله - کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه - کارشناس ارشد روابط‌عمومی - موسس مدرسه طبیعت طهران - مشاور فرهنگی محیط‌ زیستی - ایده‌پرداز کمپین‌های فرهنگی-محیط‌زیستی: کمپین سبزی نوروز، کمپین ایران پاک و... - اولین مروج تخصصی سبک زندگی سبز به زبان فارسی - #احسان_میرزائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا